چهارشنبه سوری را زهر کردند

آفتاب یزد - گروه حوادث: روز گذشته آیین سنتی و ملی چهارشنبه سوری در تهران و بسیاری از شهرهای کشور برگزار شد . مراسمی‌ که از مدت‌ها قبل از شروع آن مسئولان هشدارها و تذکرات لازم را در این زمینه داده بودند که متخلفین در این روز تا آخر عید نوروز مهمان پلیس خواهند بود. البته می‌توان گفت که امسال به مراتب چهارشنبه سوری
آرام تری را نسبت به سال‌های گذشته شاهد بودیم .اما در این میان برخی افراد همچنان تمایل دارند که این مراسم سنتی را به شیوه وحشتناکی که چیزی جز مصدومیت‌های غیرقابل جبران و حتی مرگ آنها را در پی نخواهد داشت، برگزار کنند. متاسفانه امسال نیز بی احتیاطی عده‌ای، مراسم چهارشنبه سوری را با مصدومانی همراه کرده است.

سه‌کشته و 607 مجروح


تا لحظه تنظیم این گزارش و بنا به گفته پیر حسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور از ابتدای اسنفد ماه تا روز گذشته، 3 نفر به علت انفجار مواد محترقه کشته شده و 607 نفر مجروح شدند. چشم، بیشترین عضو آسیب دیده در بین مصدومان است. همچنین از این تعداد 24مورد دچار قطع عضو شدند. گفتنی است که یکی از فوت شدگان پیرزنی 70 ساله بود که چند روز قبل در زنجان با شنیدن صدای انفجار مواد محترقه دچار ایست قلبی شد و فوت کرد. دیگری نوجوان 12 ساله اهل همدان بود که به علت استفاده از مواد محترقه جان خود را از دست داد.

فوت جوان 19 ساله
سخنگوی سازمان آتش نشانی از بروز انفجار در یک واحد مسکونی و تخریب آن به دلیل نگهداری چندین کیلوگرم مواد محترقه که برای ساخت ترقه‌های دست‌ساز مورد استفاده قرار می‌گرفت، خبر داد. جلال ملکی از بروز یک انفجار به دلیل نگهداری مواد محترقه در یک منزل مسکونی خبر داد و گفت:‌ساعت 3:59 بامداد دیروز یک حادثه انفجار و تخریب منزل درخیابان مرتضوی حد فاصل خیابان جیحون و بزرگراه یادگار امام اطلاع داده شد که بلافاصله دو ایستگاه آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. محل حادثه یک منزل دو طبقه قدیمی در یک کوچه بود که بر اثر انفجار شدید در داخل منزل بخش زیادی از دیوارها و در وپنجره‌هایش کاملا تخریب شده بود و یک جوان 19 ساله هم داخل منزل بود که به دلیل بروز آتش سوزی در این خانه این جوان دچار سوختگی شدید و شکستگی شده بود که بلافاصله او را به خارج از منزل منتقل کرده و به نیروهای اورژانس تحویل دادند. اما متاسفانه بر اثر شدت سوختگی جان خود را از دست داد. وی گفت: بعد از خاموش کردن آتش مجددا انفجاری با شدت کمتر در این خانه رخ داد و همین موضوع باعث شد دو تن از آتش‌نشانان از ناحیه سرو صورت مصدوم شوند که آنها را به مراکز درمانی منتقل کردیم. با حضور کارشناسان آتش‌نشانی و ناجا مشخص شد دراین منزل چندین کیلو مواد محترقه که برای ساخت ترقه‌های دست‌ساز مورد استفاده است نگهداری می شده
که همین مواد باعث بروز انفجار و تخریب منزل شده است.

سوختگی شدید مرد 35 ساله در کرج
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی از انفجار در یک واحد مسکونی در کرج و مصدومیت شدید مردی 35 ساله در این حادثه خبر داد.
سید جلال ملکی گفت: محل حادثه ساختمانی واقع در یک مجتمع
36 واحدی بود که به علت انفجار شدید بخش‌هایی از دیوار و پنجره‌های ساختمان تخریب شده بود.ملکی ادامه داد: به علت شدت انفجار کف واحد مسکونی که سقف طبقه نخست ساختمان بود نیز تا حدود زیادی تخریب شده بود.وی از مصدومیت مردی 35 ساله در این حادثه خبر داد و اظهار کرد: مردی 35 ساله در این حادثه از نقاط مختلف بدن دچار سوختگی شد و از سوی نیروهای آتش‌نشان به عوامل اورژانس تحویل داده شد.استفاده از موارد محترقه و درست کردن نارنجک علت این حادثه اعلام شده است.

سوختگی ۷۰ درصد چهار نوجوان در دزفول
از سوی دیگر انفجار مواد محترقه در دزفول، ۴ نوجوان را سوزاند.وقوع انفجار مواد محترقه دست ساز در یک خانه در محله زیبا شهر دزفول به آتش نشانی و اورژانس اعلام شد. با حضور آتش نشان‌‌ها و اطفای حریق مشخص شد ۴ نوجوان در حال تهیه مواد محترقه دست ساز بوده‌اند که به یکباره این مواد دچار حریق می‌شود. بر اثر این حادثه این افراد دچار ۷۰ درصد سوختگی می‌شوند. مجروحان برای مداوا
به بیمارستان منتقل شدند.

مصدومیت نوجوان 13 ساله شیرازی
یک‌نوجوان شیرازی که مشغول بازی در حیاط خانه بود، به علت پرتاب مواد محترقه از سوی رهگذران از ناحیه دو دست و دو پا مجروح شد. این مجروح پس از انتقال به بیمارستان تحت مداوا قرار گرفت.

قطع دست یک نوجوان در اصفهان
دست یک پسر بچه تبعه افغانستان که مشغول ساخت مواد محترقه بود به علت انفجار از ناحیه مچ قطع شد.

مصدومیت پسر 16 ساله در قرچک
پسر ۱۶ ساله‌ای به دلیل انفجار مواد محترقه دچار آسیب از ناحیه
قرنیه چشم،گوش و دست چپ شد. پس از انجام مراحل اولیه
درمانی توسط دارالشفا قرچک، فرد مصدوم به بیمارستان فارابی
اعزام شد.

مجروح شدن مامور پلیس
یک مامور پلیس مبارزه با مواد مخدر حین دستگیری قاچاقچی مواد مخدر بر اثر انفجار مواد محترقه مجروح و راهی بیمارستان شد.
در پی اعلام شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر فعالیت فردی در زمینه تهیه و توزیع مواد مخدر، ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر با دستور قضایی وارد منزل متهم شدند. بر پایه این گزارش، ماموران حین بازرسی منزل مسکونی به بسته‌ای در داخل اتاق مشکوک شده و در بررسی این بسته با انفجار مواد محترقه مواجه شدند.در این حادثه یکی از ماموران از ناحیه دو چشم، صورت و دست مجروح و جهت درمان به بیمارستان منتقل شد.