لغو میزبانی کشتی ایران

آرمان:حاشیه‌های کشتی ایران این‌بار به سطح بین‌المللی رسید.«فیلا» میزبانی ایران در رقابت‌های جام جهانی کشتی فرنگی را لغو کرده که این مساله با واکنش مدیران کشورمان مواجه شده است.
لغو میزبانی ایران
پس از دریافت اخباری مبنی بر ارسال نامه اتحادیه جهانی کشتی به فدراسیون کشتی ایران با مضمون لغو میزبانی مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی؛ کمیته ملی المپیک ایران با ارسال نامه‌ای به نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی ضمن اعلام حمایت دوباره دولت جمهوری اسلامی، وزارت ورزش‌وجوانان و کمیته ملی المپیک از برنامه‌های فدراسیون کشتی اعم از میزبانی‌های بین‌المللی، خواستار تجدید نظر این نهاد در لغو میزبانی مسابقات مذکور در ایران شد. کمیته ملی المپیک با ارسال نامه‌ای به اتحادیه جهانی کشتی ضمن اعلام حمایت همه جانبه از فدراسیون کشتی خواستار بازنگری این نهاد در لغو میزبانی مسابقات جام جهانی کشتی فرنگی ایران شد.
واکنش رئیس «فیلا»


رئیس اتحادیه جهانی کشتی نسبت به اتفاقات اخیر در کشتی ایران واکنش تندی نشان داد. او تهدید کرد که ادامه این روند می‌تواند آسیب جدی به کشتی و ورزش ایران وارد کند. نناد لالوویچ در مصاحبه با سایت خبری Inside the games، درباره اتفاقات اخیر در کشتی ایران، اظهار کرد: ایران تبدیل به ریگی در کفش‌مان شده است. برخی از اوقات چنین اتفاقاتی در کشتی رخ می‌دهد و گاهی اوقات نیز ممکن است در دیگر ورزش‌ها بیفتد. می‌خواهیم از تکرار این اتفاقات در آینده جلوگیری کنیم. وی ادامه داد: دقیقا نمی‌دانیم که چه شده است، خبرهایی به ما رسیده که رئیس فدراسیون کشتی ایران استعفا کرده است.در حال‌ حاضر به او دسترسی ندارم، اما می‌خواهم که حقایق را بدانم. به‌خصوص که مسابقات در ایران به‌زودی خواهیم داشت و برگزاری آنها بدون رئیس فدراسیون آسان نیست. من دلیل ‌اصلی اینکه او چرا استعفا داده است را نمی‌دانم، اما اگر مربوط به اتفاقات اخیر باشد،خوب نیست. ورزش ایران اگر به این روند، مسابقه ندادن مقابل ورزشکاران رژیم‌صهیونیستی ادامه‌ دهد ریسک زیادی را متحمل شده است. نناد لالوویچ، رئیس اتحادیه جهانی فدراسیون در ادامه‌ افزود: شرایط واقعا پیچیده است. ما نیاز به کمک دیگر فدراسیون‌ها و کمیته‌ بین‌المللی المپیک داریم. مسئولان ایران باید متوجه شوند که اگر نخواهند ورزشکاران‌شان مقابل همه کشورها مبارزه کنند، نه‌تنها به کشتی ضربه وارد می‌کنند،‌ بلکه به تمام ورزش ایران ضربه می‌زنند. وی گفت: مسئولان بین‌المللی ورزش اجازه چنین اتفاقی را نمی‌دهند. تنها بازنده در آخر ورزشکاران ایران هستند. تمامی‌جنبش‌های ورزش باید با هم متحد شوند و به مسئولان توضیح دهند که این اتفاق دیگر نمی‌تواند،رخ دهد. من صربستانی هستم، اما باید از منافع ورزشکاران کوزوو نیز حمایت کنم. ما باید بدانیم که ورزش کاملا مستقل از سیاست است. روابط بد بین کشورها نباید بر شرایط ورزشکاران تاثیر بگذارد. ما همین مشکل را با اوکراین و روسیه هم داریم، اما مسابقاتی داریم که در هر دو کشور برگزار خواهند شد و مطمئن هستیم که ورزشکاران آنها بدون مشکل در مسابقات شرکت می‌کنند.
عدم سفر تیم ایران به آمریکا
به گزارش فدراسیون کشتی، با توجه به اعلام قبلی ایران مبنی براین که اگر امکان برگزاری جام جهانی کشتی فرنگی در زمان پیشنهادی از سوی ایران نباشد، تیم ملی کشتی آزاد هم به‌دلیل جلو آمدن زمان برگزاری انتخابی تیم ملی نمی‌تواند در مسابقات جام جهانی شرکت کند، فدراسیون کشتی این موضوع را به اتحادیه جهانی کشتی اعلام کرد و اتحادیه نیز با این موضوع موافقت کرد. به این ترتیب با توجه به حضور نیافتن در جام جهانی، فدراسیون کشتی به‌زودی زمان برگزاری مرحله اول و نهایی مسابقات انتخابی تیم‌های ملی برای شرکت در بازی‌های آسیایی جاکارتا و رقابت‌های جهانی مجارستان را اعلام می‌کند.
واکنش دبیر کمیته ملی المپیک
شاهرخ شهنازی با بیان این که خللی در برنامه‌های فدراسیون کشتی ایجاد نشده است،گفت: فدراسیون‌ها سیستم مشخصی دارند که برنامه‌های‌شان طبق آن پیش می‌رود و فدراسیون کشتی نیز با همکاری کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش در این خصوص تا الان دچارمشکل نشده است. شاهرخ شهنازی درباره اتفاقات اخیر کشتی و وضعیت حال حاضر این فدراسیون گفت: با توجه به تصمیمی‌که در مجمع گرفته شد، بنی‌تمیم مسئولیت حال حاضر فدراسیون را برعهده دارد و در شورای برون‌مرزی حضور پیدا کرد که این نشان می‌دهد جریانات فدراسیون در روال عادی خود پیگیری می‌شود. دبیر کل کمیته ملی المپیک با بیان اینکه تا یک ماه دیگر وضعیت مدیریتی فدراسیون کشتی مشخص خواهد شد، گفت: مردم نگرانی نداشته باشند چرا که فدراسیون بر مبنای یک سیستم کار می‌کند و نه افراد. در حال حاضر سیستم به امور رسیدگی دارد و ما نیز کار خود را همانند گذشته انجام می‌دهیم. درجلسه‌ای که برای اعزام کشتی به بازی‌های جاکارتا رایزنی داشتیم، تصمیمات لازم گرفته شد. وی با تاکید به حمایت همه جانبه این کمیته و وزارت ورزش‌وجوانان از کشتی، اظهار داشت: در حمایت وزارت تغییری ایجاد نشده و همانند گذشته است و به‌ گفته محمدرضا داورزنی باقی مانده بودجه فدراسیون کشتی نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.شهنازی درواکنش به این موضوع که میزبانی ایران از جام جهانی کشتی فرنگی پس گرفته شده است، اذعان داشت:چنین موضوعی صحت ندارد و پیغام رسمی‌ای ‌دریافت نکرده‌ایم؛ هر زمان نامه رسمی ‌به دستمان برسد،اظهارنظر خواهیم کرد.