خواب‌زدگی

مسعود سلیمی- دنیا عوض شده، زیر و رو شده و لحظه به لحظه تغییر و تحولاتی رخ می‌دهد که گریز از آنها‌ ناممکن است‌ بلکه باید با دگرگونی‌های جهانی خود را منطبق کرد.زمانی بود که ژنرال گاردان از طرف ناپلئون برای مذاکره با فتحعلی شاه و استفاده از محور استراتژیک قفقاز
در مقابله با روسیه به تهران آمد، اما هنگامی که پس از یک سال به فرانسه برگشت، جغرافیای‌ اروپا عوض شده بود، در حالی که امروز اگر کسی گوشش را بخاراند، در آلاسکا هم مردم با خبر می‌شوند.
اما در چنین شرایطی و در سال‌های واپسین دهه دوم از هزاره سوم میلادی، در ایران دلواپسانی هستند که یا در خوابند یا خود را به خواب زده‌اند که صد البته خواب‌زده را بیدار کردن کاری ناشدنی است؛ کسانی که در پی انکار واقعیت هستند و تمام کاسه کوزه‌های مشکلات مملکت را بر سر فضای مجازی می‌شکنند تا مفری برای فرار داشته باشند.
بحث مسایل امنیتی، جنگ نرم، استفاده نادرست خارجی‌ها و... هم به جای خود محفوظ، اما به طور قطع با پاک کردن صورت مساله، نه تنها مشکلات حل نمی‌شود، بلکه تجربه نشان داده، هر روزنی که در فضای مجازی بسته شود، لحظه‌ای بعد در و دروازه‌ای گشوده می‌شود، چراکه دور زدن فیلتر کار سختی نیست. اگر فکر می‌کنیم با بستن یک شبکه و سایت، امکان رویش‌ شبکه‌های دیگر وجود ندارد، اشتباه است. تلگرام را از دور خارج کنیم، با اینستاگرام، فیس‌بوک و... چه باید کرد.


فضای مجازی دو روی یک سکه است اما برای قطع سر مفسد نمی‌توان و نباید دامن مردم را گرفت.
فیلتر کردن راحت است، در حالی که راه‌حل را می‌توان در شفافیت و محرم دانستن مردم جست‌و‌جو کرد. اگرچه می‌تواند تلخ و سخت باشد، اما راه ناگزیری است که باید پیمود. بحث بر سر تلگرام نیست. بحث بر سر این است که دنیا عوض شده و در این رهگذر، اگر خودمان عوض نشویم، شرایط ما را عوض خواهد کرد، پس باید حساب و کتاب کرد که نفع و ضرر کدام بیشتر است و شتاب تحولات تا چه وقت به ما فرصت انتخاب می‌دهد.
‏massoudmehr@yahoo.fr