«فراكسيون اميد» دلواپسان را نااميد كرد

ادامه از صفحه اول/ اصلاح‌طلبان نسبتی با طلب سهمیه از نهادهای مختلف ندارند اما وظیفه خود می‌دانند هر آنچه در توان دارند در مسیر اعتلای کشور به‌کار گیرند مانند دیروز که به‌صورت هماهنگ تصمیم به عدم رای به استیضاح و برکناری وزرا دادند. در جلسه ظهر سه‌شنبه فراکسیون امید، موضوع استیضاح آقای آخوندی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا جمع‌بندی اعضا این شد که فراکسیون امید با استیضاح آقای آخوندی مخالفت کند. فراکسیون امید در جلسه صبح نیز با استیضاح ربیعی مخالفت کرده بود. سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس هم گفت که این فراکسیون چگونگی رای به استیضاح وزیر راه را به عهده اعضا گذاشته است. هم‌چنین سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در توضیح جلسه ظهر این فراکسیون برای بررسی استیضاح وزیر راه گفت: اکثریت نمایندگان این فراکسیون موافق استیضاح آقای آخوندی هستند. ربیعی و آخوندی با تصمیم اصلاح‌طلبان به‌ویژه فراکسیون امید در وزارت خود ابقا شدند. آنها نباید فراموش کنند که استیضاح فرصتی بود تا نقاط قوت و مشکلات خود را بیان کنند و همچنین مخالفان نقاط ضعف وزرا را به آنها گوشزد نمایند. آنچه وزرا باید مدنظر داشته باشند این است در زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد پاسخگو باشند و بر حسب ضرورت از مردم عذرخواهی کنند تا اصلاح‌طلبان بتوانند از عملکرد آنها دفاع کنند.
دعوا، وسط استیضاح!
از سوی دیگر دیروز جو مجلس آرام نبود و هر از گاهی صدای فریادهایی شنیده می‌شد به‌ویژه در زمان استیضاح آخوندی که نمایندگانی با حضور در جایگاه هیات رئیسه و مجادله با یکدیگر سبب ناآرام شدن جو بهارستان و اخلال در توضیحات وزیر راه شدند. هر چند لاریجانی بارها در پاسخ به اعتراضات آخوندی برای ناآرام بودن جو مجلس تاکید کرد موضوع درگیری ارتباطی با استیضاح او ندارد اما همین پاسخ سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرد که چه موضوعی در میانه استیضاح یک وزیر پیش آمده که برخی نمایندگان نمی‌توانستند تا پایان جلسه استیضاح به توضیحات وزیر راه گوش دهند و پس از آن به بحث در مورد موضوع دیگری بپردازند. ظاهرا در حالی که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال دفاع از خود در جلسه استیضاح بود، رئیس فراکسیون روحانیت در اعتراض به عدم اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور با یکی از اعضای هیات رئیسه درگیری لفظی پیدا کرد. بر این اساس در حالی که مجتبی ذوالنوری نماینده و رئیس فراکسیون روحانیون مجلس با حضور در جایگاه هیات رئیسه و مذاکره با علی لاریجانی رئیس مجلس اسلامی، خواستار اعلام وصول فوری سوال از رئیس جمهور شده بود توضیحات محمدعلی وکیلی عضو هیات رئیسه موجب درگیری لفظی میان این دو نماینده معمم و مکلای مجلس شد. در ادامه جمعی حدود ۵۰ تا ۷۰ نفر از نمایندگان در جایگاه هیات رئیسه تجمع کردند و این در حالی بود که در لحظاتی مشاجره لفظی وکیلی و ذوالنور شدت گرفته و این دو نماینده بر سر یکدیگر فریاد می‌کشیدند. مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس در جمع این متحصنین حضور یافت و پس از صحبتی کوتاه از آنها خواست تا برای ادامه مذاکرات صحن را ترک کنند و در نتیجه معترضین به عدم اعلام وصول سوال از رئیس جمهور به همراه نایب رئیس نخست مجلس صحن را ترک کردند.
اشک‌ها و لبخندها


جلسه استیضاح ربیعی هم حواشی زیادی داشت به‌ویژه در کنایه‌های نمایندگان و پاسخ‌های ربیعی به عنوان نمونه محمد قسیم عثمانی نخستین استیضاح کننده وزیر کار بود که می‌گفت دیگر قصد نمایندگی ندارد و همین نشانی از عدم باج خواهی او از وزیر است. او با انتقاد از اینکه حامیان وزیر، مخالفانش را افرادی باج‌گیر معرفی کرده‎اند، خطاب به ربیعی گفت: مرد باش و از همین تریبون بگو کدام نمایندگان از تو باج‌خواهی کرده‎اند! وگرنه به جرم همین اتهام استیضاحت می‌کنیم. او از توانمندی ربیعی در لابی‌گری سخن گفت و اینکه به همه طراحان استیضاح گفته «از تو انتظار نداشتم». عثمانی به ربیعی توصیه کرد که پس از پایان وزارتش، مدیریت استیضاح دیگر وزرا را بر عهده بگیرد. نماینده بوکان، ربیعی را به جای وزیر تامین اجتماعی، وزیر تبعیض اجتماعی خطاب کرد. حسن بیگی دیگر نماینده مخالف وزیر کار بود که در نطق خود گفت: آقای ربیعی با انتصاب یک مدیر زن به تمسخر زنان می‌پردازد اما به عنوان کسی که همسرش فوت‌کرده اشک‌هایش را در کنار مردم و در تلویزیون نشان می‌دهد. او همواره با کارهای احساسی می‌خواهد مدیریت کند. فریدون حسنوند هم در سخنانش به اشک‌های وزیر اشاره کرد و گفت: مگر در جلسه‌ای رهبری از آسیب‌های اجتماعی نگریست، شما چرا آنجا گریه نکردید؟ شهاب نادری نماینده اورامانات نیز در مخالفت با علی ربیعی وزیر کار گفت: یکی از جوانان اداره کل شما را در استان گل گرفت! شما متولی کارگران هستید تا کنون برای بازنشستگان و کارگران چه کرده‌اید؟ وی افزود: به شما هشدار داده بودم که اگر جوانان را در نقاط صفر مرزی جذب نکنید داعش و کوموله آنها را جذب می‌کند. هر بار با رایزنی گفتید که انجام می‌دهم اما برای جوانان نقطه صفر مرزی هیچ کاری نکردید. شما باید فرق بین آسیب اجتماعی و مساله امنیتی را درک می‌کردید. بیکاری در نقطه صفر مرزی و تهران فرق می‌کند. محمود سلامی دیگر نماینده‎ای بود که از ارسال پیامک تهدید آمیزی برای نمایندگان خبر داد و گفت: در این پیامک آمده بود، در صورت استیضاح وزیر کارگران مقابل مجلس خواهند آمد. او با اشاره به حادثه سقوط اخیر هواپیمای تهران-یاسوج، گفت: امروز مجلس بلیت سقوط شما را از هواپیمایی آسمان صادر خواهد کرد.
ادامه در صفحه 6