قمارسیاسی قرن بیست‌ویک

مون جا-این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی، نه یک نابغه سیاسی ونه کمونیستی است که بخواهد کشورش را به ورطه نابودی بکشاند،‌ترامپ هم یا بند بازماهری در عرصه سیاسی است که از خطر هراسی ندارد و یا مهره یک بازی گمراه‌کننده است، هرکسی از دید خود به این قضیه نگاه می‌کند اما کیم جونگ اون، بازیگر دیگر این حماسه که هنوز رسما نظرش را اعلام نکرده است، احتمالا مهم‌ترین بازیگر این قمار شگرف سیاسی است.
 پس از آن که رهبرکره‌شمالی در دیدار با اعضای هیات ویژه اعزامی کره‌جنوبی به پیونگ یانگ، در پیام سال نوی خود اشاراتی آشتی جویانه به کار برد، مهارتش را نیز در کاربرد هنر تبلیغات نشان داد. بعد از یک سال دشمنی آشکار بین آمریکا و کره‌شمالی که قبلا سابقه نداشته، بعضی ناظران دعوت کیم جونگ اون به گفت‌وگو با‌ترامپ و پیشنهاد تعلیق برنامه هسته‌ای را شاهکار شگرد سیاسی رهبرکره‌شمالی به شمار می‌آورند. در این میان مون جا-این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی وترامپ هردو ریسک می‌کنند زیرا نه به تنهایی سرنخ گفت‌وگوها را بدست دارند و نه استراتژی روشنی برای برون رفت از آن و درحالی که تفسیر و تعابیر زیادی از موفقیت یا شکست گفت‌وگوها وجود دارد رهبران این دو کشور با چالش‌های زیادی روبرو هستند. چرب زبانی سیاسی چه کسی بود که بازیگران اصلی را به این قمارترغیب کرد؟ مون جا-این، رهبرکره‌جنوبی از نظر هوادارانش مذاکره کننده ماهری است که توانسته حداقل کیم جونگ اون را برای خلع سلاح هسته‌ای راضی به گفت‌وگو کند. مون جا-این درسخنرانی ماه ژانویه کیم جونگ اون، رهبرکره‌شمالی، بارقه‌ای از امید برای گفت‌وگو با این کشور منزوی دید و این فرصت را مغتنم شمرد. سرعت گیج‌کننده دیپلماسی کره‌جنوبی و دیدارهای پی درپی نمایندگان دوکره ظاهرا حالا به نتیجه رسیده است.
پروفسور جان دلری، استاد دانشگاه یانسی در یک مصاحبه قبل ازاعلام گفت‌وگو‌ها گفت: همه از شگرد چرب زبانی سیاسی کره‌شمالی صحبت می‌کنند اما به نظر من در واقع این شگرد پرزیدنت مون بوده است که نتیجه داده است زیرا او بیش از هرکس دیگر خواستار این گفت‌وگوها بود. رهبرکره‌جنوبی می‌دانست که نمایندگان اعزامی او به کره‌شمالی باید موضوع برچیدن سلاح‌های هسته ای را از زبان کیم جونگ بیرون بکشند. او همچنین می‌دانست که اعزام دو وزیر بلند پایه دولتش دراین هیئت که درجمع گرمی با رهبرکره‌شمالی دیده می‌شوند، ازجانب واشنگتن یا توکیو با واکنش مطلوبی روبرو نخواهد شد اما می‌دانست که ارزش دارد این ریسک را بپذیرد. رئیس‌جمهورآمریکا بدون ملاقات این هیئت نمایندگی با رهبرکره‌شمالی، نمی‌توانست گفت‌وگو با رهبر یک کشور کمونیستی را در نظر بگیرد. هیئت نمایندگی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی توانست دربرآوردن خواسته پرزیدنت مون موفق شود. رهبرکره‌جنوبی همچنین سعی دارد که نقش یک میانجی با صداقت را در قبال‌ترامپ و کیم بازی کند.
او در انتخاب کلمات، دقت به خرج می‌دهد و اما با وجود تمجید از واکنش بازیگران اصلی، دست خود را کاملا رو نمی‌کند. مون در سخنرانی خود به مناسبت سال نو گفت که برای اینکه زمینه گفت‌وگو بین دو کره فراهم شود اعتبارزیادی باید برای ‌ترامپ قائل شد و خوب می‌دانست که با این گفته ‌ترامپ را خشنود خواهد کرد. او در پیام خود زبانی بکار برد که به جمهوری خواهان نگران آمریکا اطمینان خاطر می‌داد.


کره‌جنوبی در بیانیه خود برای اعلام این گفت‌وگوها از ‌ترامپ در مقابله با بحرانی که به اعلام این گفت‌وگوها منجرشد به طور اغراق آمیزی تمجید کرد. مون قبلا گفته بود که تحریم‌های کره‌شمالی به قوت خود باقی خواهد ماند و پرزیدنت مون هم اکنون این موضوع را تایید کرده است. همه می‌دانند که رابطه آمریکا و کره‌شمالی به صورت کنونی نبوده است. درست شش ماه پیش بود که دونالد‌ترامپ هشدار داد که در صورت تکرار تهدید‌های خود کره‌شمالی با آتش و خشمی روبرو خواهد شد که جهان هرگز نظیر آن را ندیده است.
ترامپ: کره‌شمالی خواهان
 صلح است
رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام این که کره‌شمالی وعده داده پیش از نشست‌های برنامه‌ریزی شده و در طول گفت‌وگوها میان دو کشور آزمایش جدید موشکی نداشته باشد، تاکید کرد پیونگ یانگ خواهان صلح است.  دونالد‌ترامپ، شنبه این پیام را در توئیتر اعلام کرد. او نوشت: کره‌شمالی از ۲۸ نوامبر ۲۰۱۷ آزمایش موشکی نداشته و وعده داده است تا در طول نشست‌های ما هم این کار را نکند. معتقدم آنها به آن تعهد پایبند خواهند بود.
این خبر مایه شگفتی بسیاری از جمله رسانه‌های غربی شد که برای ماه‌ها روی اخبار کره‌شمالی متمرکز شده بودند. نگرانی‌ها درباره احتمال یک حمله هسته‌ای در خاک آمریکا زمینه را برای این مساله آماده کرد و کاخ سفید هم مکررا به استفاده از زور در صورت شکست دیپلماسی تهدید می‌کرد.‌ترامپ با اشاره به گشایش در روابط دیپلماتیک از پوشش رسانه‌ای جعلی انتقاد کرد. او نوشت: در ساعات اولیه پس از شنیدن اینکه رهبر کره‌شمالی می‌خواهد با من دیدار و درباره خلع سلاح هسته‌ای مذاکره کند و اینکه پرتاب‌های موشکی خاتمه خواهد یافت، رسانه‌ها متعجب و شگفت‌زده شدند. آنها نمی‌توانستند باور کنند اما صبح روز بعد اخبار جعلی شد. آنها نوشتند، که چی، برای چه کسی اهمیت دارد! پیش از آن هم رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود قادر به دستیابی به آنچه می‌تواند یک توافق تاریخی با پیونگ‌یانگ باشد، دست یابد و همچنین به حامیانش گفت این توافق قابل دستیابی است و اگر حاصل شود برای جهان بسیار خوب خواهد شد. این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که‌ترامپ دعوت دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی را پذیرفته است. گرچه هنوز تاریخی برای این دیدار مشخص نشده است اما گمان می‌رود طرفین احتمالا ماه مه دیدار کنند.‌ترامپ همچنین گفت: گمان می‌کنم کره‌شمالی خیلی خوب جلو برود، گمان می‌کنم ما بتوانیم به موفقیت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کنیم. ما حمایت زیادی داریم. وعده این است که آنها موشک در حین مذاکرات پرتاب نکنند و آنها به دنبال خلع سلاح هستند. بنابراین این فوق‌العاده است.
 او همچنین در جمع حامیانش گفت ایالات متحده آمریکا زمانی که تنش‌ها با پیونگ‌یانگ بالا بود قدرت خوبی نمایش داد اما در ادامه گفت که رهبر کره‌شمالی می‌خواهد صلح کند. ترامپ گفت: فکر می‌کنم زمانش رسیده است. چه کسی می‌داند چه اتفاقی رخ خواهد داد وقتی دیدار برگزار شود. ممکن است خیلی سریع خارج شوم یا بنشینم و بزرگترین توافق را برای جهان رقم بزنم. در همین حال معاون رئیس‌جمهور آمریکا اتهامات مطرح شده مبنی بر اینکه تصمیم دونالد‌ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی است، را رد کرد.  مایک پنس، اعلام کرد: دیدار دونالد‌ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران آمریکا و کره‌شمالی به معنای تغییر در سیاست کشور در قبال پیونگ یانگ نیست. کره‌شمالی در حالی به میز مذاکرات می‌آید که آمریکا هیچگونه امتیازی به این کشور نداده است. سیاست ما همانند گذشته است.