اخراج توئیتری رکس تیلرسون از سمت وزارت خارجه امریکا



گروه جهان/ ماه عسل «رکس» و «دونالد» خیلی زود و درست در همان یکی دو ماه اول ریاست جمهوری ترامپ تمام شد. نخستین شکاف آنها اواخر فروردین به چشم آمد، وقتی ناوهای امریکایی به‌سمت آبهای کره‌شمالی حرکت کردند و وزیر خارجه امریکا ضمن ابراز بی‌اطلاعی این اقدام را نادرست دانست. آنها نزدیک به یک سال خارچشم هم بودند و هرچه یکی می‌گفت، دیگری درصدد نقض آن برمی‌آمد، آنقدر که شکاف بین کاخ سفید و ساختمان عریض و طویل وزارت خارجه امریکا زبانزد همه شده‌ بود. سرانجام این اختلافات دیروز سر باز کرد و رئیس‌جمهوری امریکا وزیر خارجه‌اش را از طریق توئیتر برکنار کرد.
بنا بر تصمیم‌هایی که دونالد ترامپ دیروز گرفت، مایک پمپئو که تا ظهر دیروز رئیس سیا بود، به‌ وزارت خارجه امریکا رفت و بر کرسی وزیر خارجه تکیه زد و نام جینا هاسپل، از مأموران کهنه‌کار سیا نیز به‌ عنوان نخستین زنی که ریاست سازمان سیا را در دست گرفته‌ است، در تاریخ ثبت شد. به این ترتیب از حلقه نزدیکان دونالد ترامپ که در روزهای اول ورود او به کاخ سفید هر روز گرد او جمع می‌شدند تا راه و چاه را به تاجری که رئیس‌جمهوری شده‌بود، نشان دهند، جز رئیس‌جمهوری امریکا و معاون او دیگر کسی در کاخ سفید باقی نمانده است.


به‌گزارش «ایران» به‌نقل از سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، ترامپ صبح دیروز به وقت امریکا در توئیتی نوشت: «مایک پمپئو، رئیس سیا، وزیر خارجه جدید می‌شود.او این کار را فوق‌العاده انجام خواهد داد. تشکر از تیلرسون به‌خاطر خدماتش! جینا هاسپل رئیس جدید سیا می‌شود و نخستین زن در این شغل است. تبریک به همه!» دونالد ترامپ بعد از این توئیت در جمع خبرنگاران کاخ سفید حاضر شد و ضمن ادای احترام به تیلرسون، مدعی شد: ما خیلی خوب با هم کار می‌کردیم و فکر می‌کنم الان او شادتر از قبل باشد. او در عین حال پذیرفت که اختلاف نظرهایی با تیلرسون بر سر برجام و مسائل کره شمالی داشته است اما فکر می‌کند نظر پمپئو به او نزدیک‌تر باشد.
اندکی پس از این تغییر و تحولات مایک پمپئو در بیانیه‌ای از ترامپ تشکر کرد و گفت که اگر انتصابش تأیید شود، به‌ دنبال هدایت بهترین دستگاه دیپلماسی جهان در راستای تحقق و اجرای سیاست خارجی رئیس جمهوری خواهد بود. نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل نیز به پمپئو تبریک گفت اما چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات در سنای امریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد: بی‌ثباتی در دولت باعث تضعیف امریکا می‌شود. اشاره او به برکناری‌ها، استعفاها و اختلافات در کادر ریاست‌جمهوری امریکا بود.
 تغییر و تحول در وزارت خارجه امریکا در حالی طوفانی انجام شد که دونالد ترامپ قصد دارد بزودی وارد مذاکراتی جدی با کره شمالی شود و وجود تیلرسون به‌عنوان سیاستمداری میانه‌روتر از ترامپ، می‌توانست به حل بحران کره شمالی کمک کند. این در حالی است که مایک پمپئو مواضعی تند دارد و دو روز پیش در مصاحبه با فاکس نیوز تأکید کرده بود: هیچ امتیازی در مذاکرات آتی به کره‌ شمالی نمی‌دهیم. تیلرسون همچنین قرار بود هفته آینده در رأس هیأتی به اروپا برود تا با همتایان اروپایی خود درباره برجام مذاکره کند.