کم‌کاری اتحادیه، بی‌توجهی دولت و انتظار مشتریان؛

«جهان‌صنعت»- اگرچه سال 96 سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام گرفت اما شرایط اقتصادی به گونه‌ای رقم خورد که بسیاری از تولیدکننده‌ها تنش‌های عجیب و غریبی را تجربه کردند و بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شدند‌، این در حالی است که ‌‌. به گفته کارشناسان به دلیل نبود حمایت‌های دولتی و بی‌ثباتی شرایط اقتصادی، سال آینده سالی به مراتب سخت‌تر برای برخی از اصناف خواهد بود‌، به گفته فعالان اقتصادی‌، بازار پوشاک برای سال آینده به شدت در قبضه محصولات خارجی قرار خواهد گرفت چرا که نوسانات نرخ ارز، قدرت رقابت تولیدکنندگان را آنچنان کاهش داده که دیگر کششی برای افزایش قیمت‌، باقی نمانده‌‌. از این رو مردم هم که به دنبال کالای باکیفیت و با قیمت مناسب هستند، بیشتر به سمت خرید کالاهای خارجی که ارزان‌تر از کالای تولید داخل است، خواهند رفت‌.
واقعیت این است که پوشاک یکی از آن صنایعی است که اگرچه می‌تواند ارزآوری بالایی برای کشور داشته باشد اما این روزها حال و روز خوشی ندارد و در رکود به سر می‌برد‌‌. علاوه بر نبود حمایت‌های دولتی مناسب برای تولیدکنندگان، حتی اتحادیه‌های مرتبط نیز که باید به عنوان مدافع حقوق تولیدکنندگان در مقابل دولت قد علم کنند، کارایی لازم را ندارند و تنها تلاش آنها برای انحصاری کردن بازار داخلی است‌‌. در حالی که تولیدکنندگان پوشاک می‌گویند با واردات رسمی پوشاک خارجی به کشور مشکلی ندارند بلکه مشکل اصلی آنها نبود حمایت‌های مناسب دولتی و همچنین کم‌کاری اتحادیه پوشاک است‌‌.
انتقاد از نحوه فعالیت اتحادیه
در همین خصوص یکی از تولیدکنندگان پوشاک در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفت: اگرچه واردات بی‌رویه پوشاک به کشور، ماندگاری در بازار را برای تولیدکنندگان به شدت سخت کرده و منجر به تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده اما واقعیت این است که مشکل اصلی تولیدکنندگان واردات نیست بلکه گلایه و درد آنها از نبود تسهیلات و حمایت‌های مناسب از تولید داخلی است‌‌.


علی امینی با انتقاد از نحوه فعالیت اتحادیه پوشاک اظهار کرد: نه تنها تسهیلات مناسب برای حمایت از تولید از سوی دولت وجود ندارد بلکه حتی گاهی وجود اتحادیه‌های مربوطه نیز به تولیدکنندگان کمکی نمی‌کند‌‌.
وی ادامه داد: به عنوان مثال رییس اتحادیه پوشاک از مشکلات تولیدکنندگان آن‌طور که باید و شاید اطلاع ندارد و در جهت کمک به افزایش رقابت واحدهای تولیدی برای تولید کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب گام برنمی‌دارد‌‌. از این‌رو به نظر می‌رسد اتحادیه پوشاک به دنبال این است که تنها بازار را به انحصار کالاهای تولید داخلی در بیاورد که مشخص نیست چه کیفیتی دارند‌‌.
الگوبرداری از بازار خودرو
امینی در این زمینه توضیح داد: آن‌طور که از شواهد امر پیداست، اتحادیه پوشاک قصد دارد تا بازار پوشاک هم همچون بازار خودرو شود‌ به این معنا که چون تعرفه واردات خودروهای خارجی بالاست، مردم ناچارند تا خودروهای بی‌کیفیت داخلی را با قیمت‌های بالا خریداری کنند تا به این صورت کارخانه‌های تولید خودرو تعطیل نشود‌‌.
این تولیدکننده پوشاک گفت: اتحادیه نیز به دنبال این است که جلوی پوشاک کالاهای خارجی را به طور کلی بگیرد و به برندهای متعدد پوشاک ایرانی که این روزها در حال افزایش هم هستند، بیفزاید‌‌. البته تلاش برای جلوگیری از واردات غیرقانونی می‌تواند به تولیدکنندگان کمک کند اما باید به این مساله توجه داشت که مردم به دنبال خرید کالاهای با کیفیت و با قیمت مناسب هستند‌‌. همان ویژگی‌هایی که پوشاک ترکیه و اجناس درجه یک چینی دارا هستند‌‌.
وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که با شرایط فعلی اقتصاد و نبود تسهیلات مناسب، اگر تولیدکنندگان داخلی بخواهند اجناسی به همان کیفیت را تولید کنند، قیمت تمام شده آنها به شدت افزایش پیدا می‌کند‌‌. به همین دلیل تا زمانی که پوشاک درجه یک با قیمت پایین‌تر در بازار وجود داشته باشد، مردم سراغ آنها می‌روند که نمی‌توان از این موضوع انتقاد کرد‌.
امینی تصریح کرد: در ترکیه‌، هزینه‌هایی همچون پرداخت بیمه تولیدکنندگان و‌..‌‌. بر عهده دولت است، تولیدکنندگان خارجی از تسهیلات دولتی برخوردار هستند اما در کشور ما تسهیلاتی برای تولید کالاهای با کیفیت داده نمی‌شود‌‌. از این رو تولیدکنندگان که از لحاظ طراحی و تولید کالاهای با کیفیت توانمند هستند، در مقابل خارجی‌ها کم می‌آورند‌‌.
این تولیدکننده پوشاک ادامه داد: در حال حاضر برخی از همکاران ما که توانایی تولید پوشاک با کیفیت و متنوع را دارند، به ترکیه رفتند و در آنجا دوخت و دوز انجام می‌دهند‌‌.
تعدد برندهای نامعتبر و ناشناخته
وی در ادامه از تعدد برندهای پوشاک ایرانی که چندان شناخته شده و معتبر هم نیستند، به عنوان یکی از مشکلات بازار تولید داخل نام برد و گفت: هر کسی که وارد کار پوشاک شده، برندی را برای خود ایجاد کرده که این موضوع منجر به ایجاد مشکل برای دیگر برندهای معتبر ایرانی که خوب کار می‌کنند، شده و قدرت رقابت‌پذیری آنها با کالاهای خارجی را کاهش داده است‌‌.
امینی همچنین به یکی از ترفندهای واحدهای تولیدی داخلی اشاره کرد و گفت: برخی واحدهای تولیدی برای جلوگیری از ورشکستگی، از مارک‌های خارجی بر روی اجناس خود استفاده می‌کنند تا تمایل مشتریان را برای خرید افزایش دهند اما مشکل اینجاست که به عنوان مثال تاپ و شلوارک‌های عرضه شده در فروشگاه‌های آنها، به‌طور کامل در ایران تولید نشده و از کیفیت قابل قبولی برخوردار نیست‌‌. به این معنا که تاپ آنها در ایران تولید می‌شود و شلوارک آن از خارج از کشور وارد می‌شود‌‌. از این رو بعد از مدتی مصرف کننده متوجه تفاوت کیفیت آنها می‌شود‌‌.
وی ادامه داد: تولیدکنندگانی که از این ترفند استفاده می‌کنند، پول کالای خارجی را از مصرف کننده می‌گیرند اما جنس با کیفیتی را به او نمی‌دهند‌‌. این در حالی است که مصرف کننده نباید دچار سردرگمی شود‌‌.
افزایش قیمت 25 درصدی مواد اولیه
این تولیدکننده پوشاک در ادامه به نوسانات اقتصادی کشور که کار را برای فعالان اقتصادی سخت کرده است، اشاره کرد و گفت: به دلیل نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت دلار، طی 30 تا 40 روز اخیر، قیمت مواد اولیه وارداتی برای تولید پوشاک 25 درصد گران شده است‌‌. به عنوان مثال قیمت یک کیلو پارچه تریکوی پنبه‌ای که پیش از این 42 هزار تومان بود، به 55 هزار تومان، دوک نخ از 2300 به 3300 تومان و یک بسته سوزن شش‌تایی از 4500 به 6 هزار تومان رسیده است‌‌.
وی افزود: این در حالی است که تولیدکنندگان بیش از 15 تا 20 درصد نمی‌توانند محصول خود را گران کنند چراکه مردم توانایی خرید کالای ایرانی با این قیمت‌ها را ندارند و این اجناس را نمی‌خرند‌‌. بر همین اساس طی یک سال اخیر بسیاری از تولیدکنندگان ماهر پوشاک ایرانی ازچرخه تولید خارج شده‌اند یا اینکه برخی از آنها به کشورهایی مثل آلمان یا ترکیه رفته‌اند و در آنجا کارهای خدماتی یا طراحی پوشاک انجام می‌دهند‌‌.
امینی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار باعث شده تا قیمت روز معامله به قیمت روز ترخیص تغییر پیدا کند، اظهار کرد: تا یکی دو ماه پیش برای خرید مواد اولیه، قیمت زمان سفارش با ما حساب می‌شد اما در حال حاضر برای خرید کالایی مثل پارچه باید قیمت روز ترخیص و تحویل را بپردازیم چراکه قیمت دلار مدام در حال تغییر است‌‌.
بستر جولان برندهای خارجی فراهم شد
وی همچنین در رابطه با وضعیت بازار سال آینده پوشاک افزود: نوسان نرخ دلار بستر را برای جولان بیشتر برندهای خارجی در بازار فراهم کرد به‌طوری‌که می‌توان گفت سال آینده، سال برندهای خارجی در بازار است‌.
امینی خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه تولیدکنندگان داخلی از حمایت‌های دولتی برخوردار نیستند، سال آینده نیز بسیاری از واحدهای تولیدی که به سختی سرپا مانده‌اند نیز ورشکسته خواهند شد چرا که نوسانات نرخ ارز شرایط تولید را مشکل تر کرده است‌‌.
این تولیدکننده پوشاک گفت: با وجود اینکه ما در این روزهای رونق فروش خوبی نداریم اما ناچاریم تا دستمزدها را افزایش دهیم‌‌. این در حالی است که در فروردین و اردیبهشت‌ماه سال آینده نیز بازار در رکود است‌‌. بنابراین امید این است که اتحادیه پوشاک به عنوان نماینده تولیدکنندگان داخلی، در راستای حمایت از تولیدکنندگان کار درست گام بردارد و با طرح مشکلات آنها به دولت، تسهیلات مورد نظر را برای آنها فراهم کند‌‌. این در حالی است که بنده خودم شاهد بودم در مرداد ماه امسال، کارگاه یکی از برندهای معتبر پوشاک ایرانی آتش گرفت و 150 نفر که از طریق این کارگاه کسب رزق و روزی می‌کردند، بیکار شدند‌‌.
وی ادامه داد: با این وجود اتحادیه پوشاک آن‌طور که انتظار می‌رود، برای پیگیری مشکل این برند و دریافت حق بیمه او کاری انجام داد در حالی که انتظار می‌رود اتحادیه پوشاک به عنوان مدافع تولیدکنندگان گام بردارد و به دنبال انحصار نباشد‌‌.