درگذشت آیت‌الله شاه‌آبادی


آيت‌ا... شاه‌آبادي در انتخابات مجلس خبرگان پنجم در سال 94 از حوزه انتخابيه تهران در انتخابات شرکت کرد و به‌عنوان نفر يازدهم وارد مجلس خبرگان شد. آن مرحوم بعد از يک دوره بيماري بر اثر زخم ديابت و گرفتگي عروق پا، در بخش ICU بستري شد و ايست تنفسي پيدا کرد تا اينکه دار فاني را وداع گفت.
آيت‌ا... نصرا... شاه‌آبادي در 2 مهر1309 شمسي متولد شد. بعد از فوت پدرش در سال 1328 از تهران به قم آمد و از محضر اساتيد آن زمان از جمله آيت‌ا... بروجردي، مرحوم آيت‌ا... حجت، آيت‌ا... خوانساري و همچنين امام خميني استفاده کرد.آن مرحوم در سال 30 شمسي براي تکميل تحصيلات حوزوي رهسپار نجف شد و نزد علماي حوزه نجف همچون آيات خويي، عبدالهادي شيرازي، روحاني و حلي کسب فيض کرد.علت عمده شهرت آن مرحوم به‌دليل پدر بزرگوارش آيت‌ا... محمدعلي شاه‌آبادي استاد اخلاقي و عرفاني امام راحل است که امام دراين‌باره مي‌فرمايند "عمده استفاده در علوم معنوي و عرفاني نزد مرحوم آقاي آقاميرزا محمدعلي شاه‌آبادي بوده است".
مرحوم شاه‌آبادي در سال 1348 به‌خواست آيت‌ا... خويي، جهت سر و سامان دادن به وضع شيعيان و طلاب پاکستان، به‌همراه عده‌اي از شاگردانش به پاکستان مهاجرت کرد و پس از يک سال اقامت و بازگشت به ايران، توسط رژيم پهلوي ممنوع الخروج شد و تا پيروزي انقلاب اسلامي‌از ادامه خدمت در پاکستان بازماند. آيت‌ا... شاه‌آبادي در سال 49 به تهران آمد و به تدريس و اقامه نماز در تهران پرداخت و در قم نيز به تدريس سطوح عالي دروس حوزه و درس اخلاق مشغول بود. آيت‌ا... نصرا... شاه‌آبادي در دوران مبارزه عليه حکومت پهلوي نيز کنار امام راحل فعاليت مي‌کرد و بسياري از افرادي که اجازه شرعي از امام خميني در مدت اقامت امام در نجف اشرف گرفتند، توسط آن مرحوم معرفي شده بودند. فعاليت‌هاي روشنگرانه و سخنراني و تدارک تظاهرات بر ضد رژيم پهلوي از جمله اقدامات ايشان بود. بعد از انقلاب نيز امام خميني وي را مسئول رسيدگي و مبارزه با رباخواري مي‌کنند که در اين باره چنين مي‌گويد "امام به ما دستور داد به مسئله رباخواري رسيدگي کنيم. مشغول بوديم که بعضي‌ها مي‌آمدند و مي‌گفتند "اگر ربا حلال است چرا يقه ما را مي‌گيريد و اگر حرام است چرا بانک مي‌گيرد؟" من يکي دو بار خدمت امام عرض کردم... من رفتم خدمت امام و گفتم "ربا غير از اين 4 تا آيه، قانون ديگري ندارد... بفرماييد چرا دادگستري اصلاً به امر ربا دخالت نمي‌کند؟"، مي‌گويد "فعلاً کاري نداشته باشيد تا بعد". دو سه بار امام نهيب زد، خدا رحمت کند مرحوم شهيد بهشتي را دو سه هفته دادگستري را بستند".