نمي‌خواهم رييس جمهور شوم


وزير ارتباطات با تاکيد بر اينکه وقتي مي‌گوييم ديگران وظايف‌شان را انجام دهند، مي‌گويد مي‌خواهد رييس جمهور شود ادامه داد: نه تا به حال به رياست جمهوري فکر کرده‌ام، نه ايده‌اي براي رياست جمهوري دارم. دربي قبلي هم ورزشگاه بودم، چون پسرانم علاقه‌مندند. حالا چون رييس فيفا آمده مي‌گويند رفته است که ديده شود. محمدجواد آذري جهرمي‌در نخستين نشست خبري به صورت آنلاين درباره ارز ديجيتالي يا ارز رمز نگاري شده ملي توضيح داد: بحث ارز، موضوع بانک مرکزي است اما وقتي ديجيتالي شد، بعد تکنولوژيکي پيدا مي‌کند که در حوزه فناوري اطلاعات است. ما بارها اعلام کرديم در فضاي مجازي، سطح دانش مردم بعضا از سطح دانش مسوولان در اين حوزه بيشتر است و ما عقب افتادگي آگاهي در ميان مسوولان دستاندرکار در حوزه فضاي مجازي مشاهده ميکنيم.
او ادامه داد: بانک مرکزي تلاش‌ خوبي براي حمايت از فين‌تک‌ها داشته است. اما نظام بانکي ما جدا از بانک مرکزي و دستگاه‌هاي نظام مالي، لازم است نسبت به تحولات فين‌تک‌ها و ارز ديجيتال آگاهي داشته باشند. تعاملاتي با پست بانک و پژوهشگاه پولي و بانکي داشته‌ايم تا نمونه‌اي از ارز ديجيتال را پياده‌سازي کرده و براي مسوولان کشور آن را معرفي کنيم تا با چابکي بيشتر بانک مرکزي در اين حوزه عمل کند.
آذري جهرمي‌افزود: مفاهيم قانوني و فقهي و نظام مبادلات را در اين نمونه خواهيم ديد. فراخوان اوليه منتشر شده و در ابتداي سال ۹۷ کساني که مي‌توانند به ما در اين حوزه کمک کنند، انتخاب خواهند شد.
به گفته او سابق بر اين تمام ارتباطات اينترنت کشور از جنوب کشور بود و وقتي قطع مي‌شد، کل ارتباطات ما تحت تاثير قرار مي‌گرفت. اکنون چگالي ارتباطات را در ۱۳ نقطه مرزي تقسيم کرده‌ايم تا حتي در صورت قطعي چند مسير، به مشکلي بر نخوريم.
وزير ارتباطات درباره وضعيت توسعه فيبر نوري تاکيد کرد: شرکت MTN براي سرمايه‌گذاري در اپراتور چهارم اظهار تمايل کرده است. تفاهم‌نامه اوليه انجام شده و شروط ضمن عقد قرارداد توافق شده است. شرکت MTN مکاتبه‌اي داشته است که تغيير تعرفه‌ها و تغيير نرخ ارز سبب شده تا بيزينس مدل آنها با مشکل مواجه شود و خواستار مذاکره در اين حوزه هستند. ما اين موضوع را نپذيرفتيم چرا که افزايش نرخ ارز در مرحله سرمايه‌گذاري اتفاقا به نفع آنهاست. در حوزه تعرفه‌ها هم استدلالشان را نپذيرفتيم و قرار شد در اين باره گزارش مدوني بدهند. ما از سرمايه‌گذار خارجي استقبال مي‌کنيم اما تفاوتي ميان MTN و شرکت‌هاي داخلي قائل نخواهيم شد.  به گفته آذري جهرمي‌ برگزاري مناقصه براي تامين پهناي باند کشور از سمت زيرساخت از گذشته انجام شده است. هم اکنون هم همه خريدها از طريق استعلام قيمت است.