حمله با چاقو به محل اقامت سفیر ایران در اتریش

آرمان: 4 روز پس از تعرض چهار نفر از هوداران فرقه شیرازی به سفارت ایران در لندن و پایین کشیدن پرچم ایران، شامگاه یکشنبه مردی 26 ساله اتریشی با سلاح سرد به محل اقامت سفیر ایران در وین حمله کرده که البته ضارب به ضرب گلوله محافظ دیپلمات کشورمان از پای درآمده است. بنا به گفته پلیس اتریش جست‌وجو‌ها درباره هویت مرد مهاجم ادامه دارد و انگیزه او نامشخص است. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در واکنش به این حادثه با بیان اینکه سفیر ایران در اتریش سالم است، اعلام کرد: هویت ضارب مشخص نیست و قرار است تا ساعاتی دیگر پلیس اتریش اطلاعات تکمیلی را در مورد حمله جوانی که گویی دارای تابعیت اتریشی است به محل اقامت سفیر ایران در این کشور اروپایی منتشر کند و ما از دولت اتریش خواسته‌ایم این موضوع را هرچه سریع‌تر پیگیری کند. همچنین علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن را خوش خدمتی دولت انگلیس به خرید تسلیحاتی میلیاردی ولیعهد عربستان از این کشور دانست و گفت: این بازی پینگ پونگی طراحی شده دولت انگلیس بود که همزمان با سفر یکی از رهبران کشورهای منطقه به لندن و بسیار مفتضح انجام شد. گفتنی است بنا به گزارش خبرگزاري صداوسيما از وين، عامل حمله با سلاح سرد به محل اقامت سفير ايران در اتريش،‌ يک تبعه اتريشي مصري‌الاصل است.
کشته شدن مهاجم
در حالی که شامگاه جمعه گذشته گروهی از طرفداران یک فرقه مذهبی با حمله به سفارت کشورمان در لندن پرچم ایران را پایین کشیدند، یکشنبه شب گذشته یک مرد اتریشی به محل اقامت سفیر ایران در اتریش حمله کرد. بر این اساس، بنا بر اعلام پلیس اتریش، یک مرد ۲۶ ساله اتریشی شامگاه یکشنبه با سلاح سرد به محل اقامت سفیر ایران در وین حمله کرده که به ضرب گلوله از پای درآمده است. به نقل از شبکه اسکای‌نیوز، هارالد سوروس، سخنگوی پلیس محلی در این باره گفت که مهاجم یک مرد اتریشی 26 ساله بوده که با چاقو به یکی از محافظان محل اقامت سفیر ایران در اتریش حمله کرده و محافظ این مکان دیپلماتیک نیز با شلیک گلوله او را از پای درآورده است. بنا بر اعلام سوروس، این حمله ساعت 23:35 دقیقه به وقت محلی رخ داده و مهاجم توانسته بازوی محافظ را زخمی کند اما با شلیک گلوله او، در دم جان داده است. بی‌بی‌سی نیز به نقل از سخنگوی پلیس اعلام کرد که محافظ سفارت ابتدا از اسپری فلفل علیه مهاجم استفاده کرد اما بعد به سوی او آتش گشود. این سخنگو گفته است که براساس نشانه‌های اولیه محافظ در چارچوب مقررات عمل کرده است. به گفته مقامات پلیس، مهاجم در وین زندگی می‌کرد اما اصلا اهل منطقه تیرول اتریش بوده است. پلیس پس از این حمله دستور افزایش تدابیر امنیتی در کلیه مراکز دیپلماتیک در شهر وین را داده است.
صدور بیانیه پلیس اتریش


سخنگوی وزارت دفاع اتریش با اشاره به اتفاقات انجام شده در محل اقامت سفیر ایران اعلام کرد: زمانی که اقدامات پیشگیری تاثیری از خود نشان نداد، نیروی ما از سلاح استفاده کرد. علاوه بر این، سوروس سخنگوی پلیس اتریش نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد: پس زمینه تروریستی، انگیزه‌های سیاسی، مذهبی و غیره را نمی‌توان در این اتفاق رد کرد. وی افزود: پلیس در حال جست‌وجوی محل سکونت فرد مهاجم است. همچنین پلیس اتریش با صدور بیانیه‌ای، ضمن شرح حادثه اعلام کرد: فرد مهاجم مردی 26ساله، اتریشی و مقیم وین بود. انگیزه و پیش زمینه این اقدام کاملا مبهم بوده و تحقیقات گسترده و عمیقی در حال حاضر توسط اداره مبارزه با تروریسم و حفاظت از قانون اساسی در حال انجام است.
هویت مهاجم نامشخص
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه در تماسی که من با سفیر ایران در اتریش داشتم، اعلام شد که در پی این اقدام خسارتی به محل اقامت سفیر ایران در اتریش وارد نشده است، در توضیح آنچه که رخ داده، تصریح کرد: طبق اخبار واصله سرباز نگهبان مستقر در محل اقامتگاه سفیر ایران در اتریش، مجروح و به بیمارستان منتقل شده است. سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هنوز هویت فرد مهاجم مشخص نیست و پلیس اتریش در حال بررسی این موضوع است و قرار است تا ساعاتی دیگر اطلاعات تکمیلی در این زمینه را در اختیار ما قرار دهد، گفت: پلیس همچنان در محل اقامت سفیر ایران حضور دارد و هیچ‌ گونه خسارتی به شخص سفیر و محل اقامت آن وارد نشده است. قاسمی با بیان اینکه براساس برخی از گمانه‌زنی‌ها و اقوال گفته می‌شود که گویی این فرد ضارب خارجی است ولی تابعیت اتریشی دارد، ادامه داد: ما از دولت اتریش خواسته‌ایم که هرچه سریع‌تر به این موضوع رسیدگی کند و توجه بیشتر به حفاظت مکان‌های دیپلماتیک ایران در این کشور داشته باشد. این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: ما در تماس بامقامات اتریشی هستیم تا اطلاعات تکمیلی را دریافت کنیم.