۲۰۰ صرافي متخلف تعطيل شد


معاون نظارتي بانک مرکزي گفت: بالغ بر ۲۰۰ واحد صرافي مجاز و غيرمجاز که در سال ۹۶ مرتکب تخلف شده بودند، شناسايي و تعطيل شدند.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ايبِنا، فرشاد حيدري در برنامه تيتر امشب، افزود: فعاليت صرافي‌ها به گونه‌اي است که صدور مجوز براي فعاليت آنها ساده تر شده ما ۶۰۰ صرافي مجاز در کشور داريم که در اين صرافي‌ها اگر تخلفي صورت بگيرد به سرعت با آنها برخورد مي‌شود،
وي درباره ساماندهي موسسات غير مجاز اظهار داشت: ۵ تعاوني غير مجاز در حدود دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفر سپرده گذار در آنها سپرده گذاري کرده بودند . ما تلاش کرديم تا بيش از ۲ ميليون نفر از اين سپرده گذاران را تعيين تکليف کنيم.
وي افزود: تنها حدود ۱.۲ دهم درصد از اين سپرده گذاران در حال حاضر باقي مانده که بخشي از سپرده خود را دريافت کرده‌اند و به زودي تعيين تکليف مي‌شوند.
حيدري گفت: سياست ما براي تعاوني‌هايي که مدعي پرداخت سودهاي بالا به سپرده گذاران خود بودند اين بود که با توجه به دارايي‌هاي آن تعاوني‌ها پرداخت مبالغ صورت بگيرد، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد که دارايي اين تعاوني‌ها در حد آنچه وعده داده‌اند نبوده است.
وي گفت: ۹۸.۸ درصد سپرده گذاران درحال حاضر تعيين تکليف شده اند. آنچه باقي مانده سپرده گذاراني است که سرمايه ميلياردي خود را نزد اين تعاوني‌هاي غيرمجاز سپرده گذاري کرده بودند که مبلغ کل اين آن حدود ۲۵ درصد از کل سپرده‌ها را شامل شده و مربوط به همان ۱.۲ باقي مانده است، چيزي حدود ۵ هزار ميليارد تومان است.
معاون نظارت بانک مرکزي گفت: اصل براين است که هر موسسه‌اي ورشکسته مي‌شود بايد براساس دارايي‌هايي که دارد سپرده گذاران خود را تعيين تکليف کند. در تلاشيم تا نتايج هيئت تسويه را تا ۶ ماه آينده اطلاع رساني کنيم اما اين بدان معنا نيست که اين گروه باقي مانده تا ۶ ماه آينده تعيين تکليف شده و مبالغ بدهي خود از اين تعاوني‌هاي غير مجاز را دريافت مي‌کنند.
حيدري افزود: هر نوع عمليات صرافي‌ها، موسسات اعتباري، ليزينگ و غيره تنها با مجوز بانک مرکزي ممکن است در غير اين صورت ما مي‌توانيم از فعاليت اين قبيل بنگاه‌هاي اقتصادي متخلف جلوگيري کنيم، صندوق خاتم الانبيا و حافظ از جمله اين صندوق‌ها هستند که جلوي فعاليتشان گرفته شد.