حجتی در کشاورزی ماند


جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌روزچهارشنبه بيست و سوم اسفند به رياست علي لاريجاني و با دستور بررسي طرح استيضاح محمود حجتي وزير جهادکشاورزي برگزارشد ودرنهايت وزرا به ادامه حضوراودر وزارت جهاد کشاورزي راي مثبت دادند.به گزارش ايسنا، ابتدا استيضاح کنندگان به مدت يک ساعت و نيم در مورد محورهاي استيضاح صحبت کردند سپس وزير جهاد کشاورزي سه ساعت فرصت صحبت و دفاع از عملکرد خود را داشت که طبق آيين‌نامه مي‌توانست يک ساعت از زمان خود را به دو نماينده بدهد. پس از وزير نيز دو نماينده موافق استيضاح محمود حجتي هرکدام به مدت ۱۵ دقيقه صحبت کردند.علي وقفچي، صديف بدري، حسين مقصودي، محمود صادقي، نادر قاضي پور و مهرداد لاهوتي هرکدام به مدت ۱۰ دقيقه و محمدصادق حسني جوريابي و محسن کوهکن نيز به مدت ۱۵ دقيقه صحبت کردند.دو نماينده مخالف استيضاح وزير جهاد کشاورزي براساس نظر وزير صحبت کردند که در مجموع مدت زمان رسيدگي به استيضاح محمود حجتي طبق توافق سه ساعت و نيم بود و حداکثر تا هنگام اذان ظهر پايان يافت.جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور، عيسي کلانتري، محمود حجتي و حسينعلي اميري، معاون پارلماني رئيس‌جمهور در جلسه استيضاح حضور يافتند.سخنگوي نمايندگان ولايي گفت که اين فراکسيون درباره استيضاح وزير کشاورزي موضع فراکسيوني ندارد و هر نماينده بنا به تشخيص خود راي داد.هم‌چنين نايب رييس فراکسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي‌گفت که اين فراکسيون درباره استيضاح وزير جهاد کشاورزي موضعي ندارد.سخنگوي فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي‌هم از اعلام مخالفت اين فراکسيون با استيضاح وزير جهاد کشاورزي خبر داد.
کشاورزان، عشاير و روستاييان به خاک سياه نشستند
 صديف بدري نماينده مردم اردبيل در موافقت با استيضاح وزير جهاد کشاورزي با انتقاد از عملکرد وزير جهاد کشاورزي گفت که آقاي حجتي شما کشاورزان، عشاير و روستاييان را به خاک سياه نشانديد.وي افزود: تذکراتي به آقاي وزير گوشزد کرديم ولي هيچ اراده‌اي در جهت رفع آن ديده نشد. آقاي حجتي در توزيع اعتبارات و فرصت‌هاي وزارت کشاورزي عملکرد مناسبي نداشته است. نماينده مردم اردبيل در مجلس شوراي اسلامي‌ادامه داد: اين موضوع موجب شده شهرهاي کوچک از جمعيت خالي شوند. آقاي حجتي شما که در دولت‌هاي مختلف وزير کشاورزي بوديد، بيشترين نقش را در خالي شدن روستاها و کاهش جمعيت از ۷۰ درصد به ۲۵ درصد داريد، شما بايد پاسخگو باشيد. امروز در توليد و صادرات محصولات کشاورزي آشفتگي حاکم است و هيچ اقدامي‌در اين چند سال اخير انجام نشده است.وي افزود: آقاي حجتي شما در دفاع از حقوق کشاورزان چه کرديد؟ هروقت خواستيد محصولاتشان را خريداري کنيد با قيمت پايين و به صورت قسطي خريداري کرديد. شما به همراه دولتمردان؛ کشاورزان، دامداران، عشاير غيور و روستانشينان را به خاک سياه نشانديد.
نداشتن استراتژي ضعف وزارت کشاورزي است
علي وقف‌چي عضو کميسيون کشاورزي نيز در موافقت با استيضاح وزير کشاورزي گفت: عدم استفاده از نظرات کشاورزان پيشرو و نداشتن استراتژي براي صادرات محور کردن کشاورزي باعث بدبختي احوال کشاورزان و همچنين مديريت سنتي و ناکارآمد شده است.وي بيان کرد: تاسف از اينکه هر روز عکس‌هاي مردان بزرگي را در مجلس مي‌بينيم که براي اعتلاي کشور شهيد شدند و جايگاه ما حاصل خون هزاران شهيد است. اما ما در عمل متوجه اين امر نيستيم. يک شبه بيش از ۱۸۰ راي با کمال تاسف به ۵۰ راي تبديل مي‌شود. اين امضا که نشان از هويت نمايندگان است، يک شبه تغيير مي‌کند. استدعا دارم يا موضوعي را امضا نکنيد و اگر امضا مي‌کنيد با جديت آن را پيگيري کنيد.
وي در ادامه گفت: مجلس عصاره يک ملت است و همه مردم به آن چشم دوخته‌اند، اجازه ندهيد به يک مرکز ناکارآمد تبديل شود تا مجموعه‌هايي مانند بانک مرکزي در گزارش خود همه گرفتاري‌هاي موسسات مالي و مشکلات را به گردن مجلس بيندازد. لطفا در اينباره تجديد نظر کنيد. در خصوص وزير کشاورزي نيز اميدوارم هر آنچه مي‌گويم به حق باشد. در درجه اول بايد گفت با وجود اينکه بنده شخصا مخالف حضور ايشان در دوره دوازدهم بودم و بنده و ساير اعضاي کميسيون نقدهاي اساسي نسبت به عملکرد ايشان داشتيم، آقاي حجتي متعهد شدند که تغييرات اساسي را در مديريت کلان خود ايجاد کند. اما اقداماتي که انجام گرفته در اين مدت نشان مي‌دهد که ايشان هيچگونه تعهدي که به همکاران در کميسيون داده‌اند، نداشته است.وقفچي افزود: با وجود تذکرات متعدد دوستان و همچنين تشکل‌هاي مختلف در خصوص عدم استفاده از بازنشستگان اما معاونت‌هاي شما نظير دکتر باغستاني، رئيس سازمان حفظ نباتات با بيش از ۳۰ سال سابقه، دکتر رکني معاون امور دام با ۳۱ سال سابقه، عباس کشاورز معاون زراعت با ۱۰ سال سابقه بازنشستگي، دکتر طهماسبي معاون باغباني با ۱۰ سال سابقه بازنشستگي و ساير مسئولانتان با سابقه‌هاي بازنشستگي بالا حاکي از آن است که در مملکت قحط‌الرجال است و استفاده از فرصت براي ايجاد اشتغال جوانان تنها شعار است.
اميدوارم نارسايي‌هايم در پي تذکرات نمايندگان رفع شود
محمود حجتي وزير جهاد کشاورزي در جلسه استيضاحش با دفاع از عملکرد شش سال گذشته خود ابراز اميدواري کرد که ضعف‌ها و نارسايي‌هايش در پي تذکرات و صحبت‌هاي نمايندگان در جلسه استيضاح به مرور زمان رفع شود.وي گفت: سخنان امروزم به منزله نبود ضعف و نارسايي در عملکردم نيست و اميدوارم با تذکرات نمايندگان بتوانم به مرور زمان آنها را رفع کنم.وي در عين حال گفت: موفقيت‌هايي که در حوزه کشاورزي حاصل شده است و مقام معظم رهبري ما را مورد لطف قرار داده و به آنها اشاره کردند، به لطف همکاري مجلس و دولت و زحمتکشان عرصه کشاورزي به دست آمده است.وزير جهاد کشاورزي با بيان اينکه اساس نگاهم در بخش کشاورزي استفاده از ظرفيتهاي داخلي به ويژه ظرفيتهاي نهفته در بخش کشاورزي است، اظهار کرد: با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود کشور يکپارچگي در وزارت جهاد کشاورزي را تحقق بخشيدم تا جامعه کشاورزي و عشايري با وجود خشکسالي بلندمدت دستاوردهاي موفقي در تاريخ کشاورزي کشور رقم بزند.حجتي ابراز اميدواري کرد که با ايجاد و تقويت ارتباط وزارت جهاد کشاورزي ايران با مراکز تحقيقاتي بين‌المللي و حمايت‌هاي دولت و مجلس و به کارگيري فناوري‌ها و تجهيزات مدرن روز به اهداف و چشم اندازهاي تعيين شده برسيم.
«حجتي» وزارتخانه را از نابودي نجات داد
حبيب‌ا... نيکزادي‌پناه نماينده مردم بم در مخالفت با استيضاح وزير جهاد کشاورزي گفت: ما بايد ببينيم که آقاي حجتي وزارتخانه را در چه وضعيتي تحويل گرفت، ما نبايد تنها امروز را ببينيم. حجتي وزارتخانه را از نابودي نجات داد.وي بيان کرد: همه بهتر از من آقاي حجتي را مي‌شناسند. ايشان جزو سنگرسازان دوران دفاع مقدس بودند، در دوران سازندگي کشور و در جنگ نيز در پست‌هاي متعددي مشغول به خدمت بودند و خوشبختانه در هر نقطه‌اي که قرار داشتند، کار مثبتي را انجام داده‌اند. زماني که ايشان در سيستان و بلوچستان استاندار بودند در استاني که سراسر ناامني بود، با تدبير و دانش ايشان امنيت به مردم بازگشت.وي در ادامه بيان کرد: برخي از علماي علم مديريت، مديران را به سه گروه تقسيم مي‌کنند. به مديران گروه اول اصطلاحا مديراني قمارباز گفته مي‌شوند، اما قمار نمي‌کنند چون استراتژي ندارند و آينده نگر و کلان‌نگر نيستند و در نهايت به اصل شير يا خط متوسل مي‌شوند. مديران گروه دوم نيز وضعيتي مشابه گروه اول دارند نه از علم و نه از مديريت برخوردار هستند، اما فقط يک گروه مديران سازنده هستند و در هر نقطه باشند، تغيير و تحول سازنده ايجاد مي‌کنند. مهندس حجتي نيز جزو همين دسته است.به گزارش ايسنا، نمايندگان با ۱۰۵ راي موافق، ۱۱۷ راي مخالف و ۷ راي ممتنع از مجموع ۲۲۹ راي ماخوذه، با استيضاح حجتي مخالفت کردند.بر اين اساس، وي در وزارت جهاد کشاورزي ابقا شد.عدم توانايي در تنظيم بازار محصولات داخل، بي‌توجهي به گزارشات سازمان بازرسي در تخلفات مالي شرکت‌هاي تابعه وزارتخانه، عدم اجراي الگوي کشت، بي‌توجهي به صنايع تبديلي، صدور مجوز استفاده از کودهاي غيراستاندارد و بي‌توجهي به وضعيت واردات محصولات تراريخته از محورهاي استيضاح حجتي اعلام شده بود.