پاسداری از امید مردم

فاطمه سعیدی
نماینده تهران در مجلس

استیضاح پرماجرای وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی روز گذشته در دستور کار مجلس بود و نتیجه آن اعتماد دوباره بهارستان به دو عضو پاستور شد. امروز هم البته استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در دستور کار قرار دارد و با توجه به بحث‌های رد و بدل شده بین موافقان و مخالفان استیضاح‌ها به‌نظر می‌رسد محمود حجتی هم برای ابقا در کابینه راه دشواری پیش رو نداشته باشد. گذشته از بحث‌ها و حاشیه سازی‌ها و طرح ادعاها یا شایعه‌های مختلفی که از چند روز پیش درباره این استیضاح‌ها مطرح بود، نکته قابل تأمل و البته قابل دفاع جلسه دیروز مجلس، به نمایش گذاشتن مردمسالاری دینی بود. آنجا که نمایندگان مخالف وزیران استیضاح شده با فراغ بال استدلال‌های خود برای برکناری وزیران را بیان کردند و اعضای کابینه هم پاسخ گفتند و از عملکرد خود دفاع کردند. در صحن علنی اتفاق ناخوشایند یا حاشیه توأم با توهینی از سوی نمایندگان مجلس و دولت دیده نشد و مخالفان و موافقان در احترام کامل موارد مورد نظر را مطرح کردند. نتیجه کار هم نشان داد که مجلس دهم با وجود برخی انتقادها به‌عملکرد دولت دوازدهم، همچنان خود را همراه پاستور می‌داند. بدون تردید این همراهی نیز برخاسته از درک درست شرایط کشور و مسیر پیش رویی است که بهارستانی‌ها و پاستورنشینان برای حرکت در آن سوگند یاد کرده‌اند، مسیری که جز اعتلای ایران نیست. اگر چه در این میان و بخصوص در شیوه پیمودن این راه اختلاف نظرهایی وجود دارد اما دو قوه پذیرفته‌اند که قانون ملاک عمل و حرکت خواهد بود. جلسه دیروز البته برای دولتی‌ها هم خالی از حسن و لطف نبود و بدون تردید نمایندگان دولت که در صحن علنی حضور داشتند یا مشروح مذاکرات را شنیدند، آن را فرصت مغتنمی می‌بینند تا دغدغه‌های نمایندگان را جدی‌تر مورد توجه قرار دهند و در بهبود برخی اشکالات احتمالی اهتمام بیشتر داشته باشند. فراکسیون امید مجلس در این میان یک بار دیگر نشان داد با وجود انتقادات جدی که به عملکرد سیاسی دولت و حتی وزیران استیضاح شونده دارد اما در برابر به مخاطره افتادن منافع ملی و سوء استفاده مخالفان امید ملت حتماً دست رد به سینه دولت نمی‌زند. وزیران استیضاح شونده بدون نقص و اشکال نیستند. حتماً به عملکرد آنها نیز نقدهایی وارد است اما اولویت کشور امروز استیضاح این وزیران نیست و تشخیص اولویت‌ در شرایط فعلی ضرورتی است که نمایندگان باید آن را در نظر می‌گرفتند.


با وجود آنکه بویژه پس از آغاز به کار دولت دوازدهم ارتباط دولت و فراکسیون امید دچار چالش‌های غیرضروری شده است اما نگاه منطقی اصلاح‌طلبان که در فراکسیون امید نیز جاری و ساری است نگاهی مبتنی بر کینه توزی نیست و تنها منافع ملی است که خط قرمز محسوب می‌شود. آنچه در جریان استیضاح شاهد بودیم نشان داد که اصلاح‌طلبان مجلس بر خلاف تبلیغات و جوسازی‌های مخالفان نه از دولت روحانی عبور کرده‌اند و نه این نسخه را تجویز می‌کنند.
امروز وظیفه همه ماست که از امید مردم حراست کنیم. در فضایی که دشمنان خارجی و غافلان داخلی هر روز بذر یأس می‌کارند تا هر کدام به هدفی که در ذهن دارند برسند وظیفه همه ما که با امید مردم در نظام مسئولیت پذیرفته‌ایم این است که خدمت به کشور را آلوده به اغراض فردی و جناحی نکنیم. فراموش نکنیم که اعتماد مردم همیشگی نیست و خطرناکترین عارضه برای یک ملت ناامیدی از اصلاح امور است.