خریدهای ایمن با نظارت‌های نوروزی




روزهای پایانی سال از راه رسیده، شهر شلوغ  است و مردم با عجله در تکاپوی برگزاری جشن سال نو هستند. در این میان بازارهای پوشاک و مواد خوراکی انتخاب اول برای خرید هستند. از این رو، نظارت بر عرضه کالاهای اساسی و خدمات رفاهی پر مصرف ضروری است. این مهم در استان‌هایی که هر ساله رکورد دار سفرهای نوروزی هستند دو چندان می‌شود.


خراسان رضوی، مازندران، گیلان، هرمزگان، بوشهر و... از استان‌هایی هستند که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران هستند. از این رو، دستگاه‌های نظارتی این استان‌ها با اجرای طرح‌های ویژه، نظارت بر بازار را تشدید کرده‌اند تا مسافران و گردشگران دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند.علاوه بر بازار کالاهای اساسی، خدمات پرمصرف مانند هتل‌ها، آژانس‌های هواپیمایی، آپاراتی‌ها، تعویض روغنی‌ها، نانوایی‌ها و سایر مواردی از این دست مورد تأکید مسئولان این استان‌ها قرار دارد.
زائران امام رضا(ع) بی‌دغدغه خواهند بود
«علی باخرد»، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با «ایران» اظهار داشت: با توجه به حجم زیاد مسافر و زائر برای اطمینان از نظارت کامل بر بازار، طرح «پایش بازار کالا و خدمات» با حضور حدود 700 ناظر از 10اسفند 96 تا پایان فروردین 97 در خراسان رضوی در 3 بخش انجام می‌شود. بخش اول و دوم که مربوط به روزهای پایانی سال است در راستای تأمین مایحتاج مردم استان، از 10 تا 15 اسفند به‌عنوان «طرح نظارتی ثامن» و از 15 تا 29 اسفند به‌عنوان «طرح مجاوران» اجرا می‌شود. در بخش سوم این طرح که از 29 اسفند تا 15 فروردین با عنوان«طرح زائران» اجرا می‌شود، تمام مراکز خدماتی و رفاهی در حوزه‌‌های سلامت، کالاهای اساسی، فنی و خدماتی نظارت کامل می‌شود.
وی ادامه داد: امسال سازمان صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان رئیس کمیته تنظیم بازار ستاد اجرایی خدمات سفر استان با همکاری اتاق اصناف و جهاد کشاورزی وظیفه تأمین کالا را برعهده دارد. در همین راستا اقلامی شامل برنج هندی و تایلندی، مرغ و گوشت و میوه تأمین شده و از دهه سوم اسفند تا آخر فروردین با توجه به نیاز بازار، توزیع می‌شود.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در این طرح 5 هزار تن برنج شامل برنج هندی و تایلندی و همچنین حدود 5 تن میوه شامل 3هزار و 500 تن پرتقال و یکهزار و 500 تن سیب در اختیار بازار قرار گرفته تا مشکلی در این خصوص وجود نداشته باشد، چند واحد نانوایی نیز به صورت 24 ساعته در شهر آماده خدمت‌رسانی به زائران و مسافران هستند.
گوشت قرمز و مرغ به اندازه کافی وجود دارد
باخرد در خصوص تأمین گوشت قرمز و مرغ، اظهار داشت: حدود یک هزار تن گوشت قرمز در سردخانه‌های استان ذخیره‌سازی شده است. 2 تن مرغ منجمد با تاریخ مصرف طولانی با قیمت هر کیلو 6 هزار و 200 تومان در شهر مشهد و 6 هزار و 300 تومان در شهرستان‌های دیگراین استان توزیع شده است. قیمت مرغ گرم نیز در شورای تنظیم بازار استان با کیلویی7هزار و 500 تومان به تصویب رسیده است. تمام واحدهای صنفی موظف به نصب نرخ نامه در برابر دید مشتری و داشتن فاکتور خرید هستند و در صورت رعایت نکردن این موارد، با متخلفان برخورد می‌شود.
صنف‌های خدماتی زیر ذره بین ناظران
وی ادامه داد: کالاهایی مانند پوشاک، کیف و کفش، شیرینی و آجیل، میوه، مرغ و گوشت و همچنین خدمات حمل و نقل، قالیشویی‌ها، خشکشویی‌ها و آژانس‌های مسافرتی، آپاراتی‌ها و نانوایی‌ها در این طرح زیر ذره بین ناظران قرار می‌گیرند تا مسافران دغدغه‌ای در این موارد نداشته باشند؛ بیشترین استفاده زائران مربوط به واحدهای اقامتی است. در همین راستا نظارت کامل بر هتل‌ها، میهمان پذیرها، هتل آپارتمان‌ها، آژانس‌های مسافرتی، ترمینال‌ها، فرودگاه، راه‌آهن و تاکسیرانی از مهم‌ترین برنامه‌های طرح نظارتی است. در ایام نوروز9 پایگاه ثابت و 4 پایگاه سیار با حضور 2 قاضی ویژه به پرونده های تخلف اصناف رسیدگی می‌کنند. همچنین سامانه 124 و 30008124 نیز آماده دریافت نظرات، پیشنهادها و شکایات مردم است.
نظارت300 بازرس بر بازار مازندران
«حسین اصغرزاده»، رئیس نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز اظهار داشت: امسال 200 بازرس صنعت، معدن و تجارت و 100 بازرس از اتاق‌های اصناف مازندران در 2 بخش نظارتی و خدماتی بر اجرای طرح پایش بازار کالا و خدمات ویژه نوروز نظارت دارند. این طرح از 7 بهمن امسال در استان آغاز شده و تا 31 فروردین 97 ادامه خواهد داشت. حتی روزهای تعطیل نیز بازرسان به صورت کشیک فعال خواهند بود و با هرگونه سوء‌استفاده احتمالی مقابله خواهند کرد. وی ادامه داد: در بخش نظارتی اولویت ما کالاهایی مانند پوشاک، میدان‌های میوه و تره‌ بار و نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا و در بخش خدماتی شرکت‌های مسافربری، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، اماکن تفریحی و فرهنگی، سیاحتی، واحدهای اقامتی، غذاخوری‌ها و رستوران‌های بین ‌شهری خواهد بود.
فروشگاه‌های فروش فوق‌العاده به جای نمایشگاه بهاره
اصغرزاده افزود: مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌های بهاره امسال در سراسر استان به فرمانداران واگذار شده تا در صورت صلاحدید به‌جای نمایشگاه، فروشگاه‌های فروش فوق‌العاده معرفی کنند.
با هماهنگی‌های انجام شده کالاها و خدمات پر مصرف مانند نانوایی، تعمیرگاه‌های خودرو، آپاراتی‌ها و... به صورت کشیک به مسافران نوروزی ارائه می‌شود. همچنین تمامی واحد هتل‌ها، میهمانسراها، آژانس‌های مسافرتی، مراکزخرید، شهربازی‌ها و.... به صورت 24 ساعته نظارت می‌شوند. اگر مسافران تخلفی را مشاهده کردند با سامانه 124 تماس گرفته یا از طریق پیامک به شماره 30008124 نظرات، پیشنهادها و شکایات خود را به ما اطلاع دهند.
وی با اشاره به اینکه امسال نیزقرار است نصب چادر در پارک‌ها ساماندهی شود، خاطرنشان کرد: در این راستا تنها پارک «قائم» که در ساری مرکز استان است برای اسکان گردشگران فراهم شده و اگر فضا پاسخگوی چادرها و مسافران نباشد سرریز جمعیت به پارک شهید «زارع» هدایت می‌شود.

نیم نگاه
با هماهنگی‌های انجام شده کالاها و خدمات پر مصرف مانند نانوایی، تعمیرگاه‌های خودرو، آپاراتی‌ها و... به صورت کشیک به مسافران نوروزی ارائه می‌شود
خراسان رضوی، مازندران، گیلان، هرمزگان، بوشهر و... از استان‌هایی هستند که هر ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران هستند. از این رو، دستگاه‌های نظارتی این استان‌ها با اجرای طرح‌های ویژه، نظارت بر بازار را تشدید کرده‌اند تا مسافران و گردشگران دغدغه‌ای در این خصوص نداشته باشند
حتی روزهای تعطیل نیز بازرسان  نظارتی به صورت کشیک فعال خواهند بود و با هرگونه سوء‌استفاده احتمالی مقابله خواهند کرد