چهارشنبه‌ سوری بی‌حادثه نگذشت

آرمان - آرزو ضیایی: چهارشنبه‌سوری امسال نیز بی‌‌‌خطر نگذشت. هر چند تا لحظه تنظیم این گزارش اخبار دقیقی از تعداد مصدومان و کشته شدگان حوادث چهارشنبه سوری امسال منتشر نشده است تا زمینه مقایسه این آمار با آمار سال‌های قبل فراهم شود، اما اخباری که پیرامون حوادث چهارشنبه سوری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته از بروز چندین حادثه در شهر‌های مختلف کشور حکایت دارد. یکی از مواردی که امسال نیز مورد توجه قرار گرفت تعیین مکان‌هایی از طرف شهرداری برای جشن‌های چهارشنبه سوری بود. این درخواست خیلی دیر ارائه شد و همزمان چند عضو شورای شهر تهران نیز از شهرداری و مسئولان دیگر به‌دلیل نیندیشیدن تمهیدات لازم برای جشن‌هایی مانند چهارشنبه سوری انتقاد کردند. در چهارشنبه سوری پارسال که سال‌هاست به‌دلیل عمق و شدت حوادث رخ‌داده در این روز چهارشنبه‌سوزی نامیده می‌شود بیش از دو‌هزار نفر مصدوم و حدود 600 نفر در بیمارستان بستری شدند، حدود 263 عمل جراحی چشم انجام شد و شش نفر هم جان باختند. البته این آمار تنها مربوط به سه‌شنبه آخر سال پارسال است و در روزهای منتهی به این روز نیز 10 نفر در ارتباط با حوادث چهارشنبه سوری جان خود را از دست دادند. هرساله شاهد آن هستیم که مسئولان‌شهری و فوریت‌های پزشکی و درمانی کشور در روز چهارشنبه‌سوری از اقداماتی سخن می‌گویند که باید به منظور فرهنگسازی در میان مردم در راستای عدم‌استفاده آنها از مواد محترقه انجام شود، حال سوال آن است که چرا اینقدر دیر به فکر چهارشنبه سوری و خطرات پیرامونی آن می‌افتیم در حالی که باید به منظور فرهنگسازی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم شب چهارشنبه آرامی را در سراسر کشور تجربه کنیم؟!
انتقاد از عدم برنامه‌ریزی
یک عضو شورای شهر تهران از عدم برنامه‌ریزی شهرداری برای نوروز انتقاد کرد. رئیس کمیته‌اجتماعی شورای‌شهر تهران با اشاره به عدم برنامه‌ریزی و اجرای بزرگداشت نوروزی اظهار داشت: به موجب مصوبه ساماندهی نحوه مشارکت شهرداری تهــران در برگزاری مراسم و آیین‌هــای سنتی در تهران  در خصوص وجود نارسایی‌های موجود در بزرگداشت آیین‌های نوروزی 97 شهر تهران باید  مواردی را متذکر شوم. الهام فخاری در ادامه افزود: به منظور نظارت بر عملکرد شهرداری تهران در بزرگداشت آیین‌های نوروزی سال 97 از سوی شورای شهر تهران ستادی با عنوان ستاد نظارت بر فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و رفاهی نوروزی شهر تهران تشکیل شود. این ستاد با عضویت نمایندگانی از کمیسیون ذیربط (فرهنگی و اجتماعی)و به‌کارگیری گروه ناظران و ارزیابان تشکیل و کار نظارت‌میدانی، بررسی گزارش‌های عملکرد، نظرسنجی از شهروندان و... را در ایام نوروزی به انجام رسانده و  پس از این ایام نتایج کار خود را در قالب ارزیابی سازمان‌های مجری این برنامه‌ها ارائه کند.
چهارشنبه‌سوزی حاصل ساز ناکوک فرهنگی


رئیس کمیسیون سلامت شورای‌شهر تهران گفت: رویکرد مسئولان فرهنگی و نادیده گرفتن جشن‌های کهن در پیدایش پدیده شوم در چهارشنبه‌سوری نقش دارد. زهرا صدراعظم نوری با بیان اینکه علل مختلفی در پیدایش این پدیده موثر است، گفت: این ساز ناکوک فرهنگی به‌دلیل عوامل مختلفی ایجاد شده که مهم‌ترین آن را باید در رویکرد فرهنگی مسئولان جست‌وجو کرد چرا که اصرار به نادیده گرفتن جشن‌ها و رویدادهای کهن و برخورد مقابله‌ای با آنها زمینه‌ساز این بحران شده است. او با بیان اینکه چهارشنبه‌سوری پدیده غیرقابل پیش‌بینی نیست و می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا شاهد صحنه‌های دلخراش نباشیم، گفت: نقش مدیریت شهری در زمینه کاهش رفتارهای خشونت‌آمیز مهم است اما علاوه بر آماده‌باش آتش‌نشان‌ها باید نسبت به طراحی بیلبوردهای‌آموزشی و ... اقدام کرد.
تعیین محل‌هایی برای شادی مردم
در اقدامی دیر هنگام بعد از ظهر روز گذشته سرپرست اورژانس کشور از شهرداری تهران درخواست کرد برای کاهش مصدومان حوادث چهارشنبه‌سوری محله هایی را برای شادی مردم تعیین کند. پیرحسین کولیوند درباره تدابیر اورژانس برای شب چهارشنبه سوری گفت: آموزش های لازم به‌صورت عمومی و اختصاصی در مدارس، مساجد و... داده شده است و حتی برخی از مصدومان سال های گذشته با حضور داوطلبانه در میان جمعیت های هدف، درباره علت مصدومیت و وضعیت فعلی‌شان توضیح داده‌اند و توصیه‌شان را به آنها گفته‌اند. او با اشاره به اینکه بیشترین آمار  مصدومان مربوط به شهرهاست و تنها نه‌درصد مصدومان از روستاها هستند، گفت: بیشترین محل‌های مصدومیت در شهرها، کوچه‌ها و خیابان‌هاست. ۳۵‌درصد مصدومان دانش‌آموزان هستند، درحالی که اگر فرهنگسازی شود نباید این قشری که آینده کشور را می‌سازند آسیب ببینند. بالای ۷۰‌درصد مصدومان هم بین سن ۶ تا ۲۹ سال هستند که قسمت اعظمشان نوجوانان و جوانان هستند.
مروری بر مهم‌ترین حوادث چهارشنبه‌سوری
چهارشنبه‌سوری امسال نیز بدون حادثه نبود. براساس گفته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی اولین حادثه چهارشنبه آخر سال نیمه شب دوشنبه در یک ساختمان‌مسکونی روی داد که در آن مقادیر زیادی مواد‌محترقه نگهداری می‌شد، در این حادثه دو آتش‌نشان مصدوم شدند. جلال ملکی نیز درباره جزئیات این حادثه گفت: ساعت سه و 59 دقیقه بامداد روز دوشنبه یک مورد حادثه انفجار و تخریب منزل در خیابان مرتضوی حدفاصل بین خیابان جیحون و بزرگراه یادگار امام به سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شد. محل حادثه یک منزل مسکونی دو طبقه قدیمی بود که بر اثر انفجار شدید بخش زیادی از دیوارها و درها و پنجره‌ها کاملا تخریب شده بود و یک جوان حدود 20‌ساله در داخل منزل حضور داشت. او تصریح کرد: زمانی که آتش‌نشانان به محل حادثه رسیدند چند نقطه از این منزل هم دچار آتش‌سوزی شده بود و این جوان نیز از چند نقطه دچار مصدومیت و شکستگی شده و بخش‌های زیادی از بدنش دچار سوختگی شدید شده بود. عملیات آتش‌نشانان رو به پایان بود که انفجار دیگری در منزل رخ داد و بر اثر این انفجار دو نفر از آتش‌نشانان از ناحیه سر و صورت دچار مصدومیت شده و به مراکز درمانی منتقل شدند. ملکی همچنین گفت: ساعت 15 و 29 دقیقه سه‌شنبه، انفجار دیگری در یک ساختمان مسکونی در پیکان شهر به سامانه 125 سازمان آتش‌نشانی اعلام شد، این حادثه در طبقه دوم یک مجتمع چهارطبقه 36 واحدی که 50 متر وسعت داشت رخ داد و بر اثر انفجار بخش‌هایی از این واحد تخریب شد، در اثر این حادثه یک مرد 35‌ساله از چند ناحیه دچار سوختگی شد. مدیر روابط‌عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های‌پزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات‌بهداشتی درمانی استان زنجان خبر از سکته زن 50‌ساله همراه با ناراحتی قلبی داد که با شنیدن صدای انفجار مواد‌محترقه، دچار سکته قلبی شده و بلافاصله توسط همراهان به منظور نجات جان، به بیمارستان ولیعصر (عج) شهر زنجان منتقل شد. جواد مرادی افزود: پزشکان معالج بلافاصله نسبت به انجام عملیات احیای‌ قلبی-ریوی بر روی این زن حادثه دیده اقدام می‌کنند اما این تلاش‌ها نتیجه نمی‌دهد. اورژانس کشور جزئیات حوادث مرتبط با مراسم چهارشنبه آخرسال از اول اسفند تا روز سه‌شنبه را اعلام کرد. براساس گزارش اورژانس، در این بازه زمانی کل مصدومان و فوتی‌ها بیش از 500 نفر است که در این میان ۳۴درصد سوختگی و چهار‌درصد قطع عضو گزارش شده است. (91‌درصد مرد و 9‌درصد زن بودند) 66‌درصد از آمار مصدومان مربوط به بازه سنی ۶ تا ۱۸ سال بوده است. 54 نفر اعزامی توسط اورژانس پیش بیمارستانی و نه نفر درمان در محل توسط اورژانس پیش بیمارستانی، 274 نفر به اورژانس‌ بیمارستانی  مراجعه کردند که از این تعداد 227 نفر درمان و ترخیص و 93 بستری و شش نفر در بخش مراقبت‌های ویژه حضور دارند. بیشترین تعداد مصدومان در تهران با 83 نفر (معادل ۲۱‌درصد از کل مصدومان) ، آذربایجان‌شرقی با ۳۸نفر (معادل 9‌درصد از کل مصدومان) و آذربایجان‌غربی با 54 نفر (معادل ۱3‌درصد از کل مصدومان) بوده است. براساس اخبار منتشر شده تا لحظه تنظیم این گزارش سه نفر جان خود را از دست داده‌اند.
 
 
 
آخرین آمار تلفات حوادث چهارشنبه سوری؛
4 کشته، 1722 مصدوم
اورژانس کشور اعلام کرد: تاکنون هزار و 722 نفر در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری در کشور مصدوم شده‌اند. چهار نفر نیز تاکنون در این حوادث جان خود را از دست داده‌اند. پیرحسین کولیوند در بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری افزود: از این تعداد تاکنون 24 مورد قطع عضو در کشور داشته‌ایم که 158 نفر از موارد سوختگی از نوع درجه متوسط و شدید (درجه دو و سه) بوده است و 157 نفر دچار آسیب در ناحیه چشم شده‌اند. وی گفت: 65 درصد از مصدومان حوادث چهارشنبه سوری در گروه سنی 6 تا 18 سال بوده‌اند. وی اضافه کرد: از مجموع 464 نفر مصدوم حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری که در چند روز گذشته ثبت شده است، 135 نفر از صبح روز سه‌شنبه دچار آسیب شدند که 56 نفر از این تعداد دچار سوختگی درجه دو و سه شده‌اند. وی توضیح داد: پنج نفر از آسیب دیدگان دیروز دچار قطع عضو شدند و چهار نفر از این افراد هم اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند. 50 نفر این مصدومان نیز هم اکنون در بخش‌های عادی بیمارستان‌ها بستری هستند. رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: بیشترین مصدومان حوادث امروز با تعداد 39 نفر در تهران بوده است که تقریبا مشابه سال گذشته است. فرزاد حاتمی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان شرقی از مصدوم شدن سه نفر بر اثر حوادث چهارشنبه آخر سال در استان خبر داد و گفت: اولین مصدوم، جوانی در شهرستان مرند است که انفجار مواد محترقه منجر به قطع انگشتان دست چپ وی شد. همچنین بر اثر انفجار مواد محترقه در خسروشهر 2 جوان 20 ساله دچار سوختگی 50 درصدی شدند.
تعداد کشته‌ها به 4 نفر رسید
پیرحسین کولیوند، رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: با مرگ یک مرد 35 ساله در اردبیل در حوادث چهارشنبه سوری تعداد کشته‌های این حوادث به چهار نفر رسید. وی افزود: در این حادثه یک نفر دچار قطع هر دو دست و یک نفر دیگر دچار قطع یک دست شد. به گفته وی از چهار فوتی حوادث چهارشنبه سوری امسال دو نفر در شهرهای تهران و زنجان در روزهای گذشته بوده است و دو نفر نیز روز سه‌شنبه در شهرهای اردبیل و کرج جان خود را از دست دادند.