رمزگشایی از استیضاح در گفت‌وگوی معاون وزیر کار با «جهان‌صنعت»:

مساله اشتغالزایی نیازمند اختصاص بودجه و امکانات لازم است. کاهش نرخ بیکاری تنها دست یک وزارتخانه نیست چراکه این امر تابع عملکرد اقتصاد کشور است.
علی سرزعیم معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار «جهان‌صنعت» با بیان مطلب فوق افزود: وقتی منابع مالی اشتغالزایی محدود و خزانه خالی است تا جایی که تا پایان بهمن‌ماه امسال تخصیصی برای اشتغال نداشتیم، چگونه می‌توان انتظار داشت کاری انجام شود.
وی افزود: به عنوان مثال برای سال 97 در بودجه حدود 30 هزار میلیارد تومان برای سیاست‌های اشتغالزایی بین دستگاه‌ها و چند وزارتخانه در نظر گرفته شده است اما وقتی بودجه آن تخصیص پیدا نمی‌کند، با دست و بال بسته چگونه می‌توان اشتغالزایی انجام داد.
نحوه محاسبه بدهی دولت به تامین‌اجتماعی محل اختلاف است


معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مساله بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی در دی‌ماه امسال رقم بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی را 80 هزار میلیارد تومان تایید کرده است. اگر بخواهیم با سودش در نظر بگیریم این رقم بالای 150 هزار میلیارد تومان می‌شود. نحوه چگونگی بدهی دولت به این سازمان محل اختلاف است. ما می‌گوییم این محاسبه باید به صورت سود مرکب باشد اما وزارت اقتصاد بر محاسبه با بهره ساده تاکید دارد. اگر بخواهیم با بهره مرکب حساب کنیم رقم بدهی از 150 هزار میلیارد تومان بیشتر می‌شود.
وی افزود: در لایحه بودجه سال 97، 50 هزار میلیارد تومان بابت بدهی دولت به صورت تهاتر پیش‌بینی شده است.
وی در خصوص بند (ز) تبصره 7 لایحه بودجه گفت: در خصوص این بند و لایحه دولت که در مجلس هم تصویب شد و به تایید شورای نگهبان رسید باید گفت مساله به یک دعوای قدیمی برمی‌گردد. در زمان آغاز طرح تحول سلامت وزارت کار این اعتقاد را داشت که طرح دچار مشکل است. در طول زمان هزینه‌ها بالا می‌رود و اگر همزمان سیاست کنترل هزینه اعمال نشود طرح با مشکلات جدی مواجه می‌شود.
وی افزود: آن زمان برداشت دولت وقت آن بود که وزارت کار همدل این طرح نیست بنابراین به شدت وزارت کار را تحت فشار قرار داد. وزارت کار با حسن‌نیتی که داشت تا جایی که توانست همکاری کرد. نتیجه فشارهای سنگین متوجه صندوق‌های بیمه اجتماعی بود. دولت و وزارت بهداشت این برداشت را داشتند که ما نمی‌خواهیم خرج درمان و همکاری کنیم.
نباید منابع محدود کارگران تلف شود
وی ادامه داد: تصور این بود که اگر بیمه سلامت دست خودشان باشد خدمات بیشتری را ارائه می‌کنند. در عمل طرح دست وزارت بهداشت افتاد و پول کم آورد. بنابراین آنها مجبور شدند خدمات را کم کنند و برای جبران کسری‌های بودجه‌ای طرح تصمیم گرفته شد از حق درمان کارگران استفاده کنند.
وی افزود: اگر ما می‌گوییم با این سیاست بیمه‌های درمانی دچار مشکل می‌شود از روی عدم تعامل یا خباثت نیست. واقعیت این است که نباید همین منابع محدود کارگران هم تلف شود.
وی ادامه داد: با لابی‌های انجام شده مسوولان دولت را متقاعد کردند و مجلس هم همراه و این طرح تصویب شد.
وی خاطرنشان کرد: 50 درصد جامعه تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی هستند و نباید منابع آنها را بگیریم و به منابع عمومی و خزانه واریز کنیم. ما مخالف بودیم اما این تصمیم دولت و مجلس بود و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد.
بنگاه‌های زیانده تحمیلی
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص زیاندهی بنگاه‌های زیرمجموعه شستا که یکی از موارد مطروحه در طرح استیضاح وزیر است، خاطرنشان کرد: آیا ما خود این بنگاه‌ها را انتخاب کرده‌ایم یا به مجموعه ما تحمیل شده‌اند یعنی زمانی که تامین‌اجتماعی از دولت طلب داشت، دولت به جای طلب خود این شرکت‌ها را به این سازمان تحمیل کرد؛ شرکت‌های زیاندهی که ما حتی در اداره آنها با محدودیت‌های زیادی روبه‌رو هستیم.
وی ادامه داد: دست بخش خصوصی در بنگاه‌داری باز است. ما محدودیت‌های شرکت‌های دولتی را داریم، اما مزایای شرکت‌های خصوصی را نداریم. انتظار این است که در سودآوری مانند بخش خصوصی عمل کنیم در حالی که ما شرکت عمومی هستیم و نه دولتی یا خصوصی.
وی تصریح کرد: به عنوان مثال شرکت‌های خصوصی در زمان زیاندهی دست به تعدیل نیرو می‌زنند اما ما نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم. به محض تعدیل مثلا نماینده فلان منطقه یا مسوولان محلی اجازه تعدیل را نمی‌دهند و با فشار بر وزارتخانه مانع کار می‌شوند یعنی در عمل دست ما برای بنگاه‌داری باز نیست. ما در اداره یا فروش بنگاه‌ها محدودیت داریم. در این حال مختصر منابع سرمایه‌گذاری ما به شدت تحت فشار است.
سرزعیم با ذکر مثالی در این زمینه تصریح کرد: به عنوان مثال در یکی از استان‌‌ها نمایندگان و گروه‌های مختلف در منطقه‌ای که نه آب دارد و نه گاز فشار می‌آورند که در آنجا پتروشیمی داشته باشیم و شستا باید در این منطقه پتروشیمی ایجاد کند. ما می‌گوییم در منطقه‌ای که آب و گاز و حتی تولیداتش بازار مصرف ندارد چگونه این کار را انجام دهیم. فشارها بر مجموعه ما زیاد است و سنگ‌اندازی‌ها آزادی عمل ما را با مشکل مواجه می‌کند.
وی افزود: انتظارمان این است که نمایندگان یارمان باشند و محدودیت‌ها کم شود چراکه برخی رفتار نمایندگان این محدودیت‌ها را تشدید می‌کند.
واگذاری 120 بنگاه تا سال آینده
وی در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی و برنامه‌ریزی جهت تشویق متخصصان و کارآفرینان و سرمایه‌گذاری خارج از کشور جهت فعالیت در داخل گفت: ما جذب سرمایه‌گذار خارجی را در دستور کار قرار داده‌ایم. حتی برای واگذاری بنگاه‌ها دقت داریم تا منحصر به مشتری‌‌های داخلی نباشند و شرکت‌های خارجی را هم در نظر داریم. سعی می‌کنیم برندها و مشتریانی را انتخاب کنیم که اهلیت‌سنجی شده باشند.
به گفته وی این مجموعه در بحث واگذاری‌ها جدی است تا جایی که 120 بنگاه تا نیمه سال آینده واگذار شوند. با وجود فشارهایی که بر ما وارد می‌شود، آماده فروش هستیم و برای آنکه فسادی هم ایجاد نشود از دو مرجع ارزش‌گذاری را انجام می‌دهیم. برخی از شرکت‌ها از طریق بورس و برخی خارج از بورس واگذار خواهند شد.
وی گفت: من اعتقاد دارم رشد اقتصادی از طریق بنگاه‌ها انجام می‌شود اما بنگاه‌های بزرگ که عمدتا دولتی و به نوعی شبه‌دولتی هستند با محدودیت‌های زیادی برای رشد مواجه‌اند و تا وقتی که محدودیت‌ها رفع نشود این بنگاه‌ها رشد نمی‌کنند و بالطبع اقتصاد هم رشد نخواهد کرد.
سرزعیم در زمینه مشکلات بازنشستگان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی گفت: تا جایی که امکان داشته است برای بازنشستگان کار انجام شده است. در زمان آقای ربیعی حقوق بازنشستگان بیش از تورم افزایش یافت چراکه در دهه 80 نرخ رشد حقوق بازنشستگان کمتر از تورم بوده است.
وی افزود: طی چهار سال گذشته صندوق کشوری 10 برابر بیشتر از سال‌های قبل آن امکانات و تسهیلاتی مانند سفرهای زیارتی، بیمه درمان تکمیلی و... در نظر گرفته است که قابل مقایسه با سال‌های قبل از وزارت آقای ربیعی نیست.وی ادامه داد: طبیعتا بازنشستگان ما مشکلات زیادی دارند که ما در حد امکانات خود سعی در پاسخگویی به نیازهای
آنها داشته‌ایم.
وی در زمینه توانمندسازی‌های بخش تعاون گفت: برای توانمند‌سازی این بخش باید سرمایه بانک تعاون افزایش پیدا کند که متاسفانه افزایش سرمایه بخش تعاون در دستور کار قرار نگرفت. نمایندگان مجلس برای بخش‌هایی مثل بانک کشاورزی به راحتی موضوع افزایش سرمایه را تصویب می‌کنند اما بانک تعاون در اولویت آخر آنهاست. سرزعیم با اشاره به منابع محدود توسعه و اشتغال روستایی و خانگی و کسب‌و‌کارهای کوچک تصریح کرد: وقتی منابعی نباشد خیلی نمی‌توان روی ایجاد اشتغال کوچک و مشاغل خانگی ورود کرد یا آن را توسعه داد.
وی در زمینه ضعف عملکرد مدیریت فنی و حرفه‌ای که مورد اشاره نمایندگان مجلس بوده است گفت: به خاطر ضعف‌هایی که بوده مدیریت این مجموعه عوض شده و فردی که جایگزین شده باید به آن زمان و فرصت داد تا نگاه جدید را حاکم سازد تا آموزش‌ها با شرایط بازار متناسب باشد.
بهانه برای استیضاح وزیر
وی در خصوص حوادث دریایی و هوایی اخیر و اظهارات برخی نمایندگان در مقصر جلوه دادن وزیر کار گفت: عده‌ای به دنبال بهانه برای طرح استیضاح هستند. وقوع این حوادث بهانه را دست آنها داده است.
وی افزود: سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا یکی از حوزه‌های اصلی استیضاح این موارد است؟ آیا مساله و کار اصلی وزارتخانه‌ مدیریت بازار کار و سیاست‌های رفاه اجتماعی نیست؛ نکته‌ای که به آن توجه نمی‌شود اقدامات انجام شده طی مدت وزارت آقای ربیعی در این حوزه‌هاست. وی خاطرنشان کرد: عمده نگاه‌ها متوجه عملکرد چند شرکت بزرگ است که حائز اهمیت کمتری نسبت به مدیریت روابط کار سیاست‌های اشتغال و سیاست‌های رفاه اجتماعی است.
معاون وزیر کار در خصوص اینکه استیضاح آقای ربیعی به نوعی سیاسی تلقی می‌شود، گفت: متاسفانه بخش اصلاح‌طلب افراطی وزارتخانه را تحت فشار می‌گذارد که مثلا چرا یک مدیرکل فلان جا که اصولگراست را برکنار نمی‌کنید. مثلا در آن منطقه نماینده اصلاح‌طلب رای آورد و درصدد برکناری مدیران اصولگرای آن منطقه است. در صورتی که تاکید ما این است که مجموعه ما از مسایل سیاسی و این رفت و آمدهای سیاسی حداقل آسیب را ببیند و کسی که خوب کار می‌کند فارغ از مسایل سیاسی مانده و کارش را انجام دهد. وی افزود: یا یکسری اصولگرایان افراطی به خاطر ارتباطات آقای ربیعی با برخی اصلاح‌طلبان این مساله را نشانه گرفته‌اند و این امر به مذاق سیاسی آنها خوش نمی‌آید.
وی افزود: در این حال اگر یکی از افراد منتسب به آنها در استانی مدیرکل شود، بهانه می‌آورند که وی دیدگاه سیاسی‌اش دچار اشکال و ناکارآمد است. فشار برخی استاندارها و فرماندارها و ائمه‌جمعه و نمایندگان مجلس برای تغییر مدیرکل‌ها زیاد است. سرزعیم گفت: برخی انتظار دارند سال 97 که سال انتخابات مجلس است کسانی که به آنها گرایش دارند و هوادارشان هستند در زیرمجموعه‌ها جذب شوند تا به صورت غیرمستقیم در رای آوری‌شان تاثیر بگذارد. وی تصریح کرد: ما روی این قضیه ایستادگی می‌کنیم چون پای منافع کارگران در میان است هرچند به مذاق عده‌ای خوش نیاید. این فشارها ذهنیت نمایندگان مجلس را نسبت به مجموعه ما بد می‌کند و به نوعی شائبه سیاسی بودن استیضاح وزیر کار را تداعی خواهد کرد.