تیم اقتصادی شما مرید و مروج لیبرال سرمایه‌داری است

۴۰ اقتصاددان با ارسال نامه ای برای رئیس جمهور با اشاره به اشتباه بودن سیاست های اقتصادی دولت بر لزوم تهیه یک بسته نجات اقتصادی مشتمل بر ۵ محور اساسی تاکید کردند.
به گزارش تفاهم، ۴۰ استاد و پژوهشگر اقتصاد در نامه ای به رئیس جمهور ابتدا به اشتباه بودن سیاست های اقتصادی دولت یازدهم اشاره کرده و از بی توجهی مسئولان دولتی به دیدگاه های غیرسیاسی و کارشناسی اقتصاددان های بی طرف انتقاد کرده اند. این افراد در ادامه نامه خود اعتراف به اشتباه بودن سیاست های اقتصادی را گام نخست اصلاح این روند دانسته و بر لزوم تهیه و اجرای یک بسته نجات اقتصادی تاکید و ۵ محور اساسی را در این زمینه برشمرده اند.
نامه ۴۰ اقتصاددان به رئیس جمهور به شرح زیر است:
جناب حجت الاسلام آقای دکتر حسن روحانی-رئیس جمهور محترم


سلام علیکم
چنانچه مستحضرید و گزارش های رسمی نهادهای دولتی و نیز گزارش های میدانی نشان می دهند، وضعیت اقتصادی کشور – به ویژه اشتغال جوانان، ترازنامه بانک ها، بدهی دولت و رکود در واحدهای تولیدی- در وضعیت بسیار خطرناکی قرار گرفته است. هرچند می توان قبول کرد برخی از این مشکلات از دولت‌های قبل به ارث رسیده اما نمی توان انکار کرد که بخش بزرگی از وخامت اوضاع موجود، نتیجه سیاست های دولت شما بوده است.
جناب آقای رئیس جمهور! ای کاش از ابتدای کار دولت، به توصیه های مکرر و خیرخواهانه عمل می کردید و سیاست های اقتصادی دولت را به نتایج مذاکرات گره
نمی زدید. وقتی علنا و صریحا به جامعه وعده فتح الفتوح و حل همه مشکلات بعد از توافق هسته ای دادید، طبیعی بود که فعالان اقتصادی از هر سرمایه گذاری و کاری دست کشیدند و تصمیم های کاری را به تعویق انداختند تا نتایج برجام را ببینند و متاسفانه شد آنچه نباید می‌شد: رکود فراگیر و هم افزا، کسب وکارها را فلج کرده و بسیاری از واحدهای تولیدی را در معرض ورشکستگی و تعطیلی کشانده است.  
جناب آقای رئیس جمهور! متاسفانه تیم اقتصادی شما مرید و مروج لیبرال سرمایه داری است. این تیم، به بهانه استقلال بانک مرکزی، دولت را در بازار پول منفعل کرده و بانک های غیردولتی را برای مسابقه در افزایش کاذب نرخ سود از یکسو و از سوی دیگر خلق پول، آزاد گذاشته اند که درنتیجه، نقدینگی در دولت شما به رقم بی سابقه ۱۳۰۰۰هزارمیلیارد ریال رسیده که به تولید هم راه ندارد و منشا بخش بزرگی از مشکلات امروز اقتصاد ایران شده است.
جناب آقای رئیس جمهور! شیفتگان لیبرال سرمایه داری گفته اند عصر برنامه ریزی گذشته است و امروز نباید با برنامه ریزی کشور را اداره کرد. بر اساس این تفکر اشتباه، دولت شما حتی برای اولین بار طی دهه های اخیر، لایحه برنامه را هم تهیه نکرد. ادامه در صفحه 2