ترامپ تیلرسون را برکنار کرد

آرمان: دونالد ترامپ وزارت امور خارجه آمریکا در دولت خود را به یکی از شخصیت‌های شناخته شده ضد‌ایرانی تحویل داد. وی در توئیتی اعلام‌کرد: «مایک پومپئو رئیس کنونی سیا از این پس به عنوان وزیر خارجه مشغول می‌شود.»
اختلاف‌نظر با تیلرسون
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران به موضوع برکناری رکس تیلرسون و انتصاب مایک پمپئو به عنوان وزیر امور خارجه جدید آمریکا پرداخت و گفت: همکاری خوبی با تیلرسون داشته، اما این دو در مورد برخی مسائل از جمله توافق هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر داشته‌اند. وی افزود: ما واقعا مثل هم فکر نمی‌کردیم. وی در ادامه به برجام پرداخت و اظهار کرد: من اعلام کرده‌ام که این توافق فاجعه‌بار است، اما او فکر می‌کرد که این توافق مشکلی ندارد. من قصد داشتم که برجام را لغو و یا آن را اصلاح کنم و او فکر دیگری در این باره داشت. بنابراین تفکرات ما یکسان نبود، اما با وجود پامپئو همه چیز خوب پیش خواهد رفت. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین اذعان کرد که در رابطه با دیدار با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی با تیلرسون رایزنی نکرده است. او به خبرنگاران گفت: من خودم این تصمیم را گرفتم.
وزیر خارجه جدید آمریکا


مایک پومپئو یکی از دست راستی‌های افراطی در حزب جمهوریخواه است که خط فکری وی، نشان دهنده دشمنی سخت با ایران و به ویژه توافق هسته‌ای است. انتخاب نوشت؛ او یکی از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران و اتفاقا چهره‌ای است که در کنار افرادی نظیر جان بولتون وی را در سمت راست خط فکری افراطی در حزب جمهوریخواه طبقه بندی می‌کنند؛ هر چند به‌اندازه بولتون در خصوص ابراز عقاید افراطی خود صریح و بی‌پرده نیست. نماینده ایالت کانزاس در سه دوره کنگره آمریکا را که از آکادمی علوم نظامی وست پوینت در آمریکا فارغ‌التحصیل شده، به عنوان یکی از تندروترین اعضای متخصص در امور خارجی در میان حزب جمهوریخواه تلقی می‌کنند. وی به دلیل انتقادات سخت و تند از هیلاری کلینتون به خاطر حمله آمریکا به بنغازی لیبی و تلاش‌هایش برای بسته شدن زندان گوانتانامو در کوبا، شناخته شده است.
واکنش به توافق با ایران
مایک پمپئو سال گذشته به محض آنکه نامش به عنوان گزینه اصلی تصدی پست ریاست در CIA مطرح شد، در توئیتر خود درباره توافق هسته‌ای با ایران نوشت: «منتظر ملغی کردن این توافق فاجعه‌بار با بزرگترین حامی تروریسم در دنیا هستم.» در مورد دیدگاه‌های وی در مورد ایران و توافق هسته‌ای باید گفت، پمپئو علاوه بر آن که یکی از منتقدان سر سخت توافق سال ۲۰۱۴ بین ایران و 1+5 بوده است، از جمله سناتورهایی است که حامی چندین طرح ارائه شده برای اعمال تحریم‌های بیشتر بر ایران بوده است. وی به همراه دو تن دیگر از نمایندگان جمهوریخواه، درخواست ویزا برای سفر به ایران و بازدید از روند انتخابات مجلس را مطرح کرده بود. وی بعد از حملات تروریستی به ماراتن بوستون با انتقاد از رهبران گروه‌های اسلامی در آمریکا از آنها خواسته بود موضع خود را در برابر این حملات اعلام کنند و یا به همکاری با تروریست‌ها متهم شوند.
اولین بیانیه
مایک پمپئو در پی انتصاب به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا از سوی دونالد ترامپ بیانیه‌ای منتشر کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، مایک پمپئو، رئیس پیشین آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، آورده است: از ترامپ به خاطر ایجاد امکان خدمت به عنوان رئیس آژانس اطلاعات مرکزی و همچنین فرصتی که برای خدمت به عنوان وزیر امور خارجه در اختیارم قرار داده است، عمیقا سپاسگزارم. رهبری او آمریکا را به کشوری امن‌تر تبدیل کرده و من به نمایندگی از او و مردم آمریکا در جهان به دنبال آبادانی هر چه بیشتر آمریکا خواهم بود. پمپئو خاطرنشان کرد: درصورت تایید انتصابم، به دنبال هدایت بهترین دستگاه دیپلماسی جهان در راستای تحقق و اجرای سیاست خارجی رئیس‌جمهور خواهم بود. در دوران ریاست من در آژانس اطلاعات مرکزی، در کنار بسیاری از افسران خدمات خارجی و مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا اینجا در ایالات متحده که سرآمد آزادی است، خدمت کرده‌ام. می‌دانم که از آنها خواهم آموخت و همان‌طوری که ترامپ در خطابه سالانه خود گفت، برای حصول اطمینان از اینکه آمریکا همیشه جایی امن، قدرتمند، پرغرور، توانمند و آزاد است، تلاش خواهم کرد.