رییس سیا، وزیر خارجه جدید آمریکا

پس از ماه‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره عاقبت کار رکس تیلرسون در وزارت خارجه آمریکا، دونالد ترامپ دیروز او را از مقام خود برکنار و رییس سازمان سیا را به عنوان جانشین او انتخاب کرد‌. درباره رفتن مایک پمپئو که از ابتدای ریاست‌جمهوری ترامپ به عنوان رییس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا انتخاب شده بود به وزارت خارجه آمریکا پیشتر هم گزارش‌هایی منتشر شده بود‌. دونالد ترامپ دیروز این گزارش‌ها را محقق کرد و پمپئو را به وزارت خارجه فرستاد‌.
رییس‌جمهور آمریکا همچنین اولین رییس زن تاریخ سیا را انتخاب کرد. او در یک توئیت اعلام کرد که جینا هسپل از مدیران عالی‌رتبه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به عنوان رییس این سازمان انتخاب شده است‌. ترامپ در توئیت خود که دیروز منتشر شد از خدمات رکس تیلرسون در مقام وزیر خارجه نیز تشکر کرده است‌. سنای آمریکا باید هر دو نفر را در مقام جدیدشان تایید کند‌.
براساس گزارش سی‌ان‌ان، یک مقام ارشد دولت واشنگتن گفت که ترامپ جمعه گذشته از تیلرسون خواسته بود از سمت خود کناره‌گیری کند‌. این مقام آگاه افزود: رییس‌جمهور آمریکا معتقد بوده که با توجه به گفت‌وگوهای آتی با کره‌شمالی و مذاکرات تجاری متعدد، زمان مناسبی برای گذار فرارسیده است‌.
ریاست رکس تیلرسون، از مدیران نفتی آمریکا بر وزارت خارجه آمریکا در یک سال و اندی گذشته با فراز و نشیب فراوان در روابط او با رییس‌جمهور ایالات متحده همراه بود از جمله شبکه خبری ان‌بی‌سی در اکتبر 2017 در گزارشی ادعا کرد که مایک پنس، معاون ریاست ‌جمهوری آمریکا، تابستان امسال مجبور شده رکس تیلرسون را قانع کند که از مقامش استعفا نکند و وزیر خارجه آمریکا در این دیدار دونالد ترامپ را ابله خطاب کرد‌. تیلرسون در واکنش به انتشار این گزارش گفت هرگز به استعفا فکر نکرده اما مستقیما در مورد کاربرد این عبارت توهین‌آمیز موضع‌گیری نکرد‌.


در چند ماه گذشته دونالد ترامپ در مواردی حساس از سیاست‌ خارجی آمریکا مثل بحران کره شمالی یا مناسبات با ایران و برجام، تصمیمات رکس تیلرسون را زیر سوال برده بود‌. در مقابل، تیلرسون نیز از کاخ سفید به خاطر ممانعت از تصمیم‌گیری او در زمینه انتصاب‌های مهم گلایه کرد‌. از سوی دیگر در ماه‌هایی که تیلرسون بر وزارت خارجه ریاست داشت تعداد قابل توجهی از سیاستمدارها و دیپلمات‌های زبده و باسابقه آمریکا از این وزارتخانه خارج شدند‌. این روند تا آنجا پیش رفت و جای افراد رفته آنقدر خالی ماند که این امر انتقاد چندین نماینده و سناتور جمهوریخواه و دموکرات در کنگره آمریکا را به دنبال داشت‌. یکی از این افراد زبده تام شانون، نفر سوم وزارت خارجه آمریکا و معاون سیاسی وزیر خارجه‌ بود که در فوریه از مقام خود کناره‌گیری کرد و گفت خود را بازنشسته می‌کند‌.
اعلام سرسپردگی پمپئو به ترامپ
مایک پمپئو در پی انتصاب به عنوان وزیر خارجه آمریکا از سوی دونالد ترامپ بیانیه‌ای منتشر کرد‌.
رییس پیشین سیا در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار داد، آورده است: از ترامپ به خاطر ایجاد امکان خدمت به عنوان رییس آژانس اطلاعات مرکزی و همچنین فرصتی که برای خدمت به عنوان وزیر خارجه در اختیارم قرار داده است، عمیقا سپاسگزارم‌. رهبری او آمریکا را به کشوری امن‌تر تبدیل کرده و من به نمایندگی از او و مردم آمریکا در جهان به دنبال آبادانی هر چه بیشتر آمریکا خواهم بود‌.
وی ادامه داد: خدمت در کنار مردان و زنان بزرگ در سیا که با استعدادترین و متعهدترین خدمتگزاران عمومی بوده‌اند که با آنها مواجه شدم، یکی از بزرگ‌ترین افتخارات زندگی من بوده است‌. به کاری که ما از جانب آمریکا انجام داده‌ایم، افتخار می‌کنم و می‌دانم که سیا به تلاش‌های خود تحت رهبری جینا هاسپل ادامه خواهد داد‌. پمپئو خاطرنشان کرد: درصورت تایید انتصابم، به دنبال هدایت بهترین دستگاه دیپلماسی جهان در راستای تحقق و اجرای سیاست خارجی رییس‌جمهور خواهم بود‌. در دوران ریاست من در آژانس اطلاعات مرکزی، در کنار بسیاری از افسران خدمات خارجی و مقام‌های وزارت خارجه آمریکا اینجا در ایالات متحده که سرآمد آزادی است، خدمت کرده‌ام‌. می‌دانم که از آنها خواهم آموخت و همان‌طور‌ که ترامپ در خطابه سالانه خود گفت، برای حصول اطمینان از اینکه آمریکا همیشه جایی امن، قدرتمند، پرغرور، توانمند و آزاد است، تلاش خواهم کرد‌.
نیکی هیلی انتصاب پمپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا را تصمیمی عالی از سوی رییس‌جمهور‌ آمریکا قلمداد کرد‌.
این در حالی است که رهبر اقلیت دموکرات سنای آمریکا در پی برکنار شدن وزیر خارجه کشورش بیانیه‌ای کوتاه صادر کرد‌. چاک شومر در این بیانیه تصریح کرد: بی‌ثباتی در این دولت در تمامی زمینه‌ها باعث تضعیف آمریکا می‌شود‌. وی ادامه داد: ما امید داریم در صورتی که انتصاب پمپئو تایید شود، او به دنبال فصلی جدید باشد و سیاست‌های ما در قبال پوتین و روسیه را سخت‌تر کند‌.
ترامپ: با تیلرسون اختلاف‌نظر داشتم
رییس‌جمهور‌ آمریکا گفت که او و وزیر خارجه جدید کشورش فرآیند فکری مشابهی دارند‌. ترامپ گفت که همکاری خوبی با تیلرسون داشته اما این دو در مورد برخی مسایل از جمله توافق هسته‌ای ایران اختلاف‌نظر داشته‌اند‌. وی افزود: ما واقعا مثل هم فکر نمی‌کردیم‌.
وی در ادامه به برجام پرداخت و اظهار کرد: من اعلام کرده‌ام که این توافق فاجعه‌بار است اما او فکر می‌کرد که این توافق مشکلی ندارد‌. من قصد داشتم که برجام را لغو یا آن را اصلاح کنم اما او فکر دیگری در این باره داشت‌. بنابراین تفکرات ما یکسان نبود ولی با وجود پمپئو همه چیز خوب پیش خواهد رفت‌. ترامپ در ادامه تصریح کرد: پمپئو و من فرآیند فکری مشابهی داریم‌. رییس‌جمهور‌ آمریکا همچنین اذعان کرد که در رابطه با دیدار با رهبر کره شمالی با تیلرسون رایزنی نکرده است‌. او به خبرنگاران گفت: من خودم این تصمیم را گرفتم‌.