روز ناکامی استیضاح


روزهاي پاياني سال 96 در مجلس شوراي اسلامي‌با استيضاح دو وزير کابينه همراه بود که هر دو وزير توانستند از مانع بهارستان عبور کنند. آنچه در ادامه آمده، نتيجه جلسات صبح و بعداز ظهر مجلس شوراي اسلامي‌است.
استيضاح علي ربيعي وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي با اعلام نظر موافقان و مخالفان برگزار و نتيجه استيضاج در حالي اعلام شد که حدود ۲۰ دقيقه شمارش آرا به طول انجاميد و نمايندگان چند بار اقدام به بازشماري آرا کردند. نهايتا ۱۲۶نفر به استيضاح وزير و برکناري او راي دادند و ۱۲۴ نفر با استيضاح مخالفت کردند اما در اين ميان ۲ راي ممتنع به کمک وزير آمد و باعث شد ربيعي در کسوت وزير رفاه باقي بماند. در جلسه علني مجلس عثماني، مقصودي، حسن بيگي، نادري ،فرهنگي، نگهبان، حسنوند، پورابراهيمي‌و تاجگردون در موافقت با استيضاح سخنراني کردند و علي ربيعي هم پس از اينکه دفاعيات خود را ايراد کرد، بخشي از وقت خود را به کواکبيان و محبي‌نيا داد.آنچه در جلسه استيضاح علي ربيعي مشهود بود تحت الشعاع قرار گرفتن سابقه امنيتي او در وزارت اطلاعات بود در همين رابطه فريدون حسنوند نماينده انديمشک و رئيس کميسيون انرژي به نام مستعار امنيتي ربيعي (عباد) اشاره کرد و گفت که وي در حالي در ستاد ميرحسين موسوي حضور داشته که بعد از سرزنش اصولگرايان گفته نفوذي نظام در اين ستاد بودم. البته غلامرضا تاجگردون يکي ديگر از موافقان استيضاح، سوابق امنيتي وي را افتخار آميز دانست و موارد ديگري را به عنوان مخالفت خود اعلام کرد.در جريان بررسي استيضاح ربيعي تعداد زيادي از نمايندگان اطراف صندلي‌هاي نمايندگان دولت تجمع کرده بودند که اين امر تذکر چندين باره رئيس مجلس را به دنبال داشت. نکته قابل توجه ديگر در جريان اين استيضاح غيبت رئيس مجلس در ميانه جلسه بود. او حدود ساعت ۱۰:۳۰ سکان صحن علني را به دست مسعود پزشکيان سپرد و از جلسه علني خارج شد.در جريان نطق محمدرضا پورابراهيمي‌در مخالفت با وزير رفاه وي خواستار پخش فيلمي‌از مخالفت خود با ربيعي به عنوان گزينه پيشنهادي دولت يازدهم شد که اين فيلم بدون صدا پخش شد و اين امر اعتراض پورابراهيمي‌را به دنبال داشت که نطق خود را موکول به پخش اين فيلم کرد، او پس از اينکه دقايقي اظهارات خود را مطرح کرد بقيه سخنان خود را نيمه تمام گذاشت تا بعد از اينکه اشکال سيستم پخش رفع شود، صحبتهاي خود را ادامه دهد.در اوايل صحبت پورابراهيمي‌و وقتي وي از ربيعي درباره منزل ميلياردي‌اش در شمال شهر سوال پرسيد، عبدالحميد خدري نماينده بوشهر به شدت به وي اعتراض کرد تا جايي که فريادهاي او نظم جلسه علني را بر هم زد.ربيعي در بخشي از دفاعياتش با اشاره به برخي شايعات منتشره درباره منزل 25 ميلياردي خود گفت که در منزل باجناق محمدعلي نجفي شهردار تهران که 4 تا 5 ميليارد تومان ارزش دارد، مستاجر است.پيش از آغاز راي گيري براي استيضاح، پزشکيان که اداره جلسه را برعهده داشت از نمايندگان دولت خواست تا جلسه مجلس را ترک کنند. براين اساس واعظي، اميري، آذري جهرمي، زنگنه و سيف از جلسه مجلس خارج شدند. اسحاق جهانگيري نيز پيش از پايان بررسي استيضاح جلسه مجلس را ترک کرده بود.
آخوندي عذرخواهي کرد
در ادامه مجلس شوراي اسلامي‌در جلسه بعد از ظهر براي استيضاح عباس آخوندي، وزير راه آغاز به کار کرد. اما نظر نمايندگان نيز فراکسيوني شده به نوعي که در جلسه ظهر امروز فراکسيون اميد، موضوع استيضاح آخوندي مورد بررسي قرار گرفت و نهايتا جمع‌بندي اعضا بر اين شد که فراکسيون اميد با استيضاح آقاي آخوندي مخالفت کند. فراکسيون اميد در جلسه صبح امروز نيز با استيضاح ربيعي مخالفت کرده بود.سخنگوي فراکسيون مستقلين مجلس شوراي اسلامي‌هم گفت که اين فراکسيون چگونگي راي به استيضاح وزير راه را به عهده اعضا گذاشته و آتش به اختيار است.هم‌چنين سخنگوي فراکسيون نمايندگان ولايي در توضيح جلسه اين فراکسيون براي بررسي استيضاح وزير راه گفت: اکثريت نمايندگان اين فراکسيون موافق استيضاح آقاي آخوندي هستند.عليرضا بيگي، نادر قاضي‌پور، احد آزاديخواه، احمد مرادي، قسيم عثماني و داريوش اسماعيلي به عنوان متقاضيان استيضاح سخنراني کردند و بعد از آن وزير از خود دفاع کرد. 
از مردم عذرخواهي مي‌کنم
عباس آخوندي در دفاع از عملکرد خود در مقابل استيضاح گفت: حوادث اخير نگراني‌هايي را براي مردم ايجاد کرده زيرا عزيزتر از جان مردم و حفط ايمني، رفاه وآسايش انها هيچ چيز ديگري نيست. من نمي‌خواهم توجيه کنم اما قبل از هر چيزي به عنوان بالاترين مسئول وزارت راه و شهرسازي از هر نوع رنجي که براي مردم پيش آمده اعم از اينکه قصور و تقصيري متوجه ما بوده يا نه پوزش مي‌خواهم؛ چراکه به هرحال کار هيچ دستگاه اجرايي بدون نقص نيست.وزير راه و شهرسازي گفت: من همواره از پرسش و پاسخ لذت مي‌برم. واقعيت اين است که مردم سالاري به همين معنا است که همواره امکان پرسشگري وجود داشته باشد و مسئولان خود را موظف بدانند به سوالات نمايندگان و مردم پاسخ دهند. اين موضوع بايد موجب خرسندي باشد که چنين فضايي در کشور حاکم است. بنابراين من نه تنها گله‌اي از اين موضوع ندارم بلکه خرسندم چنين اتفاقي رخ مي‌دهد.وي ادامه داد: استيضاح براساس سقوط هواپيما در منطقه دنا بوده و من وظيفه دارم خدمت خانواده جانباختگان تسليت بگويم و از مردم عزيز از همه کاستي و کمبودها پوزش بخواهم.وي با اشاره به هزينه کرد ۳۰ ميليارد تومان در فرودگاه ياسوج يادآور شد: ما علاقه‌مند بوديم در دهه فجر براي افتتاح اين فرودگاه به ياسوج برويم که شوربختانه اين افتاق افتاد.آخوندي اضافه کرد: آنچه بهبود شرايط با موجب مي‌شود اين است که نگاه فرآيندي به سوانح و حوادث داشته باشيم و اطلاعات را به شکل دقيق در اختيار مردم قرار دهيم . به هر حال حمل و نقل يک سيستم پيچيده و باز است و ميليونها نفر در آن ايفاي نقش مي‌کنند. بنابراين وقتي ما از يک سانحه صحبت مي‌کنيم نه از يک عامل بلکه از مجموعه عوامل صحبت مي‌کنيم.وزير راه و شهرسازي با اشاره به بارش اخير برف در پايتخت که موجب بسته شدن راه‌ها شد گفت: ما در دماي منهاي سه درجه در منطقه کرج ۳۳ سانت برف داشيم. سوال اين است که آيا مي‌شد جاده‌ها و فرودگاه‌ها را در اين شرايط عملياتي نگه داشت؟ در دو ماه گذشته آمار کشورهاي مخلتف را ملاحظه کرديد. ۲۵ حادثه در اين دو ماه در کشور‌هاي ديگر رخ داده است و آمريکا، اروپا، ژاپن، چين و کشورهاي پيشرفته با برف و سرمايي بسياري کمتر از اين دچار مشکلات حمل و نقل شدند.
در نهايت ‌نمايندگان مجلس با ۹۲ را موافق، ۱۵۲ راي مخالف و ۲ ممتنع از مجموع ۲۴۶ راي ماخوذه با طرح استيضاح وزير راه و شهرسازي مخالفت کردند.بر اين اساس، عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي براي ادامه کار ماند.محورهاي استيضاح وزير راه و شهرسازي عدم توانايي در مواجهه با بحران‌هاي موجود در سيستم حمل و نقل کشور،‌ عدم نظارت بر سيستم ناوگان هوايي و ريلي و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسيار زيادي از هموطنان، عدم اجراي برنامه‌هاي ارائه شده به مجلس در نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي، بي‌انگيزگي در اداره امور اين وزارتخانه و عدم پاسخگويي مناسب به مردم و نمايندگان بود.