ایران دومین کشور دنیا از نظر رشد شاخص‌های <فاوا>




گروه فناوری/ مراسم هفتمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات (فاوا) و یکصد و چهل و یکمین سالگرد تأسیس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد و در این مراسم، برگزیدگان نهایی جشنواره فاوا در سال 96 به‌صورت رسمی معرفی شده و مورد قدردانی قرار گرفتند.


رشد 30 درصدی شاخص‌های حوزه فاوا
محمد جواد آذری جهرمی به‌عنوان یکی از سخنرانان این مراسم از رشد قابل توجه شاخص‌های توسعه ICT در سال آینده خبر داد و گفت: بر اساس اعلام ITU (اتحادیه جهانی مخابرات)، ایران در سال گذشته میلادی از نظر رشد توسعه شاخص‌های ICT در دنیا دوم و در آسیا اول بوده است. بالاترین مقام مسئول حوزه ICT کشور گفت: امروز برگزیدگان جشنواره ملی فاوا، جایزه ملی کیفیت و جشنواره شهید رجایی، نمایندگان جامعه‌ای هستند که این اتفاق را رقم زده‌اند که جای تقدیر ویژه از آنان دارد.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه از نظر شاخص‌های IDI، جمهوری اسلامی ایران شاهد 4 رتبه رشد بوده است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته پوشش شبکه در کشور 62 درصد بود ولی امسال با رشد قابل توجهی که در این حوزه داشته‌ایم بخصوص با کمک اپراتور اول و همچنین بخش روستایی، پوشش پهنای باند گسترده‌تر شده است و انتظار داریم رشد شاخص وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قابل قبول‌تر از گذشته باشد و تکلیف دولت برای رشد 30 درصد شاخص‌ها را زودتر محقق کنیم.
آذری جهرمی با بیان اینکه سال گذشته پوشش شبکه 3G و 4G در کشور به ۶۰ درصد رسید، اظهار کرد: سال آینده این درصد بیشتر هم خواهد شد و طبق چیزی که مجلس در برنامه ششم توسعه تثبیت کرده است ما باید ۳۰ رتبه رشد را در حوزه فاوا تجربه کنیم که امیدواریم این هدف را قبل از اتمام برنامه ششم توسعه محقق کنیم. عضو کابینه دولت تدبیر و امید در خبر خوش دیگری تصریح کرد: در سال گذشته از میان کارمندان خانم یک نفر به‌عنوان برگزیده انتخاب شد که خوشبختانه امسال شاهدیم تعداد برگزیدگان خانم در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به هفت نفر رسیده است که نشان می‌دهد وعده و برنامه دولت برای ورود خانم‌ها و کمک گرفتن از آنها در امور کشور در حال تحقق است.
دولت الکترونیک، راهکار مقابله با فساد اداری
وزیر ارتباطات با اشاره به ضرورت مقابله با فساد اداری، تأکید کرد: اگر دولت الکترونیک محقق شود، تعداد مراجعات به ادارات کم می‌شود. اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم باید همه نهادها را به هم پیوند دهیم. وی افزود: کسانی که مانع رشد خلاقیت‌های جوانان در حوزه فناوری اطلاعات با هر شیوه‌ای می‌شوند، ضربه به حاکمیت آینده ایران می‌زنند.
 آذری جهرمی با تأکید بر ضرورت تحقق دولت الکترونیک برای مبارزه با فساد اداری، اظهار کرد: نگذشتن از کسانی که ذهن مردم و اعتماد مردم را خدشه‌دار کرده‌اند، بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن این است که نگذاریم جوانانمان که در یک پست اداری با اختیارات لازم قرار دارند به فساد آلوده شوند. وی در ادامه با بیان اینکه شورای عالی فضای مجازی باید فصل‌الخطاب باشد، اظهار کرد: هنوز از ما سؤال می‌شود که چرا از کسب‌وکارهای نوپا حمایت می‌کنید، اینها عامل براندازی هستند. در حالی که این افراد از ما هستند و ما باید با حمایت خودمان آنها را جذب کنیم و نگذاریم که غربی‌ها با حمایت خودشان آنها را جذب کنند.
وزیر ارتباطات با بیان اینکه من وزیر ارتباطات بخشی از انرژی خود را برای اتصال دو دستگاه به یکدیگر صرف کرده‌ام و هنوز موفق نشده‌ام، گفت: آخرین بهانه‌ای که آورده می‌شود بحث امنیت است در حالی که بزرگترین اقدام ضد امنیتی، همین به اشتراک نگذاشتن اطلاعات بین دستگاهی است. جهرمی تصریح کرد: با دست روی دست گذاشتن، ابزارهای بین‌المللی روی کار آمده و حاکمیت‌ خود را در دنیای آتی از دست خواهیم داد. آذری جهرمی همچنین تأکید کرد: باید از ظرفیت علما، دانشمندان و متخصصان استفاده کنیم تا با رقم زدن اقتصاد دیجیتال، خودمان سهمی در بازار جهانی داشته باشیم؛ اشکالات را درحوزه مقابله با فساد از طریق ICT حل کنیم.
تأکید بر نقش اقتصاد دیجیتال در رشد اقتصادی کشور
وزیر ارتباطات با تأکید بر نقش پررنگ توسعه دیجیتال و فضای فناوری اطلاعات در رشد اقتصادی‌ اظهار کرد: می‌توانیم با توسعه این فضا موجبات افزایش بهره‌وری، اشتغال و رشد شاخص‌های اقتصادی را فراهم کنیم. همان‌طور که رئیس جمهوری در حوزه تحول دیجیتال تأکیداتی دارند، ما نیز برنامه‌های خود را برای تحول دیجیتال در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و اقتصادی اعلام خواهیم کرد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه حاکمیت آینده از آن تحول دیجیتال است، گفت: کسانی که با هر چارچوبی جلوی رشد خلاقیت‌ها و توسعه فناوری اطلاعات را می‌گیرند در واقع به حاکمیت آینده ما ضربه می‌زنند. ما نباید برای تحولات دیجیتال، دست‌انداز درست کنیم و بگوییم یکسری از مشاغل سنتی از بین می‌رود که البته این تحولات، موجبات بهره‌وری و رشد بیشتر را فراهم خواهد کرد که در آن صورت نیز سرمایه‌‌گذاری و اشتغالزایی انجام خواهد شد. آذری جهرمی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف در حوزه پیام‌رسان‌ها مسئولیت دارند، اظهار کرد: رئیس جمهوری به ما دستور داده‌اند که سند تحول دیجیتال را اعلام نهایی کنیم. واقعیت این است که ما باید بدانیم چه میزان از شبکه انرژی ساختمان‌ها هوشمند است و ما برای سال آینده قرار است چه اقداماتی را انجام دهیم. وی با بیان اینکه امید زمانی محقق می‌شود که جوانان ما بدانند مطالباتشان شنیده و پیگیری می‌شوند، اظهار کرد: باهمراهی همه ظرفیت‌های خوبی که در کشور داریم باید موجبات تحول دیجیتال را فراهم کنیم؛ قبل از اینکه غربی‌ها این کار را برای ما انجام دهند ما خودمان باید این کار را بکنیم و نگذاریم در این حوزه به مستعمره آنها تبدیل شویم.
حضور پرقدرت بخش خصوصی درجشنواره فاوا
نصرالله جهانگرد معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و دبیر محتوایی هفتمین جشنواره «فاوا»، دیگر سخنران این مراسم با اشاره به اینکه مبادله پیام و دیتا بسیار فشرده و سریع شده است، گفت: این سرعت نشان از این دارد که تحولات بسرعت در حال وقوع است. معاون وزیر ارتباطات با اشاره به زمان تشکیل وزارت ارتباطات تا  2دهه گذشته، تصریح کرد: تا این زمان، مبنای ارتباطات در کشور مبادله صوت بوده است که بتدریج موبایل و از 3 تا 4 سال گذشته نیز مبادله دیتا وارد شده است و هم‌اکنون هم با پلتفرم‌های نسل 3 و 4 مواجه هستیم. جهانگرد تأکید کرد: این مسأله نشان دهنده تحولات بزرگی در فرآیند‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در آینده است و در آستانه یک دگردیسی بزرگ قرار داریم. دبیر محتوایی هفتمین جشنواره فاوا با بیان اینکه شعار این دوره از جشنواره فناوری اطلاعات، «کسب و کارخلاقانه و تولید دانش بنیان» است، افزود: حمایت از استعداد‌های برتر، گسترش فضای تعامل بین فعالان فناوری اطلاعات، فرهنگ‌سازی و تحرک بیشتر با ایجاد رقابت، از اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی با اعلام اینکه حدود 350 شرکت در ارزیابی هفتمین دوره جشنواره فاوا حضور داشتند، اظهار کرد: در این دوره 74 درصد، شرکت‌های بخش خصوصی و یک چهارم شرکت‌کنندگان نیز از بخش‌های دولتی بودند که 24 نفر از نخبگان این حوزه به‌عنوان داور وظیفه ارزیابی شرکت‌کنندگان را برعهده داشتند. معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات به برگزاری جایزه ملی کیفیت در حوزه ICT نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری این جایزه از این دوره با هدایت سازمان ملی استاندارد به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده شده است. وی با بیان اینکه در این دوره جایزه کیفیت، 16 شرکت حضور داشتند گفت: این شرکت‌ها در 7 محور و با 1200 ساعت کار ارزیابی شدند که از هزار امتیاز، بهترین شرکت درنهایت 505 امتیاز را دریافت کرده است.
دبیر محتوایی جشنواره فاوا تصریح کرد: شرکت‌ها باید امتیازهای 500 به بالا کسب کنند تا بتوانند در عرصه‌های جهانی و بین‌المللی حضور داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه تمام شرکت‌های FCP در این ارزیابی حضور داشتند، تأکید کرد: 70 درصد شرکت‌کنندگان در این دوره جایزه کیفیت خصوصی و 30 درصد نیز از بخش دولتی حضور داشتند.
جهانگرد با بیان اینکه از ابتدای برگزاری جایزه کیفیت تاکنون حدود 150شرکت جایزه کیفیت دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: هیچ کدام از این شرکت‌ها نتوانستند بعد از دریافت جایزه کیفیت در ابعاد دیگر و گام‌های بعدی نیز موفق به دریافت جایزه شوند که باید در این حوزه تلاش بیشتری انجام شود.

نیم نگاه
بر اساس اعلام ITU (اتحادیه جهانی مخابرات)، ایران در سال گذشته میلادی از نظر رشد توسعه شاخص های ICT در دنیا دوم و در آسیا اول بوده است
وزیر ارتباطات: هنوز از ما سؤال می‌شود که چرا از کسب‌وکارهای نوپا حمایت می‌کنید، اینها عامل براندازی هستند در حالی که این افراد از ما هستند و ما باید با حمایت خودمان آنها را جذب کنیم و نگذاریم که غربی‌ها با حمایت خودشان آنها را جذب کنند.