افت ارزش دلار با اخراج تيلرسون


گروه بين الملل: با جايگزين شدن مايک پمپئو به وزارت خارجه آمريکا و همچنين نامزدي جينا‌هاسپل به عنوان رياست سازمان سيا بسياري نسبت به تزلزل در آينده ديپلماسي آمريکا تحت نظر افراد حامي‌شکنجه ابراز نگراني کرده اند. در عکس العمل بازارهاي جهاني به اخراج ناگهاني رکس تيلرسون توسط دونالد ترامپ، ارزش دلار آمريکا با افت روبرو شد. به گزارش سي ان بي سي، سرمايه گذاران نسبت به رويکرد دولت ترامپ که به سوي سياست حمايت گرايانه حرکت مي‌کند نگران هستند امري که باعث کاهش بلافاصله 0.24 درصدي ارزش دلار شد. 
به گفته ناظران اقتصادي ترامپ با اخراج تيلرسون يکي ديگر از صداهاي منطقي دولت خود را حذف کرد. دراين ميان انتظار مي‌رود تعرفه‌هاي فولاد و آلومينيوم اعمال شده توسط رئيس جمهور آمريکا نيز باعث افت بيشتر ارزش دلار دربازارهاي جهاني شود. به گزارش گاردين ، نگراني درباره آينده توافق هسته‌اي ايران با اخراج رکس تيلرسون بيشتر شده است.فايننشال تايمز، پمپئو را فردي حامي‌سياست "اول آمريکا" دونالد ترامپ خواند و وال استريت ژورنال در گزارشي مذاکرات کره شمالي و توافق برجام ايران را سنجشي بر عملکرد وي دانست . ناظران سياسي يکي از دلايل مهم برکناري تيلرسون را اختلاف نظر ترامپ با او درباره توافق هسته‌اي با ايران ارزيابي مي‌کنند.
 در محافل کاخ سفيد گفته مي‌شود که برکناري تيلرسون دلايل ديگري هم داشته است. يکي از اين دلايل، نقشه ترامپ براي ملاقات با کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي است. در محافل دولتي آمريکا گفته مي‌شود که ترامپ مي‌خواسته در آستانه چنين ديداري، تيم خود را تازه کند. همچنين به نظر مي‌رسد که چرخش ناگهاني ترامپ در سياست نسبت به کره شمالي و اعلام آمادگي او براي ديدار با رهبر اين کشور، بدون مشاوره با تيلرسون صورت گرفته است.برخلاف رکس تيلرسون که همانند برجام خواهان رويکرد ملايم تري نسبت به پيونگ يانگ بود، مايک پمپئو همچنين يکي از حاميان شدت عمل آمريکا عليه کره شمالي است. هر چند، پس از اعلام پذيرش دعوت رهبر کره شمالي براي گفت و گو با ترامپ، پمپئو در مصاحبه تلويزيوني از عملکرد آقاي ترامپ در اين باره حمايت کرد.درباره روسيه آقاي پمپئو از عملکرد اين کشور در اوکراين به شدت انتقاد کرده ولي معتقد است که دخالت احتمالي روسيه در انتخابات ۲۰۱۶ آمريکا نقشي در پيروزي دونالد ترامپ نداشته است.
اضطراب بازارها پس از اخراج تيلرسون
ريسک‌پذيري سرمايه‌گذاران با اخراج وزير کشور آمريکا توسط ترامپ، آسيب ديد. اخراج رکس تيلرسون که فردي ميانه‌رو بود و جايگزيني او با رئيس سازمان جاسوسي، پومپي که فردي تندرو است، اضطراب بازارها در مورد سياست‌گذاري‌هاي آينده ترامپ را تقويت کرد.
به گزارش رويترز، ديروز درحالي‌که تهديدات تعرفه‌هاي جديد آمريکا بر واردات چيني، تاثير مثبت انتشار دادهاي اقتصادي چين را که نشان مي‌داد بزرگترين اقتصاد آسيا سال ۲۰۱۸ را با قدرت آغاز کرده است، از بين برد، با نگراني سرمايه‌گذاران، سهام توان خود را از دست داد و دلار دچار لغزش شد.شاخص اي‌ميني اس‌اندپي ۰.۱ درصد افت کرد درحالي‌که فوتسي انگليس ۰.۳ درصد لغزيد. اين نشانه‌اي از آن است که افت بازارها در سراسر جهان ادامه خواهند داشت.
گسترده‌ترين شاخص سهام آسيا اقيانوسيه در خارج ژاپنِ ام‌اس‌سي‌آي، با سقوطي ۰.۷ درصدي، از بالاترين ميزان ۱ و نيم ماهه خود که در روز سه‌شنبه ثبت کرده بود عقب نشيني کرد. سهام تکنولوژي بيشترين سقوط را داشتند.نيکي ژاپن ۰.۸ درصد سقوط کرد.
 شاخص کامپوزيت اس‌اس‌اي چين و شاخص تکنولوژي سي‌اس‌آي ۳۰۰ هر دو ۰.۵ درصد افت کردند.شاخص آي‌تي آسيا در خارج ژاپن ام‌اس‌سي‌آي، با خبرهايي از اين که ترامپ به دنبال وضع تعرفه تا ۶۰ ميليارد دلاري بر فناوري اطلاعات است، ۰.۵ درصد افت کرد.سهام بزرگ تکنولوژي آسيا مانند ال‌جي ديسپلي، تنسنت هولدينگز و تايوان سمي‌کانداکتور، همگي بيش از ۱ درصد سقوط کردند. شين اوليور، اقتصاددان ارشد اي‌ام‌پي سيدني، مي‌گويد: هنوز احتمال جنگ تجاري تمام عيار وجود ندارد اما مواضع طرفين اصلا صلح‌آميز هم نيست. ريسک اصلي، جنگ تجاري آمريکا با چين است.سرمايه‌گذاران بر اين باورند که سياست‌گذارانني که طرفدار محافظاکاري هستند، با دنبال استفاده از ارز به عنوان اسلحه‌اي تجاري مي‌باشند هرچند ممکن است اين کار خيلي آشکارا انجام نشود.
انتشار اخبار از سوي آمريکا بر بازارهاي جهان حاکم شد و خبرهاي خوب اقتصاد چين که نشان مي‌داد در ابتداي امسال توليدات صنعتي اين کشور با سرعتي فراتر از حدانتظار رشد کرده‌اند، تاثير خود را از دست داد.اخراج تيلرسون و ريسک تعرفه‌هاي جديد بر واردات چين با کند شدن نرخ تورم آمريکا که در روز سه‌شنبه برابر با ۱.۸ درصد اعلام شد، همزمان شد.در بازارهاي ارز نرخ دلار در برابر ين با اندکي افت به نرخ ين رسيد. پس از برکناري ناگهاني و غير منتظره وزير خارجه آمريکا از سوي ترامپ قيمت طلا در آغاز مبادلات ديروز تغيير چنداني نداشت. بر اساس اين گزارش تازه‌ترين آمارهاي منتشر شده درباره نرخ تورم آمريکا نيز نشان مي‌دهد که روند افزايش تورم در اقتصاد اين کشور کمتر از انتظارات کارشناسان و تحليلگران بوده است. شاخص قيمت مصرف کننده در آمريکا در ماه فوريه با کاهش روبرو شده است و تنها 0.2 درصد رشد داشته است.امري که در تصميم گيري فدرال رزرو برنرخ بهره‌ها تاثيرگذار خواهد بود.
مايک پمپئوکيست؟
مدير سازمان سيا يک جمهوريخواه تندرو محسوب مي‌شود که مانند دونالد ترامپ پيش از ورود به عرصه سياست به امور تجاري بود. او قبل از عضويت در کنگره آمريکا رياست يک شرکت فعال در عرضه و توزيع تجهيزات ميدان‌هاي نفتي را برعهده داشت.
مايک پمپئو سه دوره نماينده ايالت کانزاس در مجلس نمايندگان آمريکا بود. او عضو کميته اطلاعات مجلس نمايندگان و کميته انرژي و تجارت اين مجلس بود.
اين سياستمدار ۵۴ ساله دانش آموخته دانشگاه‌هاروارد است. او پس از انتخاب باراک اوباما در سال ۲۰۰۸ ميلادي به جنبش محافظه کار «تي پارتي» (Tea Party) پيوست. او همچنين عضو انجمن ملي سلاح (National Rifle Association) در ايالات متحده است. پس از هر تيراندازي مرگبار در آمريکا انتقادات زيادي از اين انجمن صورت مي‌گيرد. مايک پمپئو پس از آنکه در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ ميلادي از سوي دونالد ترامپ به عنوان مدير آينده سازمان اطلاعات مرکزي معرفي شد از توافق هسته‌اي با ايران به تندي انتقاد کرده بود. او در آن زمان برجام را «فاجعه بار» خوانده بود. او همچنين مدعي شده بود ايران بزرگترين کشور «حامي‌تروريسم» در جهان است. وي در سال ۲۰۱۵ ميلادي پس از دستيابي شش قدرت جهاني و ايران به توافق هسته‌اي تاکيد کرده بود برجام حکومت ايران را تقويت خواهد کرد. 
بر اساس ادعای هدف حکومت ايران «نابودي آمريکا» است. مايک پمپئو زماني به عنوان گزينه وزارت خارجه ترامپ معرفي شده، که تا موعد تعيين شده ترامپ به متحدان اروپايي اش براي "رفع نقص‌هاي" توافق هسته‌اي با ايران که ۱۲ مه است، کمتر از دو ماه باقي مانده است.