جهانبخش محبی نیا ابرگفتمان تغییر

«به دلیل بروز برخی مشکلات، سرمقاله دیروز جهانبخش محبی‌نیا در روزنامه ابتکار به صورت نیمه به چاپ رسید. ضمن عذرخواهی از ایشان و خوانندگان محترم برای حفظ مفهوم معنوی این سرمقاله متن کامل آن امروز به چاپ می‌رسد».
جهان به نحو سحرآمیزی با تغییر ممزوج گشته است و چه بسا معجزه‌وار، افسار جهان در دستان تغییر گرفتار آمده است. فرآیند مذکور، دامنه زیست و سطح زندگی را باور نکردنی وسعت بخشیده است. تغییر یک رویه، رویکرد و اتفاق معمولی نیست این مفهوم به عادت، ذات زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شده است. و شاید موقعیت ابرگفتمانی پیدا کرده است و حداقل سلطه هزاره‌اش، ماندگار خواهد بود در مقابل جوامع و نخبگانی از چالشگران، خویشتن و جوامع تحت نفوذشان را در حبس توهمات و امیال اوتوپیایی زندانی کرده‌اند تا از حلاوت، لطافت و مزه تغییر در امان بمانند. غافل از اینکه از پیامبر تغییر با سوار بر فضای عمومی و انفجار در دارایی اطلاعات، دانش و فهم اکثریت مردم جهان را صاحب سرمایه‌های مشترک در شبکه‌های مجازی نموده است. بخشی از ایده افلاطون و آرزوهای مارکس در دنیای پسامدرنیته دگردیسانه متجلی شده است و سهم برخورداری از مایملک انسانی در فضای غیرمادی را با کلید (خواستن و رسیدن) پیوند داده است. هر چند بشریت در حال حاضر نگاه‌های کمونیستی و مارکسیستی را در قفسه اساطیر به آرشیو برده است.
تغییر در بنیان‌های علوم، فردایی نامعلوم اما پر از تازه‌ها را نوید می‌دهد. فرصت‌های تازه در بیوتکنولوژی و نانو چهره جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، سیاست و اقتصاد را به سرعت به بازار مبادله و معاوضه عرضه خواهد کرد.
حتی علوم توحیدی نیز از این تحول بی‌بهره نخواهد ماند. مساجد و معابد الکترونیکی فضای عبادت را از انحصار اماکن مذهبی موجود خارج خواهند کرد. هرچند حرمت اماکن از دید کتاب خدا محفوظ است اما رویکرد انجام وظیفه به کلی دگرگون می‌شود. آیندگان خدا را در داخل خاک و سنگ به هم‌آمیخته جستجو نخواهند کرد. عبادت، واژگان و نیایش‌ها از اینکه از العیاذبالله خدا را وسیله‌ای برای امرار معاش، ارتزاق و تامین معیشت قرار دهند، عبور خواهد کرد و خدا برای خدا پرستش خواهد شد.


عظمت حضرت باری تعالی در زیر چوبی به نام منبر یا تخته‌ای با اسم تریبون دفن نخواهد شد. بلکه خدا به عظمت بیکران، بیکران کهکشان‌هایی که خلق کرده است و در حال وسعت بخشیدن به آن‌ها است، لباس معرفت بر تن نواندیشان خواهد پوشاند. گفتارهای پلاسیده و پوسیده متکی بر آراء و احادیث از حیطه خداشناسی خارج می‌شود و قرآن وسیله پالایش شده مبنای نگاه‌های الهی واقع می‌شود تعامل ناب ادیان الهی را به سیرت واقعی سوق خواهد داد. کعبه، اماکن متبرکه و مذهبی، تقدس را به خدا بازخواهند گردانید و آیین توجه خالصانه به احادیث را خواهند سرود.
در واقع توحید از سلطه منابر، مراکز و معارف آلوده به شرک و بربریت به سمت سرشت و ذات واقعی نیل خواهد کرد.
جوامع جهانی از چشمه های اخلاص سیراب می شود و بشر از قید کفر و گزافه گویی مدرنیته آزاد می شود، همچنان که از آلودگی عصر ایمان و بسته شدن دکان‏های انسانیت فاصله می گیرد.
ادعای سلاطین که به جای خدا تکیه می زنند ، رنگ می بازد و انسان در همه عالم وجود خدا را لمس می کند. واسطه ها که گروه های اتصال اند به مثابه ساقیان شراب شرک و آلودگی به کناره می روند و شاهراه حقیقت افتتاح می شود.
انسان مسیحی ، مسلمان و یهودی تا زمانیکه هزینه هبوط را نپرداخته است در جهنم ضلالت ، جهان و شرک خواهد سوخت . این همه درگیری ، جنگ برادر با برادر ، دین با دین و مذهب با مذهب بخاطر آن است که بشر علوم مطهر را نیافته است .
تغییر فقط در دایره مفاهیم و گزاره های معنا قایم نمی شود بلکه در حوزه پزشکی ، مکانیک ، نجوم ، کشاورزی ، صنعت و اخلاق عامل رعد و برق و نور افشانی در ظلمت خواهد شد . تغییر ، حیات انسان را به گروگان خواهد گرفت . زمانی که جمعیت جهان ، ده میلیارد را درنوردد ، آینده صورتی بسیار متفاوت و نا آشنا پیدا می کند البته این تغییر به معنا و مفهوم بهشت شدن دنیا نیست . فقر ، فلاکت و آسیب های اجتماعی و اقتصادی هنوز با بشر همسفر است . بحران شهر نشینی شاید باعث شود تعدادی از انسان‏ها هیچ وقت فراغت بیرون آمدن از شهر های زیر زمینی را نداشته یاشند اما همه چیز حتی حس زندگی دگرگون می شود و ثمره تغییر در آینده دیدنی است .
با استقرار روبات های پزشکی مطب ها بسته می شود . دستورات پزشکی بدون نیاز به مراجعه به پزشک در منزل به بیمار داده می شود.
کلاس‏های فرسوده و سنتی دانشگاه‏ها با روبات‏های استاد تخته می شود و نظام قضایی برای رهایی از کدورت و اشتباه قاضی و تند خویی بازجوها ، تفهیم اتهام و بازجویی را به روبات خواهند سپرد و شاید نظام اداری هم برای رهایی از فساد ، تن به تشخیص ماشین دهد .
این همان جهانی شدن است که باور نمی کردیم و شاید فرهنگ تکنولوژیک است که بدون تطابق آن را به خانه راه خواهیم داد.
سایر اخبار این روزنامه
زنگنه در حاشیه مراسم امضای قراردادهای پژوهشی اکتشاف نفت:  اموال توقیف شده اختلاسگران نفتی بیش از میزان اختلاس است تغییر محور حساسیت های اجتماعی از مسائل سیاسی و ایدئولوژیک به مسائل اقتصادی ، معیشتی بررسی شد‌ « ابتکار» روند تنش‌های رو به افزایش میان روسیه و غرب بر سر اوکراین را بررسی می‌کند جهانبخش محبی نیا ابرگفتمان تغییر حال‌وهوای دهک های پایین تر جامعه در روزهای پایانی سال96 چگونه است؟ وقتی فقر نوروز را می‌بلعد دو روز پس از حمله به سفارت ایران در لندن رخ داد حمله با سلاح سرد به اقامتگاه سفیر ایران در اتریش «ابتکار» از دردسرهای کمبود دلار در بازار برای نیازمندان واقعی ارز گزارش می‌دهد غوغای تقاضا در برهوت ارزی گزارش مقدماتی سقوط هواپیمای تهران - یاسوج منتشر شد خلبان و شرکت آسمان مقصران اصلی سقوط در دنا چرایی و چگونگی چهار دهه مبارزه با سنت چهارشنبه آخر سال و پاسخ معکوس مردم به این مبارزه در گفت‌وگو با حسن محدثی یادی از یک تصنیف کمتر شنیده شده از محمدرضا شجریان مرغ سحر در چهارشنبه سوری! خشکسالى مشکل شهرها و قرن‌ها