«اون» به دنبال امضای توافق صلح

یک منبع عالی رتبه در دفتر ریاست ‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد:  رهبر کره شمالی  شدیدا تمایل دارد یک توافق صلح با آمریکا  امضا کند.
هدف نهایی کیم جونگ اون، امضای توافق صلح با آمریکا و برقراری روابط دیپلماتیک عادی و نیز افتتاح سفارت آمریکا در پیونگ یانگ است. به گفته این منبع، کیم جونگ اون در دیدار اخیر خود با هیئت کره‌جنوبی در پیونگ یونگ از تصمیم خود پرده برداشته و گفته بود، قصد دارد روابط خود را با آمریکا عادی کند. رهبر کره‌شمالی اخیرا پیشنهاد نشست با دونالد‌ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را داده که مورد موافقت واشنگتن قرار گرفت و قرار است به زودی درباره زمان و مکان این دیدار توافق شود. پیشنهاد امضای معاهده صلح با آمریکا را مقامات کره شمالی مدتهاست مطرح می‌کنند این مساله از زمان پدربزرگ کیم جونگ اون، یعنی کیم ایل سونگ، اولین رهبر کره‌شمالی مطرح بوده است اما واشنگتن از این موضوع طفره می‌رود. واشنگتن تاکنون بررسی این موضوع را با توجه به تعهدات آمریکا در قبال هم‌پیمانش کره‌جنوبی رد کرده است.
دیدار‌ترامپ و اون نمایشی نیست
رئیس آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) گفت: دیدار آتی رئیس‌جمهور کشورش و رهبر کره‌شمالی صرفاً جنبه نمایشی ندارد. مایک پامپئو، اظهار کرد:‌ترامپ این کار را برای اجرای یک تئاتر انجام نمی‌دهد. رئیس‌جمهوری آمریکا در این دیدار به دنبال حل یک مشکل خواهد بود. تا پیش از این ما کره‌شمالی را در وضعیت این‌چنینی که اقتصادش بسیار ضعیف شده و رهبری‌شان تحت فشار قرار گرفته، ندیده بودیم. رئیس سیا گفت: رهبر کره‌شمالی باید با چندین شرط از جمله متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی و عدم مخالفت با برگزاری مانورهای آمریکا و کره‌جنوبی موافقت کند. آمریکا به فشارهای اقتصادی خود علیه کره‌شمالی در آستانه این دیدار همچنان ادامه خواهد داد. پامپئو تاکید کرد که آمریکا حاضر نیست امتیازی به کره شمالی بدهد. رئیس سازمان سیا صریحا گفت: کشورش به کره شمالی امتیازی نخواهد داد. او خاطرنشان می‌کند که کره شمالی به دلیل مشکلات اقتصادی تحت فشار و در معرض خطر قرار دارد. پامپئو تاکید کرد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه کره شمالی تا پیش از ملاقات‌ترامپ و کیم ادامه خواهد داشت.


رئیس سازمان سیا در عین حال، رهبر کره شمالی را انسانی معقول ارزیابی کرده است. خود‌ترامپ هم در روزهای گذشته لحن ملایم و آشتی‌جویانه‌ای را در قبال رهبر کره شمالی داشت. این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا قبلا کیم جونگ اون را دیوانه و مرد موشکی توصیف کرده بود. همچنین مقام‌های دولت آمریکا می‌گویند، قرار نیست پیش از دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی، شروط بیشتری بر کره شمالی تحمیل شود.  این در حالی است که پیش از این کره شمالی قول عدم از سر گیری آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی و عدم انتقاد علنی از رزمایش نظامی آمریکا-کره جنوبی را در طول این مدت داده است. این اظهارات مقام‌های آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که چند روز پیش در اتفاقی بی سابقه اعلام شد که دونالد‌ترامپ قبول کرده تا ماه مه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی دیدار کند.
استیون منوچین، وزیر دارایی آمریکایی گفت، این نشست قرار است این فرصت را به دونالد‌ترامپ بدهد تا ببیند آیا می‌تواند توافقی با کیم جونگ اون بر سر برنامه هسته‌ای کره شمالی برقرار کند یا خیر. در همین حال معاون پیشین رئیس سیا معتقد است رئیس‌جمهوری آمریکا می‌توانست در ازای موافقت برای دیدار با رهبر کره‌شمالی چیزهای بیشتری را طلب کند. مایکل مورل گفت: مردمان کره‌شمالی برای نشست با آمریکا ارزش قائلند و به عنوان بخشی از توافق ممکن بود سازش‌های بیشتری کنند.
او تاکید کرد: گمان می‌کنم کره‌شمالی به صورت کلی و کیم جونگ اون به صورت خاص، ارزش زیادی برای این مساله قائل هستند که در نشستی با رئیس‌جمهوری ایالات متحده دیده شوند. این برای او (رهبر کره شمالی) در داخل و خارج مشروعیت می‌آورد. این مساله برای او اهمیت بسیاری دارد. او چنین مشروعیتی به دست آورده یا اگر چنین اتفاقی رخ دهد به چنین خواسته‌ای می‌رسد. او تنها با توقف کوتاه مدت آزمایشات هسته‌ای و موشکی موافقت کرد، درست است؟ گمان می‌کنم ما می‌توانستیم برای چیزی که او می‌خواست، چیزهای بیشتری بگیریم. اظهارات این مقام سابق سیا پس از انتشار خبر موافقت‌ترامپ با دیدار رو در رو با رهبر کره‌شمالی مطرح می‌شود. مقام‌های کره‌جنوبی می‌گویند پیونگ‌یانگ خواهان آغاز مذاکرات درباره توقف آزمایشات هسته‌ای است. با این حال مایکل مورل گفت هم آمریکایی‌ها و هم کره‌شمالی احساس می‌کنند از موضع قدرت به مذاکرات می‌آیند و همین امر می‌تواند لحن و انتظارات آنها را تعیین کند. مورل گفت بهترین نتیجه این می‌شود که طرفین روی یک سری اصول توافق کنند که مذاکرات بتواند در سطح پایین‌تر ادامه یابد. به گفته او، بدترین نتیجه هم می‌تواند این باشد که آمریکا فشارها و تحریم‌های کره‌شمالی را در ازای دریافت چیزی کم‌ اهمیت‌تر بردارد. او تاکید دارد که مقام‌های کره‌جنوبی، ژاپن، چین و روسیه هم باید در مذاکرات حضور داشته باشند. مورل گفت: بسیار مهم است که ما ساختار ائتلافی خودمان را خصوصا با کره‌جنوبی و ژاپن حفظ کنیم آن هم نه فقط به خاطر کره‌شمالی بلکه به خاطر چین.