رئیس سیا جانشین تیلرسون شد

رئیس جمهور آمریکا رکس تیلرسون را از سمت وزارت خارجه برکنار کرد.
دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: «مایک پامپئو، رئیس سیا، وزیر خارجه جدید ما خواهد شد. او کار فوق‌العاده‌ای خواهد کرد. سپاس از تیلرسون به خاطر خدمتش. جینا هاسپل، رئیس جدید سیا خواهد شد. اولین زنی که به این منصب می‌رسد. تبریک به همه.»جینا هاسپل افسر اطلاعاتی کهنه‌کار آمریکایی است که  به ریاست سیا منصوب شد.بر اساس گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام ارشد دولت واشنگتن گفت که ترامپ روز جمعه از تیلرسون خواسته بود که از سمت خود کناره‌گیری کند.این مقام آگاه افزود: رئیس‌جمهور ی آمریکا معتقد بوده که با توجه به گفت‌وگوهای آتی با کره شمالی و مذاکرات تجاری متعدد، زمان مناسبی برای گذار فرارسیده است.
ترامپ: با پامپئو هم‌فکر هستم
رئیس‌جمهور آمریکا گفت که او و وزیر امور خارجه جدید کشورش فرآیند فکری مشابهی دارند. دونالد ترامپ، به موضوع برکناری رکس تیلرسون و انتصاب مایک پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا پرداخت و گفت: همکاری خوبی با تیلرسون داشته اما در مورد برخی مسائل از جمله توافق هسته‌ای ایران اختلاف نظر داشته‌اند.وی در ادامه به برجام پرداخت و اظهار کرد: من اعلام کرده‌ام که این توافق فاجعه‌بار است اما او فکر می‌کرد که این توافق مشکلی ندارد. من قصد داشتم که برجام را لغو و یا آن را اصلاح کنم اما او فکر دیگری در این باره داشت. بنابراین تفکرات ما یکسان نبود اما با وجود پامپئو همه چیز خوب پیش خواهد رفت.


رئیس‌جمهور آمریکا گفت: از تعهد و خدمات رکس تیلرسون بسیار سپاسگزارم.ترامپ در ادامه با بیان این که با وزیر خارجه جدید کشورش به لحاظ رویکرد در یک «طول موج» قرار دارد، تصریح کرد: پامپئو و من فرآیند فکری مشابهی داریم.رئیس‌جمهور آمریکا همچنین اذعان کرد که در رابطه با دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با تیلرسون رایزنی نکرده است. او  گفت: من خودم این تصمیم را گرفتم.او اظهار کرد که به اعتقاد وی، رکس تیلرسون که از سمت خود برکنار شده است، «اکنون بسیار خوشحال‌تر» خواهد بود.در همین حال دستگاه دیپلماسی آمریکا در پی برکنار شدن تیلرسون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که او در نظر داشته به کار خود ادامه دهد.
معاون دیپلماسی عمومی وزیر امور خارجه آمریکا خاطرنشان کرد که تیلرسون با ترامپ صحبتی نداشته و درباره دلایل برکناری خود بی‌اطلاع است اما از فرصتی که در اختیارش قرار گرفته سپاسگزار است.تیلرسون برای پامپئو آرزوی موفقیت کرده است.
گفتنی است که مایک پومپئو یکی از دست راستی های افراطی در حزب جمهوری خواه است که خط فکری وی، نشان دهنده دشمنی سخت با ایران و به ویژه توافق هسته‌ای است. او یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته ای با ایران است و اتفاقا چهره ای است که در کنار افرادی نظیر جان بولتون وی را در سمت راست خط فکری افراطی در حزب جمهوری خواه طبقه بندی می کنند؛ هر چند به اندازه بولتون در خصوص ابراز عقاید افراطی خود صریح و بی پرده نیست.نماینده ایالت کانزاس در سه دوره کنگره آمریکا، که از آکادمی علوم نظامی وست پوینت در آمریکا فارق التحصیل شده است، را به عنوان یکی از تندروترین اعضای متخصص در امور خارجی در میان حزب جمهوری خواه تلقی می کنند. وی بیش از همه به دلیل انتقادات سخت و تند خود از هیلاری کلینتون به خاطر حمله ایالات متحده به بنغازی لیبی و البته تلاش هایش برای بسته شدن زندان گوانتانامو در کوبا شناخته شده است.
اولین بیانیه وزیر خارجه جدید آمریکا
مایک پامپئو در پی انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از سوی دونالد ترامپ بیانیه‌ای منتشر کرد.رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، آورده است: از ترامپ به خاطر ایجاد امکان خدمت به عنوان رئیس آژانس اطلاعات مرکزی و همچنین فرصتی که برای خدمت به عنوان وزیر امور خارجه در اختیارم قرار داده است، عمیقا سپاسگزارم. رهبری او آمریکا را به کشوری امن‌تر تبدیل کرده و من به نمایندگی از او و مردم آمریکا در جهان به دنبال آبادانی هر چه بیشتر آمریکا خواهم بود.وی ادامه داد: خدمت در کنار مردان و زنان بزرگ در سیا که با استعدادترین و متعهدترین خدمتگزاران عمومی بوده‌اند که با آنها مواجه شدم، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات زندگی من بوده است. به کاری که ما از جانب آمریکا انجام داده‌ایم، افتخار می‌کنم و می‌دانم که سیا به تلاش‌های خود تحت رهبری جینا هاسپل ادامه خواهد داد.
پامپئو خاطرنشان کرد: درصورت تایید انتصابم، به دنبال هدایت بهترین دستگاه دیپلماسی جهان در راستای تحقق و اجرای سیاست خارجی رئیس‌جمهور خواهم بود. در دوران ریاست من در آژانس اطلاعات مرکزی، در کنار بسیاری از افسران خدمات خارجی و مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا اینجا در ایالات متحده که سرآمد آزادی است، خدمت کرده‌ام. می‌دانم که از آنها خواهم آموخت و همان‌طوری که ترامپ در خطابه سالانه خود گفت، برای حصول اطمینان از اینکه آمریکا همیشه جایی امن، قدرتمند، پرغرور، توانمند و آزاد است، تلاش خواهم کرد.همچنین نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد به انتصاب وزیر امور خارجه جدید کشورش واکنش نشان داد.
 نیکی هیلی،  در صفحه توییتر خود نوشت: به مایک پامپئو، دوستم و وزیر خارجه آتی آمریکا تبریک می‌گویم.هیلی انتصاب پامپئو به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا را «تصمیمی عالی از سوی رئیس جمهوری آمریکا» قلمداد کرد.
از سوی دیگر رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا در پی برکنار شدن وزیر امور خارجه کشورش بیانیه‌ای کوتاه صادر کرد. چاک شومر، در این بیانیه تصریح کرد: بی‌ثباتی در این دولت در تمامی زمینه‌ها باعث تضعیف آمریکا می‌شود.وی ادامه داد: ما امید داریم در صورتی که انتصاب پامپئو تایید شود، او به دنبال فصلی جدید باشد و سیاست‌های ما در قبال پوتین و روسیه را سخت‌تر کند.