«ابتکار» از روند استیضاح 2 وزیر در یک روز گزارش می دهد رای ناپلئونی ربیعی و ماندن آخوندی در راه

معصومه معظمی
پس از اینکه کشتی سانچی در آبهای چین آنقدر سوخت تا غرق شد و هواپیمای تهرن-یاسوج در کوه های دنا سقوط کرد، برخی نمایندگان بر آن شدند تا موضوع استیضاح علی ربیعی، وزیر کار و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را به طور جدی دنبال کنند. موضوعی که ربیعی در دفاع از خود در جلسه استیضاح، پشت تریبون گفت که سه هفته قبل از سقوط هواپیمای آسمان برخی نمایندگان به او پیامک زده و گفته اند که قصد استیضاح او را دارند. بنابراین پس از اینکه وزرای کار و راه ده روز پرالتهاب را سپری کردند، بالاخره زمان موعود فرا رسید و نمایندگان در ساعت 8 و 15 دقیقه صبح روز سه شنبه که علی لاریجانی زنگ آغاز به کار صحن علنی را به صدا درآورد، خود را برای دوشیفت کاری صبح و عصر و استیضاح دو وزیر کار و راه آماده کردند. جلسه ای که حواشی و نکات قابل تاملی به همراه داشت.
البته تا قبل از برگزاری این جلسه طیف موافقان و مخالفان استیضاح ربیعی مشخص نبودند و شرایط مبهمی بر مجلس حاکم بود. طبق اظهارات برخی نمایندگان، در جلسه صبح روز سه شنبه فراکسیون امید، تصمیم بر حمایت از علی ربیعی گرفته شده بود و همین امر باعث شده بود که در حین برگزاری جلسه استیضاح، اکثر اعضای فراکسیون امید در تلاش و تلاطم برای صبحت و رایزنی با سایر همکاران خود از این سوی صحن به آن سو می رفتند. در حالی که در عین حمایت فراکسیون از وزیر راه برخی از اعضای این فراکسیون از امضاکنندگان استیضاح بودند و در مخالفت با وزیر صحبت کردند. البته در این میان به جز فراکسیون امید که تکلیف خود را در قبال استیضاح ربیعی مشخص کرده بود، فراکسیون های مستقلین و اصولگرایان ولایی در این باره آتش به اختیار اعلام کردند و قرار بود به صورت فردی در این باره ورود کنند. همان اتفاقی که درباره استیضاح آخوندی در فراکسیون امید افتاد و در ابتدا رای به آخوندی آتش به اختیار اعلام شد ولی بعد از آن تصمیم عوض شد و رای فراکسیونی در حمایت از وزیر راه صادر شد.
استیضاح سه وزیر در دو روز


البته به خودی خود استارت زدن سه استیضاح وزرای دولتی که حدود 7 ماه پیش از همین نمایندگان رای اعتماد گرفته اند در یک هفته بحث ها و شائبه هایی را در جامعه و در فضای رسانه ای ایجاد کرده بود که رای لب به لب و دم مرزی ربیعی و موافقت مجلس با ابقای آخوندی توانست برخی شایعات مطرح شده در اذهان عمومی را تلطیف کند.
روز گذشته جلسه استیضاح وزیر کار از همان لحظات اولیه طبق روال گذشته پر التهاب و پر تنش بود و شلوغی صحن و رفت و آمدهای نمایندگان و جمع شدنشان گاه دور صندلی وزیر استیضاح شونده و گاه دور صندلی همراهان وزیر و اعضای هیات دولت و گاهی هم در اطراف کرسی نمایندگان تاثیر گذار در مجلس، موضوعی است که هر چند برای خبرنگاران قدیمی پارلمان نکته جدیدی نیست، ولی همین رفت و آمدها و گعده های خاص بین افرادی که از نظر سیاسی و فراکسیونی ارتباطی به یکدیگر ندارند جذابیت خبری و حاشیه رسانه ای ایجاد می کند. گاهی هم حرکت ها و تردد های نمایندگان اصلاح طلب و اصولگرا و گاهی مستقلین حواس خبرنگاران حاضر در صحن را به خود معطوف می کرد. ذالنوری، نقوی حسینی و گاهی هم کریمی قدوسی از اصولگرایان فعال در صحن بودند. حسین زاده، پارسایی، کواکبیان و تابش هم از سوی فراکسیون امید دائما با نمایندگان در صحبت بودند و تلاش می‌کردند تا آنها را متقاعد کنند که با نظرشان همسو شوند.
بازار گرم گعده های سیاسی غیرفراکسیونی
درست زمان صحبت های علی ربیعی بود که کاظم جلالی رئیس فراکسیون مستقلین از صحن خارج شد و دقایقی بعد همراه با بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید وارد صحن شدند و در صندلی های ردیف اول جای گرفتند. عبدالکریم حسین زاده، نائب رئیس فراکسیون امید هم کنار آنها نشسته بود و دقایقی با هم به گفت و گو نشستند، گفت و گویی که شاید از یک همکاری زیر پوستی میان دو فراکسیون حکایت داشت. هرچند که شلوغی های صحن در روزهای استیضاح که هیجانات ناشی از خود را دارد چیز عجیب و خارج از تصوری نیست، ولی وقتی صندلی رئیس دفتر رئیس جمهوری، محور گعده‌های نمایندگان قرار می‌گیرد تا حدی که منجر به تذکرات مکرر هیات رئیسه مجلس می شود نشانگر این است که خبرهای داغ و اتفاقات مهمی در حال وقوع است. گفتنی است به جز محمود واعظی، اسحاق جهانگیری نیز در جلسه استیضاح وزیر کار حضور داشتند و به جای رئیس جمهوری وزیر را در این جلسه همراهی کرده بودند که طبق آیین نامه معاون اول رئیس جمهوری در جلسه استیضاح حق دفاع از وزیر را نداشت. نکته قابل توجه دیگر شلوغی و پررفت و آمد بودن کرسی حاجی بابایی رئیس فراکسیون ولایی و محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید بود. کرسی هایی که محور تبادل نظر و صحبت های جسته و گریخته و گاه تجمعات چند نفره نمایندگان بود. همچنین از جمله حواشی روز گذشته مجلس می توان به حضور پررنگ زنان نماینده در رایزنی های صورت گرفته در صحن بر خلاف زنان نماینده مجالس گذشته اشاره کرد. نکته‌ای که وجه تمایز این مجلس و این استیضاح با جلسات استیضاح گذشته در مجالس دیگر است.
نفوذی نظام در ستاد میرحسین و اعتراض جلودارزاده
بخشی از سخنان موافقان استیضاح ربیعی در صحن جالب توجه بود. ابوالفضل حسن بیگی به وزیر کار توصیه کرد که به جای وزارت، بعد از انتخاب وزیر جدید، رئیس سازمان تامین اجتماعی شود. محمدقسیم عثمانی نیز وزارت ربیعی را نه وزارت تعاون که وزارت حذف تعاون خواند و تصریح کرد: آقای ربیعی شما نمونه بارز مبارزه با استیضاح هستید. اگر آن قدری که در رفع استیضاح مهارت و ممارست دارید، در انجام وظایف خود مهارت داشتید هرگز استیضاح مطرح نمی‌شد. الحق باید قدرت لابی‌گری شما را تحسین گفت. خوب است بعد از وزارت مدیریت استیضاح سایر وزیران را برعهده گیرید. وی همچنین ربیعی را به جای وزیر کار، وزیر کارفرما نامید و با اشاره به برخی انتصابات وی تصریح کرد: الحق شما استاد تمام گماردن افراد متخصص در تخصص‌های غیرمرتبط هستید. از دیگر نکات قابل توجه در جلسه صبح استیضاح وزیر کار می توان به بخش از صحبت های فریدون حسنوند از نمایندگان اصولگرای استیضاح کننده ربیعی اشاره کرد. او زمانی که پشت تریبون قرار گرفت در مخالفت با ربیعی موضوعی را بیان کرد که حواشی زیادی به همراه داشت. این نماینده استیضاح کننده در صحبت هایش به مسئله خانه کارگر اشاره کرد و با متهم کردن ربیعی، گفت که او مجلس را به توپ بسته است چرا که زمینه تجمع کارگران مقابل مجلس را فراهم کرده است. این صحبت های حسنوند واکنش سهیلا جلودارزاده، عضو خانه کارگر و از مخالفان استیضاح وزیر کار را به همراه داشت که با فریادهایی مخالفت خود را با این صحبت ها اعلام کرد. حسنوند در بخش دیگر صحبت‌های جنجالی خود در مخالفت با وزیرکار به موضوع حضور ربیعی در ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی اشاره کرد و گفت: «شما همان کسی بودید که بعد از انتخابات در نشست خبری زودهنگام میرحسین موسوی حضور پیدا کردید و او خود را پیروز انتخابات معرفی کرد. ای کاش بر اعتقاد خود می ماندید و مردانه از اعتقادت دفاع می کردید و مردانه می گفتید از میرحسین دفاع کردید، اما چند سال پس از آن به مجلسی آمدید که اکثر آن اصولگرا بود و فرمودید نفوذی نظام در ستاد میرحسین بودید.» گفتنی است حدود ساعت 10 و 30 علی لاریجانی صحن مجلس را ترک کرد و مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس در جایگاه رئیس و اداره کننده جلسه قرار گرفت.
نطق ناتمام پورابراهیمی و فریادهای منحرف کننده خدری
در ادامه روند بررسی استیضاح، محمدرضا پورابراهیمی در مخالفت با وزیر کار نطق کرد و خواستار پخش فیلمی از جلسه رای اعتماد به ربیعی بود ولی فایل او از اتاق فرمان با مشکل صدا مواجه شد و همین امر منجر به اعتراض او شد. البته زمانی که پورابراهیمی در انتقاد از شمال شهرنشین بودن ربیعی سخنانی را مطرح کرد، خدری نماینده بوشهر به فریادهایی تهاجمی مانع از ادامه صحبت های او شد و در اعتراض به این موضوع می گفت که شمال شهر نشین بودن دلیل بی توجهی وزیر به قشر کارگر نیست و منزل من هم شمال شهر است. واکنشی که برای دقایقی فضای مجلس را ملتهب کرد. گویی که می خواست با این شیوه تمرکز مخالف ربیعی را به هم بزند و مانع از ادامه صحبت های او شود. بنابراین پزشکیان از تاجگردون مخالف دیگر وزیر خواست پشت تریبون برود تا مشکل فایل مورد نظر پورابراهیمی حل شود. تاجگردون در بخشی از صحبت هایش در موافقت استیضاح پشت تریبون گفت: «... من از حق مردم کوتاه نمی‌آیم. من هم برای سانچی و یتیمی که شما شب عید کنارش می‌نشینید گریه می‌کنم ولی مساله ما اینها نیست، مساله ما خیلی چیزهای دیگر است، مهمترین مساله قداست شما و اصالت دولت است. من هم از دولت ذلیل بدم می‌آید، از وزیر ذلیل بدم می‌آید، نمی‌خواهم مقابل تاجگردون و پزشکیان کرنش کند. اگر اصلاح‌طلبی این است که برای پست کرنش کنیم، من اصلاح‌طلب نیستم. ما باید پای حرف‌مان بایستیم. اصلاح‌طلبی به صداقتش است. ما باید پای حرف‌مان بایستیم.» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس البته در بخش دیگری از صحبت هایش هرگونه شایعه و ارتباط و رایزنی و سهم خواهی از وزیر کار را منکر شد و گفت که تنها به خاطر مردم داغدار خواستار استیضاح ربیعی است. او افزود: «خدا مرا لعنت کند اگر بخواهم از امروز تا آخر عمرم با این رئیس‌جمهوری و دولت که به حرف من و تو گوش نمی‌کنند، مصالحه کنم. اُف بر من و خاندان من، اگر بخواهم چنین کنم که رسانه‌های زنجیره‌ای راه بیفتند. آقای ربیعی! سال‌هاست این گَله با این گرگ آشناست، اینها را به جان هم نیندازید. ما وامدار رای مردم هستیم.» گفتنی است در زمان صحبت های تاجگردون فضای مجلس که تا قبل از آن پرتنش بود در سکوتی مثال زدنی فرو رفت.
از ترکی حرف زدن ربیعی تا تاکید به لربودن مادرش
علی ربیعی، وزیر راه دربخشی از دفاعیاتش با تاکید بر اینکه مادرش لر چگنی و پدرش ترک زبان است، چند جمله به زبان ترکی بیان کرد و به نقل از برخی همین اقدام باعث تلطیف فضا و همراهی برخی آرا به نفع او شد. وزیر راه در ادامه با اشاره به برخی شایعات منتشره درباره منزل 25 میلیاردی خود گفت که در منزل باجناق محمدعلی نجفی، شهردار تهران که 4 تا 5 میلیارد تومان ارزش دارد، مستاجر است و البته برگه اجاره نامه خود را نیز به همراه آورده بود که سوژه عکاسی بسیاری از عکاسان حاضر در جلسه شد. پس از اتمام صحبت های وزیر و موافقان و مخالفان استیضاح، مسعود پزشکیان وزیر و هیات همراه را از جلسه بیرون کرد تا نمایندگان درباره ماندن یا رفتن وزیر رای گیری کنند. به دلیل نزدیک بودن تعداد آرا نمایندگان چند بار مجبور به بازشماری آرا شدند که در نهایت ربیعی با ۱۲۶ رای موافق، 2 رای ممتنع و 124 رای مخالف با رای ناپلئونی در سمت خود باقی ماند.
آخوندی هم ماندگار شد
جلسه بعد از ظهر نسبت به جلسه صبح از آرامش بیشتری برخوردار بود و در جلسه استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه موضوع سوال از رئیس جمهوری که محمدعلی وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس طی مصاحبه ای اعلام کرده بود به دلیل پس گرفتن امضای نمایندگان، از حدنصاب افتاده است، مورد اعتراض و بست نشینی برخی نمایندگان سوال کننده در هیات رئیسه شد که با وساطت پزشکیان و قول به رفع مشکل، اعتراض به بیرون جلسه منتقل شد. همچنین در ادامه جلسه استیضاح وزیر راه، زمانی که احمد امیرآبادی، در موافقت با استیضاح پشت تریبون قرار گرفت، در انتقاد از فراکسیون امید که در جلسه بعداز ظهر خود رای به استیضاح را آتش به اختیار اعلام کرده بودند، گفت که در ادامه جلسه با پیامکی از اعضا خواسته اند که مخالف استیضاح رای بدهند. نکته ای که با واکنش و اعتراض اعضای فراکسیون امید مواجه شد و تعدادی از اعضا دور صندلی عارف جمع شدند تا پاسخ امیرآبادی را بدهند ولی فرصت برای پاسخ گویی وجود نداشت. پس از آن برای ماندن یا رفتن آخوندی رای گیری شد و درنهایت نمایندگان با ۹۲ رای موافق، ۱۵۲ رای مخالف استیضاح و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای ماخوذه با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی مخالفت کردند.
سایر اخبار این روزنامه
پارلمان ترکیه در میان نزاع نمایندگان تغییرات در قوانین انتخاباتی را تصویب کرد مقدمه چینی برای توسعه قدرت اردوغان دونالد ترامپ علاوه بر تمدید وضعیت فوق‌العاده علیه ایران،رئیس سیا را جایگزین رکس تیلرسون کرد ظریف در نشست خبری با رسانه‌های پاکستان: ایران آمادگی خود را برای مذاکره با عربستان اعلام کرده است محمدصادق جنانصفت کاش حتی یک رویای خوب داشتیم «ابتکار» از حضور پررنگ کالاهای چینی در بازار اقلام سنتی، فرهنگی وآیینی ایران گزارش می دهد فعالان سیاسی در گفت‌وگو با «ابتکار» مهم ترین موضوعات سیاسی سال آینده را بررسی کردند سومین دوره رویداد هنری «بهارستان» در سطح پایتخت برگزار می‌شود لباس بهاری بر تن تهران حواشی استعفای رسول خادم از فدراسیون کشتی و ماجرای عدم مقابله با ورزشکاران اسرائیلی ادامه دارد چرخش یکباره شورای شهر از کارگر شمالی به خیابان فرعی کوتاه یکطرفه «نفت» «مصدق» شد «ابتکار» از روند استیضاح 2 وزیر در یک روز گزارش می دهد رای ناپلئونی ربیعی و ماندن آخوندی در راه