درگذشت دومین نفر از «خبرگان مردم»

آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی، نفر یازدهم فهرست منتخبان خبرگان رهبری از تهران، روز گذشته به علت ایست قلبی درگذشت. او از فهرستی که سال 94 برای دوره پنجم انتخابات خبرگان رهبری به ابتکار مرحوم هاشمی‌رفسنجانی تهیه و به «خبرگان مردم» موسوم شد، نامزد شده بود. 
با درگذشت آیت‌الله شاه‌آبادی، بعد از مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، این نفر دوم فهرست خبرگان در تهران است که فوت می‌کند. به‌این‌ترتیب تعداد نمایندگان تهران در خبرگان رهبری از 16 نفر به 14 نفر رسیده است. 
سال گذشته که آیت‌الله هاشمی درگذشت، به نظر می‌رسید که انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان برای انتخاب جایگزین هاشمی، هم‌زمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا و ریاست‌جمهوری برگزار شود، اما هیئت‌رئیسه خبرگان تصمیم گرفت تا این انتخابات میان‌دوره‌ای را هم‌زمان با انتخابات دور یازدهم مجلس شورای اسلامی برگزار کند. 
پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری هم‌زمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، اولین انتخابات در دوره اول ریاست‌جمهوری حسن روحانی بود که در شرایط ویژه‌ای برگزار می‌شد. صرف‌نظر از ردصلاحیت نامزدهای منتسب به جریان اصلاح‌طلب در انتخابات مجلس شورای اسلامی، اما برخی موضوعات، انتخابات مجلس خبرگان، به‌ویژه در استان تهران را هم در کانون توجهات قرار داد. مهم‌ترین این رویدادها، ردصلاحیت سیدحسن خمینی و سپس ارائه فهرست انتخاباتی منسوب به آیت‌الله هاشمی در تهران و شهرستان‌ها بود. درحالی‌که طبق روال دوره‌های گذشته، عموما این «جامعتین»؛ یعنی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین و محققین حوزه علمیه قم بودند که برای این انتخابات، فهرست ارائه می‌دادند. 


فهرست خبرگان مردم در تهران عبارت بود از: اکبر هاشمی‌رفسنجانی، حسن روحانی، ابراهیم امینی، محمد امامی‌کاشانی، محمود علوی، محمدعلی موحدی‌کرمانی، ابوالفضل میرمحمدی، محمد محمدی‌نیک (ری‌شهری)، محسني‌قمی، محمدعلی تسخیری، محمد‌سجادی‌عطاآبادی، قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، هاشم بطحایی، محمدحسن زالی (فاضل گلپایگانی)، نصرالله شاه‌آبادی و محسن اسماعیلی. از این تعداد، نام هشت نفر؛ یعنی حسن روحانی، موحدی‌کرمانی، امامی‌کاشانی، ابراهیم امینی، دری‌نجف‌آبادی، ری‌شهری، میرمحمدی و محسنی قمی، در هردو فهرست به‌طور مشترک دیده می‌شد. چهره‌های شاخص فهرست جامعه مدرسین را آیات احمد جنتی، محمد یزدی و مصباح‌یزدی تشکیل می‌دادند. بعدا درباره چینش فهرست خبرگان مردم، تحلیل‌های متفاوتی ارائه شد که مهم‌ترین آن، اتهام انگلیسی‌بودن فهرست برای حذف مثلث جنتی، یزدی و مصباح بود. در این میان برخی از اعضای فهرست خبرگان مردم هم از فشار برای اعلام برائت از فهرست مزبور خبر می‌دادند. در این راستا خبری مبنی‌بر افشاگری فرزند آیت‌الله بطحایی از فشار ستاد اصولگرایان برای خروج پدرش از لیست هاشمی منتشر شد. او گفت که تماس‌گیرندگان می‌گفتند شما از لیست آقای هاشمی انصراف بدهید. ما شما را وارد لیست اصولگرایان می‌کنیم و همه تبلیغات شما را انجام می‌دهیم. مدام اصرار بر این داشتند که شما انصراف بدهید، گفتم: ببینید ما از بابت بی‌بی‌سی و لندن، اعلام برائت کردیم، ما کاری به حمایت آنها نداریم. ما خودمان هستیم و لیست آقای هاشمی و بچه‌های انقلاب، ولی اینکه ما از لیست بیرون بیاییم، این خبرها نیست، ما به‌هیچ‌وجه از این لیست انصراف نمی‌دهیم. 
فهرست خبرگان مردم با همه حواشی‌ای که داشت، در تهران توانست 15 نفر از 16 نامزد معرفی‌شده را راهی مجلس خبرگان رهبری کند. هاشمی‌رفسنجانی منتخب نخست تهران شد و احمد جنتی نفر شانزدهم شد. جامانده فهرست خبرگان مردم، آیت‌الله سجادی‌عطاآبادی بود که نفر هجدهم تهران شده بود. او با ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار بازشماری آرای صندوق‌های تجمیع‌شده در تهران شد. بااین‌حال شورای نگهبان نتایج را به همان ترتیبی که روز نخست ارائه کرده بود، تأیید کرد و احمد جنتی از فهرست جامعه مدرسین راهی خبرگان پنجم شد و چندی نگذشت که ریاست این مجلس را در رقابت با هاشمی‌رفسنجانی از آن خود کرد. هنوز یک سال نگذشته بود که اولین نفر از فهرست خبرگان رهبری درگذشت و حالا در آستانه دومین سال از عمر هشت‌ساله خبرگان پنجم، دومین نفر از این فهرست هم فوت کرد؛ فردی که پدرش از استادان امام خمینی بوده است. مراسم تشییع پیکر مرحوم شاه‌آبادی، روز چهارشنبه هفته جاری از مسجد آیت‌الله شاه‌آبادی، واقع در پامنار تهران و عصر همان روز در قم، از مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار خواهد شد.