پول و وقت مردم را تلف کردید.

آفتاب یزد- گروه سیاسی: هیاهو برای هیچ! تیغ استیضاح مجلس نبرید. دیروز وزرای «کار، رفاه و تعاون اجتماعی» و «راه و شهرسازی» به مجلس رفتند تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند. شاید یک هفته گذشته را باید «هفته لابی» نامگذاری کرد. برخی نمایندگان با همه توان از هر روزنه ای که امکان پذیر بود به دنبال یکسره کردن کار بودند تا وزیر کار را به خانه اش بفرستند. برای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم که کم کم باید لقب سردار استیضاح را به او داد وضعیت بهتر نبود. علی ربیعی در یک سال گذشته دست کم هر هفته یک تجمع کارگری را دیده که خود حاکی از اوضاع نابسامان بخشی از کارگران و راهکارهای کم تاثیر وزارتخانه‌اش است. او که سال‌ها به عنوان یک نیروی امنیتی خدمت کرده 4 سال و نیم است که به وزارتخانه‌ای آمده که رفاه مردم را باید دنبال کند. با این حال ربیعی دیروز با اشاره به تجمعات، در مجلس گفت:«بنده خوشحالم در وزارتخانه‌ای هستم که بالاترین مسائل آن با امنیت ملی سر و کار دارد اما در عین حال نیز معتقدم به اندازه داده‌ها و ستاده‌هایی که داشتم، توانسته‌ام عملکرد موفقی داشته باشم.» این درحالی است که اگر ربیعی فارغ از گذشته کاری خود به این وزارتخانه نگاهی امنیتی نداشته باشد و به دنبال بهبود شرایط خدماتی و رفاهی باشد، برای آنهایی که امروز باید مباحث امنیتی را پیگیری کنند هم موضوع نمی تراشد. عباس آخوندی هم در همین مدت از دولت یازدهم تا امروز زنجیره ای از حوادث جاده ای، ریلی و هوایی را رقم زده که البته آخر کار طبق نظر کمیته‌های بررسی مقصران راننده و لوکوموتیوران و خلبان معرفی شدند! اما شاید این عملکرد در نگاه برخی استیضاح کنندگان گم بود. روزها بحث و جدل برای اهدافی که پشت پرده قرار داشت. البته که اگر قرار به نقد و استیضاح عملکرد وزرا باشد شاید بتوان بسیاری از آنها را در بهارستان قطار کرد اما اینکه چرا قرعه به نام این سه وزیر افتاده حرف بسیار است. آن طور که برخی فعالان سیاسی و نمایندگان در روزهای اخیر گفتند پای اهداف سیاسی، منطقه‌ای، استانی و شخصی در میان بود. به همین دلیل است که دست آخر این گروه‌های مختلف نتوانستند یکدیگر را قانع کنند.
ربیعی ناپلئونی ماند!
صبح سه‌شنبه کار با بررسی استیضاح ربیعی آغاز شد. اگر سرخط گفته‌های موافقان را نگاهی بیندازیم، آنها گفته اند: «آقای ربیعی سلطان لابیگری است، از زبان کارگرانی صحبت می‌کنم که به حقشان نرسیده‌اند، مدیران سن بالا را نگه داشته، بیمه روستاییان را به حال خودش رها کرده» در مقابل مخالفان استیضاح نیز از نبود فساد و مبارزه با رانت سخن گفتند. ربیعی در دفاع از خود گفت:«متاسفانه برخلاف قانون مواردی از سوی استیضاح‌کنندگان مطرح شد که برخلاف آن چیزی است که به عنوان محورهای استیضاح اعلام شده است. انتظار می‌رفت رییس مجلس در این باره مطابق قانون از طرح مباحث خارج از استیضاح جلوگیری کند.» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت:«نام آقایی که در مجلس کمپین رای نه به ربیعی راه انداخته است را به هیئت رئیسه مجلس می‌دهم. بنده از رئیس مجلس انتظار داشتم جلو دروغهایی که امروز در مجلس گفته شد را بگیرند. او خطاب به پورابراهیمی گفت: در اقتصاد نباید بدون مطالعه صحبت کرد. شما می‌گویید شستا پیشانی اقتصاد ایران است در حالی که چند دقیقه قبل عرض کردم ستاد اجرایی بنیاد مستضعفان، ساتا، بانکها و برخی دیگر از دستگاه‌ها در اقتصاد ایران نقش دارند.» در نهایت ربیعی با 126 رای موافق، 124 رای مخالف و 2 رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع 253 نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند. نزدیکی آرا موجب شد برخی در نتیجه شک و تردیدهایی را وارد کنند. اما بازشماری هم چیزی جز ماندن او بر سرکار نداشت. مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس گفت: «آرا استیضاح علی ربیعی شش بار بازشماری شده است.»



قانون بقای آخوندی
سرخط صحبت‌های موافقان استیضاح آخوندی هم به این جملات می‌توان اشاره کرد:« به واسطه زدوبند فامیلی آنجا هستید، کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون است، جاده‌های کشور به قتلگاه مردم تبدیل شده است، ناکارآمدی و بی‌علاقگی او را همه می‌توانند به خوبی ببینند.» مخالفان اسیتضاح وزیر راه نیز گفتند: «توانسته فضا را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی فراهم سازد، قبول کنیم بخش زیادی از مشکلات مربوط به وزیر و وزارتخانه نیست.» عباس آخوندی نیز در دفاع از عملکرد خود مشکلات را به نبود بودجه حواله داد و گفت:«میزان راه‌های کشور به ۲۱۷هزار کیلومتر رسیده، برای نگه داشتن راه‌های کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.» او موضوع مشکلات در برف یک ماه پیش را هم با مقایسه با بارش برف از نیویورک گرفته تا توکیو طبیعی دانست و البته از مشکلات زیرساختی گفت. براساس این گزارش، عباس آخوندی با 92 رای موافق، 152 رای مخالف و 2 رای ممتنع از مجموع 246 نماینده حاضر در جلسه در سمت خود باقی ماند. بعد از سه بار استیضاح باید از قانون بقای آخوندی گفت که او از وزارت نمی افتد بلکه از استیضاحی به استیضاح دیگر می‌رود.

عذرخواهی‌های نمایشی
واقعیت این است دیروز وقتی شمارش آرا برای نمایندگان را نظاره‌گر بودیم، نمی دانستیم کدام به صلاح است، رفتن یا ماندن! هر دو وزیر خود می‌دانستند که عملکرد آنها چندان جای حمایت باقی نمی‌گذارد بی دلیل نبود که «عذرخواهی» وزرا دیروز در خانه ملت به راه بود. آخوندی گفت:«به عنوان بالاترین مسئول وزارت راه از مردم عذرخواهی می‌کنم.» او سومین بار است که از استیضاح به بقا می‌رسد. اینکه در بزنگاه تهدید شدن مقام وزارت عذرخواهی آخوندی را شاهد بودیم چندان نمی تواند دلخوش کننده باشد اما دست کم مردم امیدوارند عملکرد او در ادامه راه به گونه ای باشد که بار دیگر او را در مجلس برای عذرخواهی نبینند. ربیعی هم دیروز عذرخواهی کرد. البته کارگران از فولاد تا نیشکر منتظر هستند تا کامشان شیرین شود و این عذرخواهی‌ها عملکرد بهتری را در پی داشته باشد.

نیت‌ها خالص نبود
در روزهای گذشته و چه بسا چند هفته اخیر موضوع استیضاح و جمع آوری امضا بسیار شد، لابی‌های مختلفی شکل گرفت تا کار به پای صحن مجلس نرسد و به دفاعیه در خانه ملت کشیده نشود. در این میان خبر رسید نمایندگانی هم که دنبال منافع شخصی یا گروهی بودند و گروکشی می‌کردند از قرار حتی این گروکشی‌ها نیت اصلی استیضاحی بوده که دو روز را در مجلس و چندین روز را در محافل سیاسی به خود گرفته تا آقا یا خانم نماینده قولی بگیرد. حتی حسین نقوی حسینی که از مخالفان دولت است روز دوشنبه گفته بود: «استیضاح وزیر کار جنس متفاوتی دارد و شاید به همکاران بربخورد اما جنس این استیضاح باج خواهی است.(!) او درباره نوع باج خواهی‌ها گفت: مثلا برخی می‌خواهند پسرشان مدیرعامل فلان شرکت شستا شود و دیگری می‌خواهد دخترش در هیئت مدیره فلان شرکت باشد و مطالبات دیگری که مطرح می‌شود.» با یک نماینده مردم تهران گفت و گو کردیم درباره اینکه این استیضاح پر سروصدا آن هم در روزهای پایانی سال و با این سرانجام چه دلایلی داشت. سهیلا جلودارزاده به «آفتاب یزد» گفت:«نیت‌ها برای استیضاح خالص نبود، زمانی که یک وزیر اشتباه می‌کند و به بیراهه می‌رود و نمایندگان نیز از مسیرهای مختلف تلاش می‌کنند تا اصلاحات انجام شود اما به نتیجه نمی‌رسد که در این صورت با استفاده از رویکرد قهری یعنی استیضاح می‌توان استفاده کرد تا یا وزیر را تغییر داد یا رویه او را تغییر داد که اشتباهات تکرار نشود. اما درباره استیضاحی که به تازگی انجام شده چنین فرآیندی طی نشد و به همین دلیل است که می‌بینیم برخی از نظرها میان نمایندگان در ساعات آخر تغییر کرد و موافق ماندن وزرا شدند.» او تصریح کرد: «نمایندگان باید دقت کنند آیا برای اصلاح امور و تغییر رویه وزرا می‌خواهند استیضاح کنند یا برای مذاکره با وزیر استیضاح می‌کنند. نباید خانه ملت به مکان نشان دهنده قدرت از مجلس به دولت یا برعکس تبدیل شود.»

وقت کشی بود
از او پرسیدم شائبه‌های مختلفی درباره نیت‌های شخصی برخی نمایندگان پیش از این مطرح شده بود که در نهایت نیز دو وزیر ماندند، ارزیابی شما از نتیجه استیضاح حجتی وزیر کشاورزی چیست که پاسخ داد:«حجتی کار خودش را می‌کند شرایط بهتری هم در وزارتخانه او وجود دارد و مخاطبین وزرات کشاورزی نیز قانع تر هستند.» جلودارزاده ادامه داد:« حتی ربیعی هم با توجه به وضعیتی که تحویل گرفته و با شرایط اقتصادی امروز کشور نمی توان انتظار زیادی داشت.» او افزود:«این گونه استیضاح‌ها موجب می‌شود تا نمایندگان بخشی از انرژی خود را برای لابی و ماندن در سمت خود انجام دهند چرا که می‌دانند در مجلس انسجامی برای استیضاح وجود دارد.» جلودارزاده تاکید کرد: «واقعا وقت کشی است، روش غلطی است اگر شنیده می‌شود برخی با بیان خواسته‌های خود از وزرا که این کار را بکن و این کار را نکن به فکر انتقام گیری و تحت فشار گذاشتن هستند.» او اظهار داشت: «به عنوان مثال یکی از این وزرا یک ماه اخیر را صرف تلاش برای ابقای خود کرد و همین الان هم کشور بیش از دو هفته تعطیل می‌شود که همه اینها نشان می‌دهد حتی زمان خوبی نیز انتخاب نشده بود.» این نماینده مجلس گفت:«در شرایطی که حقوق بازنشستگان به طور کامل پرداخت نشده، حداقل حقوق کارگران برای سال بعد تعیین نشده و برخی نیز حقوق‌های معوقه دارند که نیاز به حل این مشکلات است استیضاح تنها هزینه دارد.» جلودارزاده در پایان خاطرنشان کرد:« این به معنی دفاع از برخی عملکردهای اشتباه و رویه‌های غلط نیست بلکه وزرایی که دیروز سخنان خوبی گفتند باید فارغ از اینکه رای اعتماد دوباره گرفتند تلاش کنند شرایط را بهبود ببخشند. مردم امروز در شرایط خوبی نیستند درحالی که خودشان نقشی در این وضعیت ندارند و حاصل سال‌های متمادی سوء مدیریت است.»
دیروز و امروز ساعت‌ها بحث و جدل در مجلس انجام شد و می‌شود. چندی پیش حشمت الله فلاحت‌پیشه گفته بود هزینه اداره مجلس دقیقه 300 میلیون تومان است. باید حدیث مفصل را از این مجمل خواند در زمانی که هر کدام از مقامات و مسئولان از فرماندار یک شهرستان تا بالاترین مقامات می‌گویند وضعیت اقتصادی خوب نیست و از اقتصاد مقاومتی سخن گفته می‌شود برخی از نمایندگان ساعت‌ها وقت را هدر می‌دهند حتی وقت ما رسانه‌ها را!

***عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی

از هر نوع رنجی که برای مردم پیش آمده پوزش می‌خواهم/ برای نگه داشتن راه‌های کشور طبق استانداردهای جهانی به چیزی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز است که کل اعتبار راهداری در بهترین حالت به ۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسد./ اگر در مورد این حادثه من مانع رسیدگی بودم قطعا کناره‌گیری می‌کردم.
**علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی
هفت ماه پیش یعنی در ۲۹ مرداد برنامه‌ام را به مجلس دادم که ۱۰۱ نماینده به آن رای مثبت دادند. انتظارم این بود که استیضاح‌کنندگان شفاف و صریح و با عدد و رقم و نه کلیات می‌گفتند که من و همکارانم در کدام قسمت از برنامه‌هایمان کوتاه آمدیم و اجرا نکرده‌ایم.