آمادگي جوانان براي عقب‌راندن دشمنان


رهبر معظم انقلاب اسلامي‌تصريح کردند: نسل جوان امروز براي عقب‌راندن دشمن از نسل اول آماده‌تر است.
به گزارش ايسنا، حضرت آيت ا... خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي‌در ديدار جمعي از دانش آموزان و دانشجويان شرکت کننده در کاروانهاي راهيان نور، دوران دفاع مقدس را قطعه‌اي نوراني و برگ زرين از تاريخ کشور و انقلاب خواندند و با تأکيد بر اينکه کاروانهاي راهيان نور يکي از جلوه‌هاي پاسداشت آن دوران است، گفتند: قدرتهاي بين المللي، جنگ ۸ ساله را با هدف از بين بردن انقلاب اسلامي، به ملت ايران تحميل کردند اما عظمت، فداکاري، ايمان، تدبير، شجاعت و بصيرت جوانان موجب شد که جنگ به نفع ملت تمام و انقلاب اسلامي‌ريشه دارتر و قوي تر از گذشته شود.
رهبر انقلاب اسلامي، عزت، اقتدار، امنيت، استقلال، آزادي و سلامت امروزِ کشور و ملت را مرهون ۸ سال دفاع مقدس دانستند و تأکيد کردند: دوران دفاع مقدس يک ذخيره است که بايد برخلاف خواست دشمنان که درصدد بفراموشي سپردن آن هستند، براي پيشرفت کشور و رشد ملي و آمادگي مردم و جوانان در ميدانهاي مختلف، همواره زنده بماند و مورد تجليل قرار گيرد. ايشان، کاروانهاي راهيان نور را يک مبارزه عظيم مردمي‌براي زنده نگه داشتن آن دوران پرعظمت خواندند و با اشاره به ابعاد گوناگون و ناگفته دفاع مقدس، افزودند: يکي از اين ابعاد، تحليل چرايي آغاز جنگ تحميلي است که علت آن را بايد در عظمت و ابهت انقلاب اسلامي‌و مرعوب شدن و وحشت قدرتهاي مسلط آن زمان در دنيا، جستجو کرد.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي با تأکيد بر اينکه پيروزي انقلاب اسلامي‌در سال ۱۳۵۷ تخت قدرتِ قدرتمندان غرب و شرق را با نام اسلام، به لرزه درآورد، خاطرنشان کردند: با گسترش فرهنگ انقلاب اسلامي‌در منطقه و در ميان ملتهاي مسلمان در همان سالهاي ابتدايي، قدرتهاي سلطه گر بشدت نگران شدند و درصدد برآمدند تا به هر قيمتي که مي‌توانند، انقلاب را از بين ببرند بنابراين صدام را که شخصيتي خودخواه و ظالم بود، براي آغاز جنگ و حمله به ايران، تشويق کردند.
ايشان با اشاره به حمايت‌هاي گسترده مالي و تسليحاتي و اطلاعاتي امريکا و اروپا بويژه انگليس، فرانسه و آلمان و همچنين شوروي سابق از رژيم بعثي صدام، گفتند: در اواسط جنگ، فرانسه پيشرفته‌ترين هواپيماها و بالگردهاي خود، و آلمان رسماً و علناً مواد شيميايي در اختيار صدام قرار داد که هنوز پس از گذشت ۳۰ سال از پايان جنگ، بازماندگان زيادي گرفتار آثار آن هستند و تعداد زيادي نيز بر اثر همان مواد سمي‌شهيد شدند.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي افزودند: در مقابل اين حمايت‌هاي جهاني از رژيم بعثي، جمهوري اسلامي‌ايران، تنها چيزي که در اختيار داشت، ملت با ايمان و رهبري مقتدري همچون امام بزرگوار بود که در نتيجه آن، همه تلاشهاي قدرتهاي شيطاني دنيا، همچون تيري به سنگ خورد و ملت ايران، در ۸ سال دفاع مقدس بر همه قدرتها پيروز شد.
رهبر انقلاب اسلامي‌يکي ديگر از ابعاد ناگفته دفاع مقدس را کيفيت و نوع دفاع رزمندگان برشمردند و تأکيد کردند: دفاع جوانان ملت ايران در جنگ ۸ ساله، داراي ويژگي‌ها و خصوصيات فوق العاده‌اي بود که عبارتند از «عزم و اراده قوي»، «ايمان مستحکم»، «شجاعت و فداکاري»، «ابتکار و نوآوري» و «عبادت و توسلات معنوي».
حضرت آيت ا... خامنه اي، دوران دفاع مقدس را انسان ساز خواندند و افزودند: همت‌ها، خرازي‌ها، باکري‌ها، برونسي‌ها، چيت سازيان‌ها و هزاران جوان ديگر، انسانهاي معمولي بودند که جنگ آنها را به اسطوره‌هاي عظيم و چهره‌هاي ماندگار و ستاره‌هاي درخشان تبديل کرد.
رهبر انقلاب اسلامي‌در بيان ويژگي‌هاي بارز جوانانِ دوران دفاع مقدس گفتند: عبادت، خردمندي و تدبير، دليري و شجاعت، فداکاري و ايستادگي، و بصيرت ويژگيهاي ممتاز اين جوانان بود که از آنان، شيران روز و عابدان شب ساخته بود و بر همين اساس امام (ره) با نگاه عميق خود، تربيت چنين جواناني را فتح الفتوح خواندند. حضرت آيت ا... خامنه‌اي خطاب به جوانان خاطرنشان کردند: آينده کشور متعلق به شما است. اگر خود را با چنين خصوصياتي پرورش دهيد قطعاً کشور در آينده نزديک، در همه زمينه‌ها، به اوج تعالي و کمال خواهد رسيد. ايشان افزودند: دشمنان و بدخواهان اين ملت، قصد داشتند هنگامي‌که نوبت به جوانان اين نسل مي‌رسد، نامي‌از اسلام و انقلاب باقي نماند و امريکا مسلط بر همه امور کشور باشد و حملات سخت و نرم خود را با اين نيت ادامه دادند اما اکنون با نسلي مواجه هستيم که ايمان، استعداد و شکوفايي و اقتدار او از نسل اول بيشتر است و اين نسل براي عقب راندن دشمن از نسل‌هاي قبل آماده تر هستند. رهبر انقلاب اسلامي‌تأکيد کردند: با وجود چنين جواناني و با حرکت‌هايي همچون راهيان نور، دشمن در مقابل ملت ايران، همچون چهل سال گذشته، هيچ غلطي نمي‌تواند بکند.
حضرت آيت ا... خامنه‌اي افزودند: البته آزار و اذيت‌هايي همچون تحريم‌هاي اقتصادي و يا تبليغات سوء خواهند کرد اما اين آزارها، حرکت عظيم ملت ايران را متوقف نخواهد کرد.
ايشان در پايان سخنان خود توصيه‌هايي هم براي کاروانهاي راهيان نور داشتند. رهبر انقلاب اسلامي‌گفتند: همه دستگاهها به اين حرکت کمک کنند، ابعاد فرهنگي و اجتماعي راهيان نور هرچه بيشتر تعميق شود، در روايتگري حوادث و مسائل، امانت رعايت و از اغراق پرهيز شود، حوادث برجسته دوران دفاع مقدس در کتابهاي درس گنجانده شوند، و ايمني مسافران کاروانهاي راهيان نور حتماً رعايت شود.پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، سردار کارگر رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، راهيان نور را ظرفيتي براي افزايش توان بازدارندگي و قدرت دفاعي کشور دانست و گفت: در سال گذشته حدود شش ميليون نفر که اکثريت آنان را جوانان تشکيل مي‌دادند، از ۵۷ يادمان دفاع مقدس در هفت استان کشور بازديد کردند.