نگران دانشگاه آزاد هستیم

آرمان- یاسمین طالقانی: دیگر آیت‌ا... حضور ندارد تا به تحریف سخنانش بپردازند. واهمه اثرگذاری و آگاهی بخشی دلیل اصلی تحریف سخنان آیت‌ا... هاشمی در زمان حیاتشان بود اما ایشان هیچ ‌وقعی به این تحریف‌ها نمی‌گذاشت چنان‌که 17 فروردین 95 با بیان اینکه «پیشرفت ابزار اطلاع‌رسانی یکی از دلایل افزایش آگاهی مردم است» اظهار داشتند: «سانسور و تحریف در چنین شرایطی جواب نمی‌دهد و مردم ایران در طول تاریخ ثابت کرده‌اند که علاوه بر هوشیاری و آگاهی، استعداد برتری نیز دارند.» آیت‌ا... هاشمی تنها یک بار از تحریف گلایه کردند و آن هم تحریف دفاع مقدس بود چنان‌که در مرداد 93 گفت: «تحریف دفاع مقدس توسط افرادی که در جریان وقایع دفاع مقدس و حتی دادگاه‌های نظامی دوران پایان جنگ بودند و اکنون به دلایل اغراض سیاسی، حقایق را وارونه جلوه می‌دهند، تاسف انگیز و قابل تامل است.» اکنون آیت‌ا... نیست اما بی‌اخلاقی‌ها ادامه دارد و فرزندان ایشان نسبت به آن تذکر می‌دهند. از سوی دیگر نباید فراموش کرد برخی در سخن خود را میراث‌دار خوبی برای آیت‌ا... هاشمی معرفی می‌کنند اما در مقام عمل کاری را انجام می‌دهند که در تضاد کامل با اندیشه‌های آیت‌ا... است مانند دانشگاه آزاد که در گام نخست فرزندان و یاران نزدیک آیت‌ا... برکنار شدند و در فاز دوم اساتیدی را کنار گذاشتند که با اندیشه‌های دلواپسان همخوانی نداشتند. توجیهات فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد هم جالب و البته قابل تامل است. او درخصوص قطع همکاری دانشگاه آزاد با تعدادی از اساتید، توضیح داده است که «با این اساتید که تعدادشان 2800 نفر است نه قطع رابطه شده و نه اخراج شده‌اند بلکه آنها می‌توانند به‌صورت حق‌التدریس در ساعات غیرکاری خود در دانشگاه آزاد تدریس کنند؛ در حال حاضر از همه نوع گرایش سیاسی میانشان وجود دارد و نمی‌توان گفت لیست ارائه شده متعلق به یک گرایش سیاسی خاص است بنابراین طیف وسیع سیاسی و عقیدتی را دربر می‌گیرد». اکنون مشخص نیست اگر افکار و اندیشه این اساتید قابل پذیرش نیست پس چگونه می‌توانند به‌صورت حق‌التدریس حضور داشته باشند. روز گذشته پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی به این موارد اشاره کرد.
انتساب صفحات مجازی
پیرو انتشار برخی مطالب در صفحات منسوب به آیت‌ا... هاشمی در شبکه‌های اجتماعی، محسن هاشمی انتساب این صفحات را به خانواده هاشمی تکذیب کرد. او در پاسخ به سوالی در رابطه با صفحات منتسب به آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفت: صفحات و کانال‌های منتسب خودجوش و فیک‌اند و بعضا هوادارانی هستند که هیچ ‌ارتباط تشکیلاتی با خانواده هاشمی ندارند و شناختی نیز از آنها نداریم.
مساله ناخوشایند


وی در رابطه با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی درباره اتفاقات اخیر در دانشگاه آزاد گفت: اطلاع دقیقی از اتفاقات اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی نداریم و از طریق رسانه‌ها در جریان مسائل قرار می‌گیریم و این باعث شده است که نسبت به وضعیت دانشگاه آزاد نگران باشیم، اما مطالب منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی ارتباطی به خانواده هاشمی ندارد. رئیس شورای شهر تهران در رابطه با اخراج اساتید از این دانشگاه نیز گفت: از طریق رسانه‌ها در جریان موضوع قرار گرفتیم، به‌صورت کلی وجود اساتید شاخص و برجسته علمی برای هر مجموعه دانشگاهی بزرگ‌ترین سرمایه و اعتبار محسوب می‌شود و اینکه اساتید برجسته که با درخواست گروه‌های علمی دانشگاه آزاد در این واحدها تدریس می‌کرده‌اند، رابطه خود را با دانشگاه آزاد قطع کنند مساله خوشایندی نیست و امیدواریم با تدبیر مسئولان دانشگاه آزاد این موضوع حل شود. هاشمی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با حدود یک‌میلیون و هفتصد‌هزار دانشجو و بیش از یکصد‌هزار پرسنل و اعضای هیات علمی تمام‌وقت، بدون دریافت بودجه دولتی و صرفا براساس شهریه دانشجویان و منابع داخلی خود فعالیت می‌کند و در این شرایط هر اقدامی که به وجهه و سرمایه علمی دانشگاه آزاد اسلامی آسیب برساند برای ادامه فعالیت دانشگاه و جذب دانشجویان پیامدهای منفی خواهد داشت و قطعا مسئولان دانشگاه آزاد بیش از سایرین به این موضوع توجه دارند و اجازه تخریب وجهه علمی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی را به‌دلیل اقدامات سیاسی نخواهند داد. هاشمی در پاسخ به سوالی درباره رابطه خانواده آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در زمان حیات آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به‌عنوان موسس و رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد، بنا بر نظر ایشان به مجموعه این دانشگاه کمک می‌کردیم اما در حال حاضر ارتباط با دانشگاه آزاد نداریم و از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی برای آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی مانند فرزند و حتی از فرزند ایشان نیز عزیزتر بود، از هر کمک و اقدامی برای تقویت دانشگاه آزاد اسلامی استقبال می‌کنیم.