بورس سقوط کرد

هادی مومنی- بازگشایی نماد بانک صادرات بعد از بیش از 20 ماه باعث شد تا شاخص کل بورس روز گذشته با 785 واحد افت شدید، روز سیاهی را برای سهامداران تالار شیشه ای رقم بزند. این بازگشایی نماد که در روزهای پایانی سال صورت گرفت دقیقا از همان الگویی پیروی کرد که چند سال گذشته برای بازگشایی نماد شرکت‌های پتروشیمی از سوی سازمان بورس اتخاذ شد و این بار برای دو بانک باز هم برای بازگشایی قفل نمادهای پرحاشیه استفاده شد تا بازار سهم و فعالان آن در روزهای پایانی بورس با این شوک مواجه شوند. بر اساس این گزارش نماگر اصلی بازار سهام روز گذشته با ۷۸۵ واحد ریزش به ۹۵ هزار و ۵۲۵ واحد رسید. بازگشایی نماد بانک صادرات و بانک پارسیان بعد از بیش از ۲۰ ماه مهم‌ترین اتفاقی بود که روز گذشته در بازار سهام برای فعالان و سهامداران آن رخ داد و البته این بازگشایی باعث ریزش شدید شاخص‌های بورس شد. بر اساس آمارهای معاملاتی بورس، روز گذشته اکثر شاخص‌های بورس با کاهش مواجه شدند به طوری که شاخص کل با (۷۸۸) واحد ریزش سنگین معادل (82/0) درصد به ۹۵ هزار و۵۲۵ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با (۲۵۱) واحد افت معادل (82/0) درصد به ۳۰ هزار ۷۲۶ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۵۱) واحد کاهش معادل (30/0) درصد به ۱۷ هزار و ۱۱۴ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۳۸) واحد افت، معادل (30/0) درصد به ۱۲ هزار و ۷۷۳ واحد، شاخص آزاد شناور با (۱۰۳۳) واحد ریزش شدید‌ معادل (یک) درصد به ۱۰۲ هزار و ۳۶ واحد، شاخص بازار اول با (۹۰۹) واحد کاهش معادل (33/1) درصد به ۶۷ هزار و ۴۳۳ واحد و شاخص بازار دوم با ۱۵۰ واحد افت معادل 07/0 درصد، به ۲۰۵ هزار و ۹۲۹ واحد رسید. از سویی دیگر روز گذشته‌ سه نماد «فارس با ۵۱ واحد، کگل با ۲۴ واحد و خودرو با ۲۴ واحد» رشد‌ بیشترین تاثیر مثبت و چهار نماد «وبصادر با (۷۱۷) واحد، وپارس با (۶۹) واحد وبملت با (۳۶) واحد و فولاد با (۳۵) واحد» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشت. این گزارش می‌افزاید‌ روز گذشته شاخص صنایع بازار نیز با نوسانی همراه بودند به طوری که شاخص صنایع «انتشار و چاپ با ۹۶۵۲ واحد صعود معادل 74/4 درصد به ۲۱۳ هزار و ۴۲۴ واحد، حمل‌و‌نقل با ۴۷ واحد افزایش معادل 32/1 درصد به سه هزار۶۸۸ واحد، محصولات کاغذ با (۱۸۱) واحد افت معادل (69/1) درصد به ۱۰ هزار و ۵۷۹ واحد، وسایل ارتباطی با (۳۹) واحد کاهش، معادل (49/2) درصد به یک هزار و ۵۴۷ واحد، محصولات چوبی با (۲۶۷۵) واحد ریزش معادل (62/4) درصد به ۵۵ هزار و ۲۳۸ واحد، مالی با (۱۰۰۰۷) واحد ریزش شدید معادل (94/7) درصد به ۱۱۶ هزار و ۳۹ واحد و بانک‌ها با (۶۱) واحد افت معادل (33/11) درصد به ۴۸۱ واحد» رسید.
بیشترین افزایش قیمت
در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز گذشته بازار سهام مشخص می‌کند‌ قیمت سهام نمادهای «وپست، رتکو، چافست، غشاذر، سکرد، شکلر و بالبر» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «وبصادر، وپارس، خاور، کسرام، چفیبر، خرینگ و وبیمه» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند.
باز و بسته شدن نمادها


طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های «فرآورده‌های غذایی و قند تربت جام، حق تقدم خرید سهام داروسازی سبحان انکولوژی، حق تقدم خرید سهام لعابیران، سرمایه‌گذاری سپه، بانک پارسیان، ایران خودرو دیزل، الکتریک خودروی شرق، بانک صادرات، صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران، عمران و توسعه شاهد، حق تقدم خرید سهام بیمه سرمد، مدیریت انرژی امید تابان هور، بیمه سرمد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، توریستی و رفاهی آبادگران ایران» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی «شرکت‌های ملی سرب و روی ایران، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، گروه صنایع کاغذ پارس، سرمایه‌گذاری پارس آریان، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، سیمان کردستان، سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، صنعتی آما، اوراق اختیار خرید و فروش تبعی فولاد خوزستان، فولاد خوزستان، حق تقدم خرید سهام نیرو کلر» متوقف شدند. در پایان معاملات روز گذشته بورس، در ۶۷ هزار و ۵۷۲ نوبت معاملاتی، یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۲۴۷ میلیارد تومان در بورس معامله شد و ارزش بازار نیز به ۳۸۰ هزار و ۹۱۱ میلیارد تومان رسید.
جزییات بازگشایی نماد 2 بانک
این گزارش می‌افزاید مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با صدور پیامی رسمی از بازگشایی نماد بانک صادرات و بانک پارسیان در بازار سهام خبر داد. بر اساس این گزارش، ناظر بازار سهام اعلام کرد: نماد معاملاتی شرکت بانک صادرات ایران «وبصادر» که از ۲۹ تیر‌ماه سال ۹۵ متوقف شده بود، پس از رفع تعلیق‌- برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه بدون تقسیم سود نقدی - افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله و بازگشایی نماد آن صورت گرفته است. همچنین مدیریت عملیات بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران در اطلاعیه‌ای دیگر‌ خبر داد: نماد معاملاتی شرکت بانک پارسیان «وپارس» نیز که از ۱۵ آبان ماه سال ۹۵ متوقف شده بود، پس از رفع تعلیق - برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی - افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج آماده انجام معامله است و نماد آن باز شد.