پوتين، حاكمي براي يك نسل روسيه

ميثم سليماني
ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه هفته آينده يك‌بار ديگر محبوبيت خود در اين كشور را مورد محك قرار مي‌دهد تا ببيند آيا كماكان محبوب‌ترين فرد براي رياست‌جمهوري اين كشور است يا نه! در اين ميان هرچند انتقاداتي در خصوص شرايط سياسي در روسيه و عملكرد پوتين وجود دارد، اما نبايد فراموش كرد كه روسيه امروز پس از 18 سال حضور پوتين در عالي‌ترين سطوح حكومت، در اوج قدرت خود به‌سر مي‌برد. از زماني كه پوتين در انتخابات سال 2012 يك‌بار ديگر در مسند رياست‌جمهوري اين كشور قرار گرفت، روس‌ها به اوكراين حمله كردند و كريمه را ضميمه خاك خود كردند، ارتش اين كشور وارد سوريه شد تا با حمايت تمام‌قد از دولت اين كشور اجازه فروپاشي آن توسط شورشيان و تروريست‌ها را ندهد، روسيه اكنون متهم به دخالت در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا شده است و حتي برخي مدعي هستند كه روسيه يك زرادخانه مخوف هسته‌اي جديد را در اختيار دارد.
آسوشيتدپرس در گزارشي با بيان رويكرد پوتين در طول ساليان اخير و قدرت رو‌به‌فزوني اين كشور در عرصه بين‌المللي مي‌نويسد: «او دموكراسي را به شكل خطرناكي از بين مي‌برد، اما مشتاق است تا مشروعيت خود را در انتخابات به دست آورد. پوتين به شكلي محسوس نياز دارد كه روس‌ها او را فردي ببينند كه قصد دارد چشم‌انداز ابر‌قدرتي روسيه را احيا كند تا افكار عمومي را نسبت به آزادي‌هاي جامعه منحرف كند و فسادها در داخل بروكراسي دولتي روسيه ديده نشود و همچنين تاثير تحريم‌هاي بين‌المللي در داخل كشور كاسته شود.»
پوتين در ماه جاري ميلادي در سخناني عنوان كرد: در دوره‌اي هيچ كس به ما گوش نمي‌داد، اما اكنون همه در حال گوش دادن به ما هستند.


آندري كلسنيكوف، تحليلگر مركز كارنگي مسكو در گفت‌وگو با آسوشيتدپرس در اين باره مي‌گويد: هركسي مي‌خواهد عشق باشد و پوتين اين عشق را مي‌خواهد و اين را از حمايت بالا در انتخابات مي‌گيرد. برآوردها و انتظارات حاكي از آن است كه بيش از هفتاد درصد از راي‌دهندگاني كه در انتخابات روز يكشنبه حاضر مي‌شوند به پوتين راي خواهند داد؛ موضوعي كه مي‌تواند قدرت پوتين را بيش از پيش افزايش دهد هرچند اين موضوع به شكلي دموكراتيك انجام مي‌شود.
به نوشته آسوشيتدپرس، پوتين در طول 18 سال گذشته كه در سمت‌هاي نخست‌وزير و رييس‌جمهور اين كشور فعاليت كرده است، تصوير كلي جهان نسبت به روسيه را متحول كرده است. روسيه تبديل به يك قدرت جهاني شد و اقتصاد را به سياست گره زد و مخالفان سياسي را نيز زنداني كرد. او به نحوي پيش رفت كه به ادوارد اسنودن، بزرگ‌ترين افشا‌كننده اسناد اطلاعاتي و محرمانه امريكا پناهندگي داد، افراط‌گرايي در چچن را به‌شدت تضعيف كرد، در طول ساليان اخير المپيك زمستاني سوچي را برگزار كرد و در تابستان سال 2018 ميزبان جام جهاني فوتبال است. پوتين اكنون 65 سال سن دارد و به نظر نمي‌رسد كه بخواهد در آينده‌اي نزديك قدرت را ترك كند.
ماريا پوگودينا 19 ساله روس كه دانشجوي تاريخ است در اين باره مي‌گويد: پوتين من را در تمام زندگي هوشيار و روشن كرد و من مي‌توانم بگويم كه از او متشكرم. با اين حال او در ادامه صحبت‌هاي خود گفت: من در مورد برخي سياست‌هاي او نگران هستم اما آماده راي دادن به او هستم و اميدوارم در آينده تغييرات تدريجي ايجاد شود. او تاكيد كرد كه من در مورد انقلاب حرف نمي‌زنم و بسياري از روس‌ها در تمام سنين همين اعتقاد را دارند. من معتقدم كه چنين اتفاقي رخ نخواهد داد و ما مي‌توانيم از درگيري‌هاي داخلي جلوگيري كنيم.
در حال حاضر نيز تا‌حدودي شرايط انتخابات و نتيجه آن مشخص است اما شايد مهم‌ترين ماموريت پوتين در شش سال آينده، برنامه‌ريزي براي اين است كه براي دور بعدي انتخابات كه در سال 2024 است، برنامه‌ريزي كند چرا كه دو دوره متوالي او نيز به پايان مي‌رسد. هنوز مشخص نيست كه چه اقدامي انجام مي‌دهد و اينكه مي‌خواهد فردي را به عنوان جانشين معرفي كند يا اينكه بخواهد با تغيير قانون كماكان در قدرت باقي بماند.
پوتين قدرتمند امروز شباهت كمي به مردي دارد كه در اوايل هزاره جديد پا به عرصه سياست به عنوان رييس‌جمهور روسيه گذاشت. او در سال 1999 جانشين بوريس يلتسيني شد كه شايد اكنون خاطره زيادي از او به جا نمانده و حتي در روسيه نيز از او به نيكي ياد نمي‌شود. در ابتدا نيز پوتين شخصيتي بود كه بسياري معتقد بودند كه لباس رياست‌جمهوري روسيه براي او بسيار بزرگ است و تنها تبديل به عروسكي براي اليگارشي حاكم بر روسيه خواهد شد. روسيه در شرايط و وضعيت بسيار سستي قرار داشت و ميراث شوروي سابق براي اين كشور به جا مانده بود. سربازان روسي حتي به حداقل مايحتاج خود نيازمند بودند و بودجه روسيه كاملا وابسته به وام‌هاي خارجي بود. حدود هجده سال از آن زمان مي‌گذرد، دوستان پوتين اقتصاد را اداره مي‌كنند و ارتش روسيه قدرت خود را بازيابي كرده است. يك نسل تمام در روسيه فردي به غير پوتين را در راس قدرت نديده است و حتي برخي رهبران جهان از جمله دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا الگوي قدرت خود را پوتين مي‌داند و به شخص او بسيار علاقه‌مند است. اكنون شبكه‌هاي خبري كه از كاخ كرملين حمايت مي‌شوند از جمله RT و اسپوتنيك از مخاطبان جهاني برخوردار هستند، در چنين شرايطي بسياري معتقدند كه پوتين با روياي احياي شوروي و حتي امپراتوري روسيه‌تزاري مي‌تواند حمايت مردمي را تا زماني كه قدرت كنوني روسيه پابرجاست همراه خود داشته باشد. روسيه در حال حاضر به دليل اقدامات موفق خود در عرصه بين‌المللي كماكان مي‌تواند مسائل داخلي را كنترل كند اما نمي‌توان اميدوار بود كه همواره چنين شرايطي حكمفرما باشد.
 
  اعتراف‌هاي پوتين
طي روز‌هاي گذشته مستند دو‌ساعته انتخاباتي از ولاديمير پوتين در رسانه‌هاي مختلف دست‌به‌دست مي‌شود كه حقايقي جديدي را از خود در‌ميان گذاشته است. به گزارش ايسنا و به نقل از اكسپرس، پوتين در بخشي از اين مستند گفت: هشداري جدي دريافت كردم مبني بر اينكه مردي با يك بمب تهديد كرده كه به المپيك زمستاني سوچي حمله مي‌كند. پوتين در اين مصاحبه گفت: به من گفته شد يك هواپيما از مبدا اوكراين به مقصد استانبول ربوده شده و هواپيماربايان خواستار فرود در سوچي هستند. براساس گزارش‌ها، پوتين پس از شنيدن اين اطلاعات به مقامات امنيتي دستور داد تا براي ساقط كردن اين هواپيما آماده شوند. پوتين گفت: در آن زمان به مقامات امنيتي گفتم كه طبق برنامه عمل كنند. اما پس از آنكه پوتين مطلع مي‌شود كه هشدار اشتباه بوده اين دستور را بلافاصله لغو مي‌كند. در بخش ديگري از اين مستند، به خبرنگاري كه از وي پرسيد آيا شرايطي وجود دارد كه تحت آن رهبر روسيه آماده باشد تا از شبه‌جزيره كريمه دست بكشد، گفت: آيا شما عقل‌تان را از دست داده‌ايد؟! چنين شرايطي وجود ندارد و نخواهد داشت! پوتين همچنين در اين مستند با اشاره به بخشي از زندگي و گذشته خانواده خود گفت: پدربزرگم هم براي لنين و هم براي استالين در مسكو آشپزي مي‌كرد. آندري كوندراشف، مصاحبه‌كننده كه به عنوان سخنگوي كمپين انتخاباتي رييس‌جمهوري روسيه در ژانويه سال جاري ميلادي انتخاب شد، گفت: اسپريدون پوتين تا كمي پيش از آنكه در سن ۸۶ سالگي در سال ۱۹۶۵ درگذشت، براي دولت شوروي به عنوان آشپز خدمت مي‌كرد. ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين نيز اعلام كرد: اطلاعات ارايه شده در اين فيلم دو‌ساعته دقيق است.