وزرای ارشاد و کار پاسخ دهند؛

«حدود دو سال پیش، ما به طور ناگهانی با پدیده‌ای مواجه شدیم که برای همه جامعه هنری و هنرمندان شوک آور بود. ما یکباره دیدیم که در قراردادها اعداد عجیب و غریبی به نام بیمه اضافه شده است که درصد بهت‌آوری دارد.» اینها بخشی از اظهارات حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی‌ درباره اقدام سازمان تامین اجتماعی در راستای کسر مبالغی از قراردادهای هنرمندان است.
نوربخش با بیان اینکه این مبلغ بین ۱۶ تا ۴۰ درصد قرارداد هنرمندان است، می‌گوید: این موضوع غیرقابل توجیه است، این مبالغ بابت چه خدماتی اخذ می‌شود؟‌ اساسا مگر هنرمندان چند بار باید نسبت به پرداخت بیمه اقدام کنند؟ او توضیح می‌دهد: حدود دو سال پیش‌ ما به طور ناگهانی با پدیده‌ای مواجه شدیم که برای همه جامعه هنری و هنرمندان شوک آور بود. ما یکباره دیدیم که در قراردادها اعداد عجیب و غریبی به نام بیمه اضافه شده است که درصد بهت‌آوری دارد.
نوربخش اضافه می‌کند:این اعداد زمانی مطرح شد که جشنواره موسیقی فجر در حال اجرا بود و همه هنرمندان از اجرای آن شوکه شدند و نارضایتی و اعتراض آنان را در پی داشت اما سوال اصلی این بود که این ارقام برای چیست؟ بودجه جشنواره فجر، بودجه حمایتی بخش هنر محسوب می‌شود که از هرگونه مالیات معاف است پس چرا باید برای بیمه محل درآمدی محسوب شود.
توجیه نکردن این طرح آزار دهنده است


مدیرعامل خانه موسیقی با اعتقاد به اینکه توجیه نکردن این طرح آزاردهنده است، می‌گوید: از آن زمان تا امروز این طرح اجرا شده و مسوولان تامین اجتماعی نیز بر اجرای آن مصر هستند اما مساله اینجاست که هیچ توجیه و تشریح وضعیتی برای این مبالغ ارائه نمی‌شود تا هنرمند بداند که این اعداد را برای چه چیزی پرداخت می‌کند و ما‌به‌ازای آن چه خدماتی از سوی سازمان تامین اجتماعی به آنان ارائه می‌شود.
او می‌گوید که این اقدام سازمان تامین اجتماعی، در آن زمان می‌توانست یک اعتراض گسترده و همه جانبه به دنبال داشته باشد و اضافه می‌کند: اما ما سعی کردیم فضا را کنترل کنیم و از دوستان خواستیم که صبوری پیشه کنند تا مذاکراتی در این راستا انجام شود اما این پرونده همچنان باز ماند تا بعد از صحبت‌ها و جلسات از آن نتیجه‌گیری شود.
نوربخش در ادامه اظهار می‌کند: در پی اجرای این طرح، ما جلسات متعددی با دوستان سازمان تامین اجتماعی و معاونت این سازمان، مسوولان و کارشناسان داشتیم اما عملا هیچ‌وقت توضیح منطقی به ما ارائه نشد تا بدانیم این عدد بیمه که گاهی تا ۴۰ درصد قرارداد را شامل می‌شود، بابت چیست و چه خدماتی برای آن به هنرمندان ارائه می‌شود؟
این خواننده بیان می‌کند: هنرمندی که قرار است دو ساعت برنامه‌ای را روی سن اجرا کند و برود چرا به این بیمه نیاز دارد؟ این در حالی است که همه هنرمندان ما در مراکز مختلفی مانند موسسات آموزشی، فرهنگی و هنری خود یا زیرمجموعه صندوق اعتبار هنر بیمه تامین اجتماعی هستند و حق بیمه پرداخت می‌کنند. حال مسوولان پاسخ بدهند این پرداخت‌ها چه توجیهی دارد؟ در ازای این مبلغ چه چیزی پوشش داده می‌شود؟ آیا این مبلغ بیمه حوادث است یا خدمات دیگری را شامل می‌شود. لازم است که مسوولان این مشکلات را رفع کنند.
او با بیان پرسش‌های دیگری اضافه می‌کند: چرا هنرمندی که با مشقت و سختی‌ها فعالیت می‌کند، باید هدف اجرای چنین اقدامی از سوی سازمان تامین اجتماعی شود؟ همه ما می‌دانیم که وضعیت جامعه هنری در بخش‌های مختلفی چون موسیقی، تئاتر، هنرهای تجسمی و سینما چگونه است.
۹۵ درصد هنرمندان وضعیت سخت و معیشت حداقلی دارند
مدیرعامل خانه موسیقی با تاکید بر لزوم حمایت از هنرمندان، درباره وضعیت معیشتی آنها می‌گوید: ما امروز در بخش موسیقی هنرمندانی داریم که با مشکلات بسیار دست و پنجه نرم می‌کنند و معیشت حداقلی دارند و تنها چند نفری از حوزه پاپ هستند که برنامه دارند. از این ۱۵ هزار عضوی که ما در خانه موسیقی داریم، به جرات می‌توان گفت که ۹۵ درصد هنرمندان وضعیت سخت و معیشت حداقلی دارند.
نوربخش بیان می‌کند: «برخی از این هنرمندان برای معیشت تدریس می‌کنند و با مختصر قراردادهایی که سالی یک یا دو بار تحت عنوان حمایت‌های دولتی وجود دارد، روزگار می‌گذرانند. حال سوال این است که آیا رواست که در چنین وضعیتی سازمان تامین اجتماعی ۱۶ تا ۴۰ درصد قرارداد این افراد را مطالبه کند؟ آیا این انصاف و عدالت است؟»
وزیر کار پاسخگو باشد
او با اعتقاد به اینکه علی ربیعی- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی- باید در این زمینه پاسخگو باشد، اضافه می‌کند: جامعه موسیقی آماده اعتراض گسترده است و ما دیگر نمی‌توانیم این نارضایتی پیش آمده را کنترل کنیم. مگر درآمد یک هنرمند در سال چقدر است؟ اگر مبالغ دریافتی این افراد را در طول سال سرشکن کنیم، می‌بینیم که از کف حقوق کارگری نیز کمتر است. حال باید بابت این مساله نیز پرداخت به تامین اجتماعی داشته باشند؟
این هنرمند همچنین می‌گوید: «مبلغ حوزه فرهنگ و هنر آنقدر ناچیز است که وقتی ما در حوزه مالیات با مسوولان وزارت اقتصاد و دارایی صحبت می‌کردیم، می‌گفتند کل عدد مالیات حوزه فرهنگ و هنر با پرداخت چند شرکت برابری می‌کند و مبلغ خاصی نیست. حال چطور سازمان تامین اجتماعی بدون توجیه برای هنرمندانی که در جای دیگری بیمه هستند، چنین ارقامی را تعیین می‌کند؟»