طرفداران استیضاح‌ جا زدند

«جهان‌صنعت»- سه‌شنبه و چهارشنبه آخر سال روزهای شلوغ برای نمایندگان ملت و وزرای دولت بود‌. بهارستان‌نشین‌ها تمام تلاش خود را برای آنکه حداقل یکی از سه وزیر اقتصادی را از صندلی وزارت پایین بکشانند به‌کار بستند تا شاید دولت در سال جدید کمی نسبت به امور اجرایی کشور حساس‌تر عمل کند. البته هفت ماه قبل بود که مجلس شورای اسلامی به همین وزرا رای اعتماد داد. شاید این مدت زمان برای ارزیابی عملکرد وزرا کمی زود بوده باشد اما این سه وزیر از دولت یازدهم همراه روحانی بودند و عملکردشان برای مردم و وکلایشان در این مدت قابل لمس است‌. البته از گفته‌های چند روز قبل نمایندگان می‌شد این نتیجه را گرفت که بیشترین رای موافق استیضاح از آن آخوندی است و علی ربیعی و محمود حجتی در رده‌های بعدی قرار بگیرند‌. طبق انتظارها علی ربیعی با وجود انتقادات تند برخی از نمایندگان همچون تاج‌گردون و پورابراهیمی نسبت به عملکردش، نهایتا در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابقا شد و استیضاحش رای نیاورد‌. شاید دفاع و عذرخواهی صریحش بابت حوادثی که به طور سازمانی به مدیریت کلان تحت وزارتش مربوط می‌شد او را از پرتگاه نجات داد‌. اما این ابقا شدن و رای اعتماد دوباره مجلس به او چندان خالی از حاشیه نبود‌. ابهام پیش آمده در رای‌گیری یکی از حواشی جلسه استیضاح وزیر کار بود‌. نوبت به رای‌گیری که رسید نمایندگان آرای خود را در گلدان‌ها انداختند اما یکی از نمایندگان رای خود را دستی تحویل داد و در گلدان نینداخت‌. دیگر آنکه تعداد آرای موافق و مخالف استیضاح مساوی شده بود و حالا مشخص نبود که باید وزیر را ابقا شده اعلام کنند یا او را از سمت وزارت بر‌کنار کنند؟ مسعود پزشکیان که ریاست جلسه مجلس را بر عهده داشت، نتیجه آرا را اینگونه اعلام کرد: آرای ماخوذه 253رای، موافق 126 رای و مخالف 124 رای‌. به این ترتیب آقای ربیعی وزیر ماندند‌. به گفته او آرای باطله و ممتنع به نفع وزیر تفسیر شد و به این ترتیب وزیر کار از تیغ استیضاح جست‌.
اما عباس آخوندی از وزرایی است که چندین بار از تیغ استیضاح نمایندگان به سلامت عبور کرد. او این بار نیز در مجلس آماده شد و نهایتا خلاف انتظارها آخوندی برای چهارمین‌بار از استیضاح نمایندگان رهایی یافت البته این موضوع از ابتدای جلسه استیضاح مشهود بود. به گفته برخی از نمایندگان مسایل جناحی بر تصمیم نهایی نمایندگان تاثیر گذاشت و قبل از استیضاح سر استیضاح بریده شد. در واقع کسانی که پرچمدار استیضاح آخوندی بودند پای این استیضاح نماندند و از صحبت به عنوان موافق این موضوع خودداری کردند. از نگاه بسیاری باتوجه به اتفاقات و حوادث اخیر و تعداد خواهان بازخواست از وزیر، عدم رای اعتماد به وزیر از شانس به مراتب بیشتری برخوردار بود اما با وجود تهییج افکار نمایندگان، نهایتا این وزیر نیز ابقا شد.
نقد عملکرد ربیعی در حوزه اشتغال
در جلسه استیضاح وزیر کار، طراحان استیضاح به نقد عملکرد وی در حوزه اشتغالزایی و صندوق‎های تامین اجتماعی اشاره کردند اما یکی از نمایندگان، ورودی به فضای سیاست داشت‌. محمد قسیم عثمانی نخستین استیضاح‌کننده وزیر کار بود که می‌گفت دیگر قصد نمایندگی ندارد و همین نشانی از عدم باج‌خواهی او از وزیر است‌. او با انتقاد از اینکه حامیان وزیر، مخالفانش را افرادی باج‌گیر معرفی کرده‎اند، خطاب به ربیعی گفت: مرد باش و از همین تریبون بگو کدام نمایندگان از تو باج خواهی کرده‎اند! وگرنه به جرم همین اتهام استیضاحت می‌کنیم‌. او از توانمندی ربیعی در لابی‌گری سخن گفت و اینکه به همه طراحان استیضاح گفته «از تو انتظار نداشتم.» عثمانی به ربیعی توصیه کرد که پس از پایان وزارتش، مدیریت استیضاح دیگر وزرا را بر عهده بگیرد‌.


حسن بیگی دیگر نماینده مخالف وزیر کار بود که در نطق خود گفت: آقای ربیعی با انتصاب یک مدیر زن به تمسخر زنان می‌پردازد اما به عنوان کسی که همسرش فوت کرده اشک‌هایش را در کنار مردم و در تلویزیون نشان می‌دهد‌. او همواره با کارهای احساسی می‌خواهد مدیریت کند‌. فریدون حسنوند هم در سخنانش به اشک‌های وزیر اشاره کرد و گفت: مگر در جلسه‌ای رهبری از آسیب‌های اجتماعی نگریست، شما چرا آنجا گریه نکردید؟
شهاب نادری نماینده اورامانات نیز در مخالفت با علی ربیعی وزیر کار گفت: یکی از جوانان اداره کل شما را در استان گل گرفت! شما متولی کارگران هستید تا‌کنون برای بازنشستگان و کارگران چه کرده‌اید؟ وی افزود: به شما هشدار داده بودم که اگر جوانان را در نقاط صفر مرزی جذب نکنید داعش و کوموله آنها را جذب می‌کند‌. هر بار با رایزنی گفتید که انجام می‌دهم اما برای جوانان نقطه صفر مرزی هیچ کاری نکردید. شما باید فرق بین آسیب اجتماعی و مساله امنیتی را درک می‌کردید‌. بیکاری درنقطه صفر مرزی و تهران فرق می‌کند‌.
محمود سلامی دیگر نماینده‎ای بود که از ارسال پیامک تهدید‌آمیزی برای نمایندگان خبر داد و گفت: در این پیامک آمده بود، در صورت استیضاح وزیر کارگران مقابل مجلس خواهند آمد‌. او با اشاره به حادثه سقوط اخیر هواپیمای تهران- یاسوج، گفت: مجلس بلیت سقوط شما را از هواپیمایی آسمان صادر خواهد کرد‌.
فریدون حسنوند، نماینده اندیشمک در نطقش علیه ربیعی گفت: اجازه بدهید شما را با نام دیگری خطاب کنم، برادرم عباد! فراموش نکن شما همان کسی بودید که در ستاد میرحسین موسوی مسوول اتاق فکر بودید‌. شما در روز انتخابات 88 با میرحسین موسوی پشت تریبون آمده و اعلام پیروزی کردید‌. ای کاش مردانه از اعتقادات دفاع می‌کردی و پای دفاعت از میرحسین موسوی می‌ماندی‌. اما چند سال بعد به مجلسی آمدی که قاطبه آن اصولگرا بود و وقتی از همراهیت با موسوی از تو سوال کردند، فرمودی من نفوذی وزارت در ستاد او بودم!
اما جهانبخش محبی‎نیا و مصطفی کواکبیان از دو فراکسیون ولایی و امید به دفاع از ربیعی پرداختند‌. محبی‎نیا نماینده میاندوآب در واکنش به اینکه یکی از طراحان استیضاح ربیعی گفته بود که او همسرش مرده و اشک‎هایش را در تلویزیون به نمایش می‎گذارد گفت: لرزاندن تن خانمی که زیر خاک است چه لزومی دارد؟ خانمی که رزمنده بوده و بچه‎هایش را زیر توپ و تانک هواپیماهای عراق تربیت کرده است‌. او در موافقت با ربیعی ادامه داد: ربیعی فرزند جوادیه است نگران بازگشتش به دیروز نباشید‌. در تلویزیون گریه می‌کند می‎گویید چرا گریه می‌کنی؟ گریه نمی‌کند، می‌گویید چرا گریه نمی‌‌کنی؟ محبی‎نیا که می‎گفت یک بار با شکایت ربیعی به شورای عالی امنیت ملی رفته و از خودش دفاع کرده است، خطاب به نماینده‎ای که وزیر کار را «برادر عباد» خطاب کرد گفت: نگاه عباد به مسائل قومی و جغرافیایی، امنیتی محض نبود‌. نفرین نفرمایید و دعا نکنید که هواپیمای ربیعی سقوط کند‌.
حمایت تاجگردون و پورابراهیمی از وزیر کار
انتقاد یکی از نمایندگان از سوابق علی ربیعی در وزارت اطلاعات و حضورش در ستاد میرحسین موسوی، با پاسخ مصطفی کواکبیان روبه‌رو شد‌. مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید در پاسخ به وی گفت: عیار اصلاح‌طلبی، ما هستیم نه شما! ما ربیعی را صددرصد اصلاح‌طلب می‌دانیم‌.
وی با تاکید بر اینکه فراکسیون امید مجلس با این استیضاح مخالف است، خطاب به حسنوند ادامه داد: آن وقت شما از طرف ما حرف می‌زنید! اتفاقا یکی از انتقاد عزیزان فراکسیون امید این است که ربیعی با مستقلین و اصولگرایان زیادی تعامل مثبت دارد که شما به این باید افتخار کنید! نماینده تهران افزود: افتخار کنید که «برادر عباد» یک زمانی در وزارت اطلاعات بوده است‌. وزیری که در راستای امنیت پایدار و خدمت جامعه حرکت کند، مگر بد است؟ نمی‌دانم چه شده که یک اصولگرا می‎آید از ما اصلاح‌طلبان دفاع می‌کند!
اما غلامرضا تاج‎گردون از طراحان استیضاح ربیعی در مجلس بود که استیضاحش را با وزرایی چون ناطق نوری، عبدالله نوری، مهاجرانی و فرجی‌دانا مقایسه کرد‌. این نماینده اصلاح طلب مجلس، بارها خودش را دوست و همراه ربیعی معرفی کرد و در بیان انتقاداتش به وزارت او گفت: به شما گفتم که می‌دانم از همه طرف به تو هجمه می‌کنند و از تو مطالبه دارند‌. به تو گفتم ما پشت تو می‌آییم به شرطی که با هیچ کس معامله نکنی و مستقل بایستی‌. چهار سال و شش ماه با تو همراه بودیم اما عنان را رها کردی، بانک رفاه کارگران را ذلیل کردی!
وی افزود: به عنوان یک اصلاح طلب می‌گویم که من امروز آدم لاریجانی نیستم! نروید بین دوستان اصلاح طلبم بگویید که من آدم لاریجانی هستم! و در بین پایداری‌ها بگویید‌ که اینها مامور روحانی هستند که مرا بیندازند! من از پشت کوه آمده ام و نماینده مردمی هستم که 66 جنازه شان بالای قله دنا هستند و یک نفر در دولت به خاطر این سقوط عذرخواهی نکرد‌. آیا خون چیزی است که از آن بگذریم؟ ای دنا تو مقصر بودی که قامتت بلندتر از تصور من و آقای ربیعی بود! تاج‌گردون گزارشات کارشناسی افشاگرانه‎ای در پرونده سقوط هواپیمای آسمان ارائه کرد و با تحکم به وزیر گفت: هواپیمای ای‌تی‌آر اصلا بیمه نبود! چرا روزنامه‌ها را علیه نمایندگان بسیج می‏‎کنی؟
این نماینده اصلاح طلب خطاب به ربیعی ادامه داد: خودت می‌دانی چقدر دوستت هستیم و همراهت هستیم‌. اما این راه ثبات جمهوری اسلامی نیست! چرا همکاران پاک مرا در جامعه بدبین و استیضاح کنندگان را باج خواه معرفی می‌کنی؟ من تاج گردون لکه باج خواهی و وام خواهی و سوء مدیریت برای این و آن ندارم‌. اگر چیزی از من دارید بیایید بگویید! ای ملت این حرف‌ها را باور نکنید!
دفاع ربیعی در مجلس
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع خود در مجلس گفت: «وضع کارگران و بازنشسته‌ها خوب نیست، اما این وزارتخانه مسیری جز راه رفته نداشته است‌. » وی با تاکید بر اینکه جفاست که بدون علم به عدد و رقم اظهاراتی می‌شود، عنوان کرد: «ما دو هدف محور فقر مطلق و اشتغال فراگیر را دنبال کردیم؛ برنامه‌هایی که مورد تفاهم دولت بوده است‌. » ربیعی تصریح کرد: «قدرت خرید بازنشسته‌ها در سال‌های گذشته کاهش چشمگیری داشت و فاصله بین تورم و افزایش به 67 درصد رسیده بود، اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همراهی رییس‌جمهور و دولت سیاست پیشی دادن مزد بر تورم را نهادینه کرد‌. حقوق بازنشسته‌های کشوری نیز در عرض سه سال به صورت پلکانی افزایش یافته هر چند با وضعیت مطلوب فاصله بسیار است‌.»
وی متذکر شد: «شش میلیون ایرانی هیچ دفترچه تامین اجتماعی ندارند، بنابراین در هیات وزیران موضوع را مطرح کردیم تا پس از کار کارشناسی بتوانیم انقلابی در کاهش ریسک زندگی مردم ایجاد کنیم‌. » وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه حقوق عقب افتاده برای پرداخت نداریم، اظهار داشت: «در ماه جاری نیز 11 هزار میلیارد تومان تجهیز منابع باید صورت بگیرد که در دست اقدام است‌. » ربیعی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن اجرای قانون بازنشستگی 14 هزار و 8 فقره حکم بازنشستگی صادر شده است، افزود: «بر این اساس 15 هزار حکم دیگر در حال صدور است‌.»
اما وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع پایانی خود در مجلس گفت: «از رییس محترم مجلس انتظار داشتم جلوی اتهام‌ها و دروغ‌هایی که به من نسبت داده شده گرفته می‌شد‌. با این وجود برای دفاع از خود در مقابل درخواست استیضاح توضیح می‌دهم. دیگران نیز باید در روز قیامت توضیح دهند‌. »
این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه می‌خواهم اصلاح خطاهایی که دولت‌ها آغاز و مجلس‌ها نیز بر آن نظارت کرده‌اند، آغاز کنم، افزود: «کمکم کنید، نه آنکه جلویم بایستید و باید همبستگی کار و رفاه را دنبال کنیم‌.»
وی با بیان اینکه چند نفر از نمایندگان درخصوص خانه من صحبت کرده‌اند، گفت: «خانه‌‌ خودم را سال 70 ساخته‌ام که همچنان آن را دارم و جای دیگری را با گذاشتن چهار تا پنج میلیون تومان روی پول آن خانه اجاره کردم چراکه با بچه‌هایم زندگی می‌کردم و جایمان تنگ بود‌‌. دخترم دو بچه شده بود و خانه 55 متری برایش کوچک بود (این هم اجاره نامه خانه) اما رفتند گفتند وزیر کار خانه 25 میلیارد تومانی خریده (در همین مجلس گفتند) در حالی که ارزش خانه من چهار تا پنج میلیارد تومان بیشتر نیست و برای باجناق نجفی شهردار تهران است‌. » وزیر کار، رفاه، تعاون و اجتماعی تصریح کرد: «من فردی را اخراج کردم و پرونده‌اش را به دادگاه دادم، چراکه ساختمانی که ارزش آن سه میلیارد تومان است، دو میلیارد تومان اجاره کرده است و 5/12 میلیارد تومان در آن هزینه کرده است و وقتی که تشر رفتم به او، مبلغ شد 5/2 میلیارد تومان اما همین آقا کمپین نه به ربیعی راه انداخته است! و در مجلس می‌پلکد‌. اسم وی را به رییس مجلس می‌دهم تا مشخص شود‌.»
در نهایت پس از دفاعیات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، استیضاح وی به رای گذاشته شد و در نهایت نمایندگان به ماندن علی ربیعی در این وزارتخانه رای دادند‌.
بررسی استیضاح آخوندی
اما عدم توانایی در مواجهه با بحران‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل کشور،‌ عدم نظارت بر سیستم ناوگان هوایی و ریلی و بروز مشکلات در کشور و مرگ تعداد بسیار زیادی از هموطنان، عدم اجرای برنامه‌های ارائه شده به مجلس در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، بی‌انگیزگی در اداره امور این وزارتخانه و عدم پاسخگویی مناسب به مردم و نمایندگان از محورهای استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی بود‌.
نگاه موافقان استیضاح به ناکارآمدی‌ آخوندی
اما موافقان استیضاح‌، وزیر راه را متهم به زدوبند فامیلی کردند و به عدم کارآمدی او در وزارتخانه‌اش اشاره کردند‌. عدم پیش‌بینی‌های لازم برای حوادث غیرمترقبه چون زلزله‌، بارش‌های اخیر و بسته شدن اتوبان‌های منتهی به پایتخت و فرودگاه‌های بین‌المللی مهرآباد و امام خمینی‌، سانحه هواپیمایی‌، حادثه قطار تبریز- مشهد‌، تبدیل جاده‌های کشور به قتلگاه‌، افزایش بی‌رویه قیمت بلیت هواپیماها و تاخیر پروازهای خارجی و داخلی و بحث مسکن و بلاتکلیفی بافت فرسوده از موضوعات مورد اشاره وکلای ملت بود‌. مسکن اجتماعی و ناتوان ماندن مسکن مهر و بی‌کیفیت بودن آن نیز از دیگر گلایه‌های نمایندگان به وزیر راه بود‌. موافقان حذف بدهی‌های وزارت راه‌وشهرسازی به پیمانکاران را ۱۲ هزار میلیارد تومان و پروژه‌های نیمه‌کاره تحت مدیریت این وزارتخانه را ۲۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کردند و با اشاره به بودجه این دستگاه اجرایی و همخوانی نداشتن آن با بدهی‌ها و پروژه‌های نیمه‌کاره این وزارتخانه تاکید کردند که بودجه وزارت راه ۵۲۰۰ میلیارد تومان است‌. و حال سوال اینجاست که تفاوت این بودجه با پروژه‌های نیمه‌کاره و بدهی به پیمانکاران چگونه پر می‌شود؟
خبر انعقاد قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ هواپیما از ایرباس و بوئینگ از زبان وزیر راه از دیگر موضوعاتی بود که موافقان استیضاح به آن اشاره کردند. این در حالی است که تنها هفت فروند هواپیما به رسیده است‌.
نادر قاضی‌پور نیز از کسانی بود که در موافقت با استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی سخن گفت‌. او اعلام کرد: کارنامه آقای آخوندی آغشته به خون کسانی است که مظلومانه قربانی بی‌تدبیری ایشان و مدیران ایشان شده‌اند‌. این همه بی‌تدبیری در عملکرد یک وزیر در شان ملت نیست‌. وی ادامه داد: خوی اشرافی‌گری باعث شده وزیر راه تولید خارجی را به تولید داخلی ترجیح دهد‌. آن زمانی که ریل‌های راه‌آهن ارومیه با جنس بی‌کیفیت از هندوستان وارد شد و تولید ذوب‌آهن اصفهان افول کرد بیانگر آن است که وزارت راه‌وشهرسازی به جای اهمیت به مظلومان، به پول بادآورده آقازاده‌ها فکر می‌کند‌. قاضی‌پور گفت: فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اکنون زمان آن است که با دیدن کارنامه خون‌آلود وزارت راه، اجازه ادامه راه را ندهیم‌.
حمایت نمایندگان از آخوندی
اما مخالفان استیضاح وزیر راه، در دفاع از عملکرد آخوندی به تجمیع وزراتخانه‌ها که مسبب‌اش خود مجلس بود اشاره کردند‌. از نگاه مخالفان استیضاح وزیر، بخشی زیادی از موضوعات مطرح شده توسط نمایندگان موافق استیضاح مربوط به وزیر و وزارتخانه نبوده‌. موافقان تاکید کردند که بیشتر بخش حمل‌ونقل ما فرسوده و برای سال‌های پیش است‌. میانگین عمر هواپیما در دنیا ۱۱ سال است اما در ایران با هواپیماهایی که خریداری شد از ۳۰ سال به ۲۲ سال تبدیل شد‌. مخالفان استیضاح تاکید کردند: برای سال‌های آینده اگر همین وضع بخواهد حفظ شود ۱۷۰ هزار میلیارد بودجه نیاز است اما ما پنج هزار میلیارد اختصاص دادیم یعنی ۱۶۵ هزار میلیارد کسری بودجه وجود دارد‌.
این نمایندگان با اشاره به برخی از دستاوردهای وزارت آخوندی، اعلام کردند که شاخص ایجاد آزادراه در سال به ۳۰۰ کیلومتر و دستیابی به رکورد ریل‌گذاری از ۲۳۰ کیلومتر به ۵۶۰ کیلومتر رسیده‌. از نگاه موافقان عمر متوسط هواپیما به عمر مناسبی رسیده و در جابه‌جایی مسافران هوایی از ۲۶ میلیون به ۳۳ میلیون رسیدیم‌. همچنین موضوع افزایش توان حمل بار، توسعه ترمینال‌ها و ایجاد باندهای بیشتر در فرودگاه‌ها، اجرایی کردن خطوط‌های سریع‌السیر مانند تهران ـ قم، همچنین اجرای سیاست بازآفرینی شهری با رویکرد محله محورانجام شده است‌.
مخالفان استیضاح وزیر راه در حمایت از آخوندی در خصوص حادثه هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفتند پس از اینکه جعبه سیاه پیدا شد و مورد بررسی قرار گرفت،‌ مشخص می‌شود که کمک خلبان به خلبان اخطار بازگشت می‌دهد‌. این دو خلبان کنترل را برای اتوپایلت می‌گذارند و روی ارتفاع ۱۵ هزار پا تنظیم می‌کنند و خلبان در آن شرایط موتور را خاموش می‌کند‌. سنسور هواپیما اعلام می‌کند که نزدیک مانع هستید اما گویا به دلیل تراکم مه و ابر به آن صورت چیزی مشخص نبوده اما تا موتور روشن شود و قوت بگیرد آن حادثه اتفاق می‌افتد‌. وقتی مشخص نیست موضوع هواپیما مربوط به کجا است سازمان هواپیمایی، صندوق بازنشستگی، وزارت راه‌وشهرسازی اینگونه می‌شود، مسوولیت‌ها متعدد است و مشکلاتی ایجاد می‌کند‌.
دفاع آخوندی از عملکرد خود
اما عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی در دفاع از عملکرد خود در مقابل استیضاح گفت که به عنوان بالاترین مسوول این وزارتخانه برای هرنوع رنجی که برای مردم پیش‌آمده از آنها پوزش می‌خواهد چراکه به هرحال کار هیچ دستگاه اجرایی بدون نقص نیست‌. آخوندی ادامه داد: واقعیت این است که ما در فرودگاه یاسوج بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه کرده بودیم و قصدمان این بود که در دهه فجر آن را افتتاح کنیم که شوربختانه این اتفاق افتاد‌. وی با اشاره به برف و یخبندان بهمن ماه تهران گفت: هنگام بارش برف ما ۳۲ سانت برف در مهرآباد داشتیم، دمای این فرودگاه منفی ۸۴ بود، و در فرودگاه امام ۷۰ سانت برف با دمای منفی ۱۲ درجه و در کرج ۳۲ برف داشتیم با دمای منفی ۱۳ داشتیم‌.
وزیر راه‌وشهرسازی در ادامه جلسه استیضاح با اشاره به سایر سوانح و لغو پروازها و مسدودیت راه‌ها در شرایط بارش برف در کشورهای پیشرفته اظهار داشت: همان‌طور که گفتم مسدودیت راه‌ها و لغو پروازها در شرایط بارش برف تنها در ایران رخ نمی‌دهد و در کشور سوئیس فرودگاه ژنو در بارش اخیر بسته شد‌. در فرودگاه دوبلین کشور ایرلند ۳۳۱ پرواز لغو شد‌. در اسکاتلند تمام خطوط ریلی بین لندن و اسکاتلند بسته شد‌.
آخوندی با بیان اینکه اگر بخواهیم میزان تاب‌آوری حمل‌ونقل را افزایش دهیم باید سرمایه‌گذاری را هم در این بخش بالا ببریم، گفت:‌ این اتفاقات در تمام کشورها رخ می‌دهد اما در این کشورها مسوولین و کشور را سرزنش نمی‌کنند‌. وی ادامه داد: البته می‌توان از طریق آموزش و سرمایه‌گذاری اقدامات بهتری در این حوزه انجام داد و باید در این‌باره با یکدیگر، دولت و مجلس مذاکره و صحبت کنند‌.
آخوندی در پایان تصریح کرد: درباره اینکه گفتند هفت هزار میلیارد سرمایه دارم می‌گویم مبلغ حساب من 5/4 میلیون است وموجودی دختر بنده ۶۳۸ هزار تومان است چرا بدون بررسی حرف می‌زنید اینکه لباس مرتب پوشیدم دلیل به این حرف‌ها نیست‌. نمی‌خواستم این حرف‌ها را بزنم اما بسیار به من فشار آمد ان‌شاءالله در راه مبارزه با فساد از هیچ گزافه‌گویی نهراسیم ما اهل جنگیم برای جمهوری اسلامی ایران می‌جنگیم‌.
نهایتا بعد از توضیحات آخوندی نمایندگان مجلس با رای اعتماد مجدد به عباس آخوندی مجددا او را در وزارت راه‌وشهرسازی ابقا کردند‌. بهارستان نشین‌ها با ۹۲ موافق، با ۱۵۲ رای مخالف استیضاح و دو ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی مخالفت کردند‌.