نوروز را با اهدای «یار مهربان» ماندگارتر کنیم

کتاب؛ تنها کالای فرهنگی است که می توان آن را هم به دوست و هم به دشمن هدیه کرد زیرا همه ناگفته های خود را می توان با آن بیان کرد.
گفته می شود کتاب ستونی است که انسان را از هر آفت ذهنی در امان نگاه می دارد و کسی که کتاب می خواند، هزاران زندگی را قبل از مرگ خود تجربه و فردی که هرگز کتاب نمی خواند، فقط یکبار زندگی می کند.
نمونه این جملات و توصیه ها به مطالعه و کتابخوانی فراوان است تا جایی که برخی معتقدند، حتی باید به کودکان کار کتاب های مناسب سن آنها هدیه کرد، زیرا ممکن است یک کتاب سرنوشتی را تغییر دهد.سال 95 بتدریج رو به پایان است و بوی سال نو از کوچه و خیابان‌های شهر به مشام می رسد، سال نو همواره تداعی کننده واژه هایی در ذهن انسان است؛ واژه هایی نظیر سرسبزی، طراوت، دید و بازید و عیدی.عیدی دادن و عیدی گرفتن سنتی دیرین است که از گذشته در فرهنگ ایرانیان وجود داشته، در این سنت متداول بزرگترهای فامیل به کوچک ترها هدایایی هرچند کوچک می دهند. عیدی در واقع ابراز دوستی، محبت و علاقه به طرف مقابل است و چه بهتر این هدیه، کالا و یا چیزی ماندگار باشد که هر زمان انسان آن را می بیند، یاد فرد هدیه دهنده بیفتد و چه هدیه ای بهتر از یار مهربان که تاریخ مصرف ندارد و ارزش آن همواره حفظ می شود.کتاب را می توان خواند و بعد آن را به دیگری هدیه کرد؛ هدیه ای که دانایی به همراه دارد.عیدانه کتاب طرحی است که خانه کتاب برای دومین سال متوالی با هدف تقویت بنیان کتابفروشی ها آن را اجرا کرده، در این طرح که از 15 اسفند ماه آغاز شده و تا 15 فروردین ادامه دارد، 705 کتابفروشی در 31 استان کشور برخی کتاب ها را با 20 تا 25 درصد تخفیف تا سقف یک میلیون ریال به مشتریان خود ارائه می کنند.با مشارکت در این طرح می توان کتاب هایی را که می خواهیم به دیگران عیدی دهیم با تخفیف خریداری کنیم. این کتابفروشی ها پوسترهای طرح را در ورودی فروشگاه در معرض دید عموم قرار داده اند.یک نویسنده در این باره می گوید: اصولا بشر عادت‌پذیر است و بسیار دیر چیزی را که عادت کرده، ترک می کند بنابراین در صورتی که مردم به فرهنگ کتابخوانی عادت کنند، خود بخود نسبت به داشتن کتاب در سبد خرید خو می گیرند.
پروین پناهی ینگی قشلاق می افزاید: اگر دولت و هنرمندان همت کنند و خود کتاب هدیه دهند، کم کم مردم به این فرهنگ عادت می کنند، در صورتی که نهادهای دولتی و مراکز فرهنگی در مراسم مختلف به جای پتو، کتاب هدیه کنند و به نویسندگان بها دهند، مردم هم از گرفتن کتاب به عنوان هدیه ای ارزشمند خوشحال می شوند.


وی ادامه می دهد: در صورتی که تک تک ما در سال جدید، حتی یک کتاب کوچک به هدایای خود اضافه کنیم، این به یک فرهنگ تبدیل می شود، بسیاری از کارها مثل هدیه روز والنتاین که خیلی ها اصلا نمی دانند ریشه این فرهنگ از کجا و به چه دلیل است با تکرار و مرور زمان به عادت تبدیل شده است.
نویسنده کتاب «روباه مهربان » اضافه می کند: برخی نهادها در آستانه فرارسیدن نوروز، با هزینه هنگفتی برای کارکنان آجیل خریداری و هدیه
می کنند، در حالی که اگر در کنار این کار، یک جلد کتاب هم هدیه داده شود، خود بخود فرهنگ آن جا می افتد. وی با بیان اینکه جامعه ای که کتاب نمی خواند، دچار فلج فکری می شود، می گوید: بجز تعدادی اندک، کسی به بهداشت ذهن خود اهمیت نمی دهد تا به سالم ماندن آن کمک کند.
پناهی می افزاید: می توان از فرصت نوروز برای اهدای دانایی به یکدیگر بهره گرفت و با کتاب عیدی دادن، خوراک ذهن را به دیگران هدیه کرد هرچند مطالعه می تواند انسان را از انواع بیماری ها نظیر آلزایمر نجات دهد.
به گفته وی، امروز درصد زیادی از جامعه به سن پنجاه سالگی نرسیده، مبتلا به آلزایمر می شوند، در حالی که یکی از بهترین ابزارها برای پیشگیری از این بیماری، مطالعه و حفظ کردن چند بیت شعر یا لغت در روز است.
مدیر انتشارات هونار نیز می گوید: خریداری کتاب و هدیه آن به دیگران به عنوان عیدی و یا هر بهانه دیگر علاوه بر گسترش فرهنگ مطالعه می تواند به رونق کار ناشر و بازار کتاب کمک می کند هر چند باور داریم این فرهنگ به اندازه کافی جا نیفتاده است. آفرین ذبیح مند با تاکید بر فرهنگ سازی در این زمینه می افزاید: فرهنگ ها و سنت های قدیمی به اندازه ای قدرت دارند که به راحتی نمی توان فرهنگی جدید را جایگزین کرد، بسیاری باور دارند اگر پولی را به عنوان عیدی از دست بزرگی که آن را از لابلای صفحات قرآن بیرون می آورد و به نوعی متبرک شده بگیرند، برای آنها شگون دارد. وی با بیان اینکه می توان این رسم و رسوم و سنت ها را کمی تغییر داد، ادامه می دهد: خوب است بزرگترها برای ترویج این فرهنگ، از مبلغ عیدی کم کرده و حتما یک جلد کتاب را جایگزین و به فرد مورد نظر هدیه کنند. مدیر انتشارات هونار باور دارد، اکنون مشکل کتاب نخواندن است نه کتاب هدیه ندادن، بنابراین هر زمان مردم به کتاب و کتابخوانی روی آورند، بطور قطع کتاب هم عیدی می دهند از این رو بستر سازی در این زمینه نیاز به توجه دارد.
ذبیح مند اضافه می کند: باید علاقه به کتاب و مطالعه از زمان کودکی در خانواده و مدرسه شکل گیرد بنابراین افراد کمی هستند که یکباره به کتاب علاقه مند شده و نگاه آنها به این کالای فرهنگی تغییر کرده باشد.وی با بیان اینکه زندگی بهتر در سایه اطلاعات بیشتر و بهتر است،
می گوید: از فردی که در محیطی علاقه مند به کتاب و کتابخوانی خوانی رشد پیدا نکرده، نمی توان انتظار داشت خرید یار مهربان را در سبد خانوار خود قرار دهد هرچند متاسفانه برخی هزینه ها مانع از کتاب خریدن افراد می شود.مدیر انتشارات جامعه شناسان نیز معتقد است، اهدای کتاب بجای عیدی ایده و طرح خوب هرچند قدمی کوچک است اما لازم است برای انجام هرکاری ابتدا فرهنگ سازی شود.شیوا شکاری با بیان اینکه از کودکی باید فرهنگ کتابخوانی و مطالعه آموخته شود، می گوید: خوب است از فرصت ها برای اهدای کتاب بهره مند شویم، اگر قصد داریم به کودکی که تولدش است، هدیه دهیم در کنار هر هدیه ای حتما یک جلد کتاب هم باشد بنابراین بزرگترها می توانند نقش یار مهربان را در زندگی کودکان پررنگ تر کنند.وی می افزاید: درست است کتابی که به کودک هدیه می دهیم، با سن فعلی او تناسب دارد اما بعدها می توان آن را به کودکی دیگر در مناسبت های دیگر هدیه کرد هرچند برای اهدای دانایی نیاز به پیدا کردن مناسبت نیست یعنی می توان بدون مناسبت هم این کالای فرهنگی را به دوستان و بستگان تقدیم کرد. مدیر انتشارات جامعه شناسان با تاکید بر جا انداختن این فرهنگ زیبا در جامعه ادامه می دهد: طرح های عیدانه کتاب دارای کارکردهای مثبتی است اما این توقع را در میان مردم ایجاد
می کند که آنها برای خریداری کتاب منتظر طرح‌هایی از این دست بمانند تا بلکه بتوانند کتاب های مورد نیاز خود را با تخفیف در زمان اجرای آن خریداری کنند. وی با بیان اینکه انتظار برای خریداری کتاب با تخفیف در نمایشگاه و طرح هایی نظیر تابستانه و عیدانه باعث می شود آنها در فصول دیگر سال تن به خرید کتاب ندهند، اضافه می کند: از آنجا که برخی ناشران دارای کتابفروشی نیستند و مجبورند کتاب های خود را برای فروش در اختیار پخش کنندگان قرار دهند، چنین طرح هایی کمکی به آنها نخواهد کرد.به گفته شکاری، تعداد کتابفروشی های کشور بسیار اندک است و بخشی از کار آنها نیز به عرضه نوشت افزار و وسایل زینتی و تزیینی اختصاص یافته است. این فعال حوزه نشر با بیان اینکه بیشتر کتابفروشی اذعان دارند سود بیشتر آنها از فروش لوازم و اقلام دیگر جز کتاب است، می گوید: مردم بیشتر از اینکه از خرید کتاب استقبال کنند، از خرید وسایلی غیر از آن لذت می برند.وی پیشنهاد کرد برای کمک به ناشرانی که دارای کتابفروشی نیستند، طرح هایی نظیر عیدانه کتاب در قالب برپایی نمایشگاه هایی در مکان هایی نظیر دانشگاه ها اجرا شود تا علاوه بر کمک به این قشر، ‌دانشجویان نیز بتوانند کتاب های مورد نیاز خود را با تخفیف خریداری کنند. منبع:ایرنا