دلار کمیاب شد

روز گذشته نه در بازار آزاد و نه در صرافی‌های چهارراه استانبول و میدان فردوسی تهران، دلار یافت نمی‌شد و صرافی‌های بانکی نیز فقط به افرادی که مجوز صرافی دارند، دلار را به قیمت ۴۷۹۰ تومان می‌فروشند.
دیروز هیچ یک از صرافی‌ها به مردم عادی یا مسافر حتی با ارائه پاسپورت و ویزا هم دلار و یورو نمی‌فروختند. این در حالی بود که دلالان میدان فردوسی که در اطراف این میدان ارزهای خارجی در دست دارند، دلار را ۴۸۰۰ تومان می‌فروختند. البته تعداد زیادی از همین افراد نیز دلاری برای فروش نداشتند.
صرافی‌ یکی از بانک‌ها در پایین‌تر از میدان فردوسی فقط به افرادی که مجوز صرافی دارند، دلار به قیمت ۴۷۹۰ تومان می‌فروخت. جلوی این صرافی حجم زیادی از افرادی که برای خرید دلار و یورو صف کشیده بودند، دیده می‌شد.
در این میان تعدادی از صراف‌ها نیز از نبود دلار برای عرضه گلایه داشتند. همچنین افرادی که در میدان فردوسی کیف به دست، ارزهای خارجی می‌فروختند، یورو را ۵۹۰۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری کرده‌اند. تابلوی صرافی‌های اطراف میدان فردوسی نیز قیمت فروش دلار آمریکا را ۴۸۰۰ تومان و قیمت خرید این ارز ۴۷۹۰ تومان نشان می‌داد اما تمام این صرافی‌ها همانطور که گفته شد، نه دلاری برای فروش داشتند و نه یورو!


قیمت خرید یورو نیز روی تابلوی صرافی‌ها ۵۷۸۴ تومان و قیمت فروش آن ۵۷۹۹ تومان بود. همچنین پوند انگلیس ۶۷۰۰ تومان برای خرید و ۶۸۵۰ تومان برای فروش قیمت‌گذاری شده است.
صرافی‌های میدان فردوسی در پاسخ به اینکه چرا دلار یا یورو عرضه نمی‌کنند، تنها یک کلمه جواب می‌دادند: «نداریم.»
همچنین قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید تا ساعت ۱۳ روی تابلوی صرافی‌ها برای فروش، یک میلیون و ۶۰۵ هزار تومان و برای خرید یک میلیون و ۵۷۵ هزار تومان درج شده بود. همچنین قیمت سکه نیم‌بهار آزادی ۷۷۵ هزار تومان و قیمت ربع سکه ۵۰۰ هزار تومان برای فروش لحاظ شده است. همچنین قیمت خرید سکه نیم‌ ۷۵۰ هزار تومان و قیمت خرید سکه ربع بهار آزادی روی تابلوی صرافی‌ها ۴۷۰ هزار تومان درج شده است.
در همین حال عضو هیات مدیره اتحادیه طلافروشان از حباب ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی در قیمت سکه تمام بهار آزاد طرح جدید خبر داد و گفت: بسیاری در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده بودند تا در زمان مناسب و هنگامی که قیمت‌ها بالا رفت سکه‌هایشان را بفروشند و با این ظرفیت، اکنون خرید و فروش در بازار جریان گرفته و اگر غیر از این بود قطعا حباب قیمتی سکه بیش از این رقم‌ها بود.محمد کشتی‌آرای به ایسنا گفت: مانند سال‌های گذشته در آستانه عید نوروز تقاضای موجود در بازار سکه و طلا به شکل سنتی افزایش یافته است.
وی گفت: با توجه به کاهش عرضه و افزایش تقاضا در این زمینه، نوعی حباب قیمتی ایجاد شده است که پیش‌بینی می‌شود پس از رسیدن ایام نوروز، با کاهش میزان تقاضا، این حباب از بین رود.
عضو هیات مدیره اتحادیه طلافروشان با بیان اینکه در روزهای گذشته ثبات قیمت طلای جهانی را داشته‌ایم، افزود: با این وجود به دلیل افزایش نرخ ارز در بازار آزاد شاهد افزایش قیمت در بازار طلا و جواهر هستیم.
کشتی‌آرای در پاسخ به این سوال که آیا در زمینه عرضه انواع سکه کمبودی در بازار وجود دارد؟ توضیح داد: عرضه سکه از سوی بانک مرکزی تنها مربوط به یک نقطه خاص در شهر تهران می‌شود که با توجه به بعد مسافت، مردم ترجیح می‌دهند برای خرید به واحدهای صنفی مراجعه کنند. حتی در شهرستان‌ها نیز محلی برای واگذاری سکه از سوی بانک مرکزی نداریم و بر همین اساس عرضه و تقاضا دچار مشکلاتی می‌شود.
وی در پاسخ به این موضوع که بدون افزایش واگذاری سکه از سوی بانک مرکزی اکنون چگونه موجودی بازار افزایش یافته و مانند هفته‌های قبل که صحبت از نایاب شدن سکه در بازار بود، چنین موضوعی اعلام نمی‌شود، گفت: بسیاری در بازار سکه سرمایه‌گذاری کرده بودند تا در زمان مناسب و هنگامی که قیمت‌ها بالا رفت سکه‌هایشان را بفروشند و با این ظرفیت اکنون خرید و فروش در بازار جریان گرفته و اگر غیر از این بود قطعا حباب قیمتی سکه بیش از این رقم‌ها بود.