عفرین به کنترل نظامیان ترکیه و ارتش آزاد سوریه درآمد

ترکیه می‌گوید شهر عفرین به‌طور کامل به کنترل نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه درآمده است. دیده‌بان حقوق بشر سوریه صبح یکشنبه ورود ارتش ترکیه به عفرین را تایید کرده بود. بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان عفرین گریخته‌اند.
رسانه‌های ترکیه پیش از ظهر دیروز اعلام کردند که حدود دو ماه پس از آغاز عملیات ارتش ترکیه در شمال سوریه، شهر عفرین به کنترل کامل نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه درآمده است. بنابر این گزارش‌ها نظامیان ترکیه و متحدان سوری آنها حوالی ساعت هشت و نیم صبح وارد مرکز عفرین شده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است، صبح دیروز از ورود نظامیان ترکیه و ارتش آزاد سوریه به محلاتی از عفرین خبر داده بود. نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه که با ارتش ترکیه همکاری می‌کنند، گفته‌اند که هم از سوی شرق و هم از سوی غرب به شهر عفرین نفوذ کرده‌اند.
رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه پیش از ظهر دیروز در سخنانی در شهر چاناق‌قلعه، واقع در غرب ترکیه، گفت: باوجود تونل‌ها، دیوارهای بتنی و همچنین تله‌هایی که کاملا مخفی شده بودند امروز، در پنجاه و هشتمین روز عملیات شاخه زیتون، عفرین را به کنترل خود در‌آوردیم. اردوغان اضافه کرد: هم‌اکنون پرچم ما و ارتش آزاد سوریه در آنجا برافراشته شده است. ارتش ترکیه در اطلاعیه‌ای گفته است که عملیات پاکسازی شهر عفرین از مین و مواد منفجره ادامه دارد.
فرار بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان عفرین


خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که ساکنانی که امکان فرار از عفرین را نداشته‌اند، خود را در زیرزمین‌ها مخفی کرده‌اند. بیشتر ساکنان این شهر اما راه فرار در پیش گرفته‌اند. به گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر سوریه بیش از ۱۵۰ هزار نفر از ساکنان عفرین شامگاه چهارشنبه گذشته برای نجات جان خود در برابر عملیات تهاجمی ترکیه از عفرین گریخته‌اند. ارتش ترکیه عملیات تهاجمی شاخه زیتون علیه شبه‌نظامیان کرد یگان‌های مدافع خلق را روز ۲۰ ژانویه سال‌جاری میلادی آغاز کرد. رییس‌جمهور ترکیه پیش‌تر از قصد ارتش این کشور برای محاصره عفرین سخن گفته بود.
او در استدلال خود در این راستا گفت: از این طریق کمک خارجی به عفرین بلوکه خواهد شد و این سازمان تروریستی از این پس دیگر امکان دادوستد با خارج را نخواهد داشت. شبه‌نظامیان یگان‌های مدافع خلق که در مبارزه با «دولت اسلامی» (داعش) تحت پشتیبانی آمریکا قرار دارند، خاری در چشم دولت ترکیه محسوب می‌شوند. آنکارا بر آن است که از قدرت‌گیری کردها در مرز سوریه و ترکیه جلوگیری کند.
دولت ترکیه یگان‌های مدافع خلق را سازمانی تروریستی و وابسته به حزب ممنوعه کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) می‌داند. ترکیه همچین مدعی است که عملیات شاخه‌زیتون مغایر با حقوق بین‌المللی نیست. این در حالی است که سرویس پژوهشی پارلمان آلمان (بوندس‌تاگ) چندی پیش تردیدهایی را در رابطه با صحت این مدعا مطرح کرد.
تظاهرات کردهای آلمان علیه عملیات عفرین
هزاران کرد در شهر هانوفر آلمان علیه عملیات نظامی عفرین و فروش تسلیحات از سوی برلین به آنکارا تظاهرات کردند. بیش از ۱۰ هزار معترض کرد و چپ‌گراها در شهر هانوفر در اعتراض به عملیات ترکیه در عفرین سوریه به خیابان‌ها آمدند‌. این معترضان بنرهایی با عنوان «نوروز یعنی مقاومت و مقاومت یعنی عفرین» در دست داشتند. این تظاهرات گسترده که با حضور گسترده نیروهای پلیس همراه بود‌ اما به طور عمده این تجمع اعتراض‌آمیز به صورت صلح‌آمیز برگزار شد.
همچنین معترضان حامی یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه زنده‌باد مقاومت کردها‌، اردوغان قاتل سر دادند. همچنین بعد از تظاهرات گسترده، برخی از معترضان در برابر سالن اپرای هانوفر گردهم آمدند. در این گردهمایی علاوه بر سیاستمداران کرد، اعضای احزاب چپگرای آلمان حضور داشتند.
چندی قبل سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد سوریه اعلام کرد که ۱۰ هزار نفر در عملیات ترکیه در عفرین تنها طی دو روز آواره شده‌اند. برخی منابع اعلام کرده‌اند که حملات نیروهای مسلح ترکیه باعث کشته شدن چندین نفر از غیر‌نظامیان شده است این در حالی است که ترکیه بارها این مساله را رد کرده است. ترکیه از ۲۰ ژانویه عملیات شاخه زیتون را در شهر عفرین علیه کردهای سوریه آغاز کرده و هنوز این عملیات ادامه دارد. آنکارا تاکنون کنترل بیش از ۷۰ درصد شهر را در دست گرفته است.