ابقای لب مرزی حجتی در کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی برای سومین بار از مجلس رای اعتماد گرفت و در وزارت جهاد کشاورزی ماندنی شد.  این سومین بار است که حجتی در دولت روحانی رای اعتماد می گیرد . بر اساس این گزارش استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در پایان با 105 رای موافق و 117 رای مخالف مواجه شد.
موافقان استیضاح چه گفتند؟
در این جلسه علی وقفچی نماینده مردم زنجان از به کارگیری متعدد افراد بازنشسته در مدیریت های این وزارتخانه و واردات محور شدن وزارت جهاد در طول دوره وزارت حجتی انتقاد کرد و گفت: بیش از 10 هزار تن از محصولات چای ما در انبارها مانده و بعضا به کود تبدیل می‌شود. با این حال ما از خارج از کشور چای وارد می‌کنیم. قاضی پور نماینده ارومیه نیز در موافقت با استیضاح حجتی، به پشت تریبون مجلس رفت. وی از نبود تعیین نرخ خرید تضمینی گندم، روی دست ماندن سیب های تولیدی کشاورزان، واردات در برخی بخش های کشاورزی از جمله گندم و برنج به رغم تولید آن ها در داخل کشور انتقاد کرد.لاهوتی نماینده لنگرود، دیگر موافق استیضاح حجتی بود. وی خطاب به حجتی، با اشاره به واردات محصولات تراریخته به کشور بر خلاف قانون برنامه ششم، اقدام وزارت جهاد را موجب انتشار سرطان در کشور ذکر کرد. وی با اشاره به شیوع آنفلوآنزای مرغی، اظهار کرد: در 5 ماه حدود 25 تا 30 میلیون مرغ سوزانده شده و بیش از 10 میلیون دلار خسارت به کشور وارد شده است.
اظهارات مخالفان استیضاح 


در این جلسه، حبیب ا... نیکزادی نماینده بم در مقام مخالف استیضاح سخن گفت. وی با بیان این که روزی که آقای حجتی وزارتخانه جهاد کشاورزی را تحویل گرفت، تخم‌مرغ، شکر، لبنیات و گندم مورد نیاز کشور را وارد می‌کردیم، اظهار کرد: در زمان تصدی ایشان در این چند ساله مشکل واردات اقلام مذکور حل شده است.  جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت نیز با ابراز تعجب از فهرست بلند 48 بندی استیضاح گفت: در بخش کشاورزی در دوران مدیریت حجتی افزایش صادرات 5 میلیارد دلاری را شاهد بودیم و این یکی از عوامل رونق در این بخش است.وی با اشاره به کاهش واردات بخش کشاورزی در دوران مدیریتی حجتی گفت: این مقدار از 18 میلیون تن در سال 92 به 16 میلیون تن تقلیل یافته است.
دفاع آماری حجتی از عملکرد خود
وزیر جهاد کشاورزی در دفاع از خود در مجلس، با تصریح بر وجود نارسایی ها در عملکرد خود، به بهبود وضعیت صادرات کشاورزی اشاره کرد و گفت: تولید کشاورزی کشور از 97 میلیون تن به 122 میلیون تن رسیده است و 25 میلیون تن افزایش تولید داشتیم. به رغم این که مصرف آب در بخش کشاورزی طی این سال‌ها به مراتب کمتر از سال‌های پیش بوده است و واردات کشور هم در این زمینه کاهش یافته بود. حجتی اضافه کرد: طی این دوران شاهد کاهش تراز تجاری غذایی کشور از منفی 8 میلیارد دلار به منفی 3.1 میلیارد دلار بوده‌ایم. وی با اشاره به این که طی این سال ها 700 هزار هکتار سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است، گفت: این رقم امسال به تنهایی 285 هکتار بوده است. حجتی به برنامه‌های دولت در حوزه محصول گندم اشاره کرد و گفت: در نتیجه تلاش های صورت گرفته امسال گندم وارد نمی‌کنیم و توانسته ایم آن را تولید کنیم و فکر می‌کنیم در سال آینده نیازمند واردات نباشیم.
حاشیه های جلسه استیضاح حجتی
محمداکبری - جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با حاشیه هایی همراه بود که به قلم خبرنگار پارلمان خراسان آورده شده است.
*در جلسه استیضاح محمود حجتی همانند جلسات قبلی استیضاح وزیران کار و راه و شهرسازی، رئیس جمهور غایب جلسه بود.
*به رغم آن که نام محمود صادقی به عنوان موافق استیضاح برای سخنرانی اعلام شد اما رفتار وی نشان ازآن داشت که تمایلی به سخنرانی ندارد بنابراین صدیف بدری به جای وی صحبت کردو به دنبال آن زمانی که نوبت نطق موافق دیگر بود وقتی لاریجانی از پشت تریبون اعلام کرد "آقای صادقی آمادگی صحبت دارد" به جای وی نادرقاضی پور سخنرانی کرد.
*زهرا سعیدی نماینده مردم مبارکه در میان صحبت های خود به عنوان موافق استیضاح به مشکلات کشاورزان استان اصفهان اشاره کرد و با بغض گفت:‌ آن ها 5 میلیارد تومان برای فروش بذر از این وزارتخانه طلب دارند و اکنون به دلیل تنگدستی مجبور به دست‌فروشی شده‌اند.
*زمانی که وزیر جهاد کشاورزی برای ارائه دفاع پشت تریبون رفت به دلیل داشتن برگه‌های بسیار در دستانش، با طعنه شوخ طبعانه لاریجانی مواجه شد که با تعجب اعلام کرد: "همه این هایی را که آورده‌اید می‌خواهید بخوانید؟"
* پس از آن که هیئت رئیسه اعلام کرد غلامرضا جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت 15 دقیقه زمان دارد تا در مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی  صحبت کند لاریجانی پیش از آن که وی در پشت تریبون حضور یابد با خنده گفت: " به قیافه شما می‌آید که 5 دقیقه بیشتر صحبت نکنید"  جعفر زاده نیز پس از قرار گرفتن پشت تریبون خطاب به لاریجانی گفت:"خدا به شما قوت دهد که از راه دور هم قیافه شناسی می‌کنید."
* مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود نیز به عنوان موافق دیگر استیضاح خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: دلم می‌خواد گریه کنم؛ آقای حجتی! اگر جرئت دارید بروید به چای‌کاران دست دهید؛ دست‌های پینه بسته آنان دست شما را مثل اره می‌برد. وی که انتقادات شدید خود به حجتی را با  فریاد مطرح می کرد نطق خود را با شعری گیلکی پایان داد.
* پس از پایان یافتن جلسه استیضاح حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی طی تذکری با بیان این که اعلام استیضاح سه وزیر یک کابینه به دنبال هم در روز اول دارای ابهام بود، گفت: بن‌بست مجلس در استیضاح وزیران، ضربه مهلکی به آرای مردم و جایگاه مجلس است.
* به دنبال آن بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید طی اخطاری با بیان این که امروز ما و ملت خواهان جایگاه واقعی مجلس هستیم اظهار کرد: می‌خواهم حداقل از یکی از این استیضاح‌ها به عنوان استیضاح کثیف یاد کنم.