امضای نخستین قرارداد آی پی سی با یک شرکت ایرانی


روز گذشته شرکت ملی نفت ایران نخستین قرارداد در قالب آی پی سی (مدل جدید قراردادی) را با یک شرکت ایرانی به نام گسترش انرژی پاسارگاد امضا کرد؛ شرکتی که توان اکتشاف و تولید دارد. قراردادی به منظور توسعه یکپارچه میدان‎های سپهر و جفیر برای یک دوره ۲۰ ساله. هدف از امضای این قرارداد هم  دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۱۱۰ هزار بشکه نفت و تولید تجمعی حدود ۵۱۲ میلیون بشکه در ۲۰ سال است. در حالی که تولید میادین جفیر و‌ سپهر الآن حدود ۱۵۰۰ بشکه در روز است.
بر اساس قرارداد امضا شده میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گسترش انرژی پاسارگاد  هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم آن معادل ۲ میلیارد و ۴۲۷ میلیون دلار و هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۴۱۳ میلیون دلار برآورد شده است.
وزیر نفت می‌گوید: «برای اولین بار است که یک قرارداد ‌۲۰ ساله برای توسعه دو‌ میدان نفتی با این ارزش به‌صورت مستقل به یک شرکت ایرانی‌ سپرده می‌شود.»


به گزارش «ایران»، بیژن زنگنه در مراسم امضای این قرارداد با بیان اینکه خوشحالیم در آستانه ملی شدن صنعت نفت و رسیدن سال نو شاهد امضای این قرارداد و به ثمر رسیدن ماه‌ها مذاکره هستیم، اذعان کرد: «این قرارداد با یک شرکت ایرانی امضا شده و از نظر ما کار آن صد در صد به بخش ایرانی واگذار شده و امیدوارم که به واسطه آن برای ایرانیان کار ایجاد شود.»
او شرکت‌ ایرانی را همزاد قرارداد‌های آی پی سی دانست و از تشکیل این شرکت‌ها حمایت کرد. زنگنه با اشاره به سابقه ایجاد شرکت پتروپارس و بین‌المللی بودن آن اظهار کرد: زمانی می‌خواستند بخاطر شکل دادن پتروپارس ما را به زندان ببرند. بعد‌ها کسانی طوری مطرح می‌کردند که انگار آنها  پتروپارس را درست کر‌ده‌اند. درباره این شرکت‌ها هم همینطور است. برخی اول مخالفت کردند اما الآن از آن به نیکی یاد می‌کنند. می‌گفتند که شرکت‌های خارجی گرگ هستند و  این‌ها گرگ زاده‌اند.
وزیر نفت با بیان این‌که همکاری شرکت‌های ایرانی و خارجی را نیز به فال نیک باید گرفت، گفت: این کار در حال راه افتادن است. اما خواهش ما از شرکت‌های E&P این است که از شرکت‌های باتجربه کار را یاد بگیرند. در بحث‌های اجرای طرح‌ها ما به تجربه نیاز داریم. این‌ها در کلاس درس آموزش داده نمی‌شود.
او ادامه داد: توسعه یکپارچه میدان‎های سپهر و جفیر کار پیچیده‌ای است که ما دو ملاک در انتخاب پیمانکار آن داشتیم. اول این‌که تجربه قبلی داشته باشد. گسترش انرژی پاسارگاد در دو سال گذشته پروژه  خط ششم و صادرات گاز به بصره را به ارزش 1.8 میلیارد دلاری با موفقیت انجام داد. دوم تأمین منابع مالی اهمیت داشت که خوشبختانه این شرکت به بانک پاسارگاد وابسته است و پشتوانه مالی دارد.
زنگنه با اشاره به این‌که برخی رسانه‌های خارجی در قرارداد با «زاروبژنفت» روسیه شیطنت کردند و از نظر من به عمد گفتند، اظهار کرد: ۸۰ درصد‌ عواید میدان در قرارداد با زاروبژنفت، متعلق به روس ها نیست. بلکه فقط ۵درصد از عواید ‌میدان‌ها در سال متعلق به پیمانکار است که به نسبت 80 به 20 میان شریک ایرانی و خارجی کنسرسیوم تقسیم خواهد شد.
وزیر نفت با اشاره به این‌که نفت ملی یعنی توانمندی خودمان و توسعه شرکت‌های E&P. اما با شعار نمی‌شود؛ باید زحمت کشید و برای دستیابی به آن وقت گذاشت و کار کرد. چه در مشارکت و چه در استقلال از شرکت‌های خارجی. همه می‌توانند کار کنند. به شرط آن‌که منابع مالی و توان فنی داشته باشند. نباید رقابت مضر کرد. رقابت‌ها باید سازنده و به نفع منافع ملی باشد. امیدواریم که شاهد افزایش این قراردادها باشیم.