سریال فرقه بازی اینبار در لندن


بي شک يکي از خطرناکترين بازي‌ها که مي‌تواند امنيت کشورمان را تهديد کند، بازي‌هاي فرقه‌اي است. هر از چند گاهي عده‌اي به سلاح سرد دست مي‌برند و به نام فرقه‌اي خاص، امنيت و آسايش کشورمان را با مشکل رو به رو مي‌کنند. آخرين مورد را در خيابان پاسداران ديديم که سه تن از ماموران ناجا و يک بسيجي به شهادت رسيدند. هنوز با اين معضل دست به گريبان هستيم که چند تن ديگر منتسب به فرقه شيرازي در خارج از کشور دسته گل به آب دادند و اين بار در عرصه بين المللي حاشيه ساز شدند. ماجرا از آنجا آغاز شد که جمعه شب (18 اسفندماه) خبري منتشر شد مبني بر اينکه تعدادي از پيروان فرقه سيدصادق شيرازي به سفارت ايران در لندن پايتخت انگليس حمله کرده‌اند و در اقدامي‌ناشايست پرچم جمهوري اسلامي‌ايران را پايين کشيده و پرچم‌‎هاي خود را با شعارهاي مذهبي شيعيان به اهتزاز درآوردند و البته چنان که از سوي سفير ايران در انگليس مطرح شد، شعارهاي تفرقه آميزي را نيز در محوطه سفارت ايران در لندن سر داده‌اند که نشان مي‌دهد اين گروه با سياست جمهوري اسلامي‌ايران مبني بر اتحاد بين شيعه و سني مخالفت دارند.بنا بر گزارشات، تحرکات اين گروهک شورشي به صورت زنده از برخي شبکه‌هاي ضدانقلاب به صورت زنده پخش مي‌شد. علاوه بر اين به گفته برخي مقامات در جمهوري اسلامي‌ايران از جمله بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، با توجه به لزوم حفاظت سفارتخانه‌ها و دولت‌هاي پذيرنده، ممکن نيست که اين حمله به سفارتخانه ايران در لندن، بدون اطلاع پليس و نيروهاي امنيتي انگليس صورت گرفته باشد. گفته مي‌شود علت چنين حمله‌اي به سفارت جمهوري اسلامي‌ايران در لندن، دستگيري فرزند سيدصادق شيرازي در قم است.
اولين واکنش سفير ايران
در اين رابطه حميد بعيدي نژاد سفير کشورمان در لندن، در ساعات پاياني جمعه شب بعد از ساعاتي پر استرس براي کارکنان سفارت و مردم ايران با اعلام دستگيري متعرضان به سفارت از سوي پليس لندن در صفحه توييتر خود اعلام کرد: ساعت ده شب به وقت لندن است. ميله پرچم ترميم شد و به کوري دشمنان ميهن، پرچم پر افتخار جمهوري اسلامي‌ايران در اهتزاز است.حميد بعيدي نژاد سفير کشورمان در لندن از همان دقايق ابتدايي حادثه در چند توييت سعي در اطلاع رساني درباره اين واقعه و آرام کردن فضا کرد.او در اولين توييت خود از تعرض به سفارت توسط تعداد اندکي از طرفداران فرقه شيرازي با شکستن پرچم خبر داد و گفت، اين افراد در حال شعار عليه مقامات کشور و لعن عايشه، ابوبکر، عمر و عثمان هستند. به هنگام ورود، آنها با چماق و قمه ديده شدند. پليس در محل حاضر است.بعيدي‌نژاد در توئيتي ديگر نوشت: متعرضان فقط روي بالکن بيروني ساختمان سفارت بوده و در محاصره پليس هستند. همکاران همه در داخل سفارت در آرامش و امنيت هستند.سفير کشورمان در سومين توييت خود از لندن اعلام کرد: پليس با آوردن بالابر بلند در خيابان، خود را روبروي بالکن سفارت و در موقعيت جلوي متعرضان قرار داده و مي‌خواهد با گفت‌وگو چهار جوان متعرض را دعوت به تسليم کند.بعيدي‌نژاد در توييتي ديگر خبر داد: چهار متعرض توسط پليس دستگير و با ماشين به ايستگاه پليس برده شدند. هنوز از احتمال حضور افراد ديگري از اين فرقه در اطراف ساختمان اطمينان وجود ندارد.
اعتراض رسمي‌به انگليس
به دنبال اين حادثه بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه اعلام کرد که جمهوري اسلامي‌ايران به دولت انگليس در پي تعرض به سفارت کشورمان در لندن اعتراض کرد.وي اعلام کرد: بلافاصله پس از وصول اين خبر آقاي دکتر عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي‌ايران را به سفير انگليس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پليس از ديپلمات‌هاي کشورمان در لندن، و برخورد فوري پليس با مهاجمين شد.قاسمي‌افزود: سفير انگليس در تهران نيز ضمن ابلاغ عذرخواهي رسمي‌دولت انگليس گفت: پليس ضدشورش انگليس در محل حضور يافته و اوضاع را تحت کنترل دارد.وي گفت که تمامي‌اقدامات لازم براي محافظت از جان ديپلمات‌هاي ايران و جلوگيري از ورود مهاجمان به داخل سفارت به عمل آمده است.
بازداشت مهاجمان
بر اساس گزارش بي‌ بي سي فارسي، پليس لندن در پي اين حادثه گفته است، ساعت ۱۶:۲۰ به وقت محلي به آنها گزارش شد که افرادي وارد سفارت شده‌اند. پس از آن ماموران به وضعيت رسيدگي کردند.به گفته پليس، مهاجمان که چهار نفر بودند، بازداشت شده‌اند.
حسيني شيرازي کيست
منابع اينترنتي اين طور درباره رهبر منتسب به فرقه شيرازي نوشته‌اند: سيد صادق حسيني شيرازي در ۱۸ دي ۱۳۲۰ در کربلا متولد شد. وي در ۱۰ سالگي، طبق سنت خانوادگي، ملبس به لباس روحانيت شد و در کربلا شروع به تحصيل حوزوي کرد. وي مراحل اول تحصيل را زيرنظر پدرش (که از مراجع تقليد عراق بود) گذراند و سپس وارد حوزه شد.هم‌چنين قاسم فهد، نماينده امور رسانه‌اي آيت‌ا... شيرازي در لندن، به بي‌بي‌سي فارسي گفته است: "اين افراد دوستداران آيت‌ا... شيرازي هستند که مستقلا اين کار را کرده‌اند."او تاکيد کرد که اين افراد ارتباط سازماني با آقاي شيرازي و نمايندگانش ندارند.


واکنش قاطع ايران 
سخنگوي دولت نيز نسبت به تعرض عده‌اي به سفارت کشورمان در لندن واکنش نشان داد و تاکيد کرد اين موضوع واکنش قاطع جمهوري اسلامي‌را در پي خواهد داشت. محمد باقر نوبخت در حاشيه نخستين روز از سيزدهمين همايش سراسر روسا و مديران پليس راهور ناجا که در مقرر مرکزي پليس برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره تعرض به سفارت کشورمان در لندن از سوي عده‌اي گفت: همانطور که سخنگوي وزارت امور خارجه بيان کردند اين اقدام به شدت از سوي جمهوري اسلامي‌ايران تقبيح شد و در حال حاضر نيز همکاران من در وزارت امور خارجه با تمام توان اقدامات را پيگيري خواهند کرد.وي در پاسخ به اينکه آيا عملکرد پليس لندن در محافظ از سفارت و جلوگيري از اين حادثه مناسب بوده يا خيرگفت: اينکه چند فرد مسلح به صورت غير قانوني وارد مکاني شوند که از نظر عرف بين المللي بايد مورد حمايت آن کشور باشد و بعد از چند ساعت پليس با آنان برخورد کند نشان مي‌دهند که آنان قوانين را رعايت نکرده‌اند و در اين زمينه جمهوري اسلامي‌واکنش قاطعي خواهد داشت.
کوتاهي دولت انگليس
همچنين مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل با بيان اين‌که «دولت انگليس درباره حمله به سفارت انگليس بايد پاسخگو باشد»،گفت: دولت انگليس اگر مي‌خواست مي‌توانست جلوي هجوم چند نفر اوباش را بگيرد.به گزارش ايسنا، علي اکبر ولايتي اظهار کرد: قطعا دولت انگليس مسوول حفظ امنيت هيات‌هاي نمايندگي سياسي در اين کشور از جمله سفارت ايران در لندن است و اين‌ها در جلوگيري از هجوم چند نفر از اراذل و اوباشي که تعيين شده بيگانگان هستند کوتاهي کردند.وي افزود: هيچ بعيد نيست که اين‌ها در ارتباط با برخي از جريان‌ها در انگليس باشند؛ لذا دولت و پليس انگليس اگر مي‌خواست مي‌توانست جلوي هجوم چند نفر اوباش را براي حمله به سفارت ايران را بگيرد و بايد در اين زمينه پاسخگو باشد.
فرقه شيرازي عددي نيست
در همين رابطه رييس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي‌گفت: همه مسئوليت امنيت سفارت ايران در انگليس يا هر نقطه ديگر، بر اساس کنوانسيون مربوطه برعهده دولت محل است؛ بنابراين دولت انگليس بايد همه مسئوليت‌هاي اين تعرض به سفارت جمهوري اسلامي‌ايران را بپذيرد و به مسئوليت‌هاي خود نيز عمل کند. علاءالدين بروجردي در گفتگو با خانه ملت با اشاره به اينکه حفاظت سفارتخانه‌ها به طور اخص توسط نيروهاي امنيتي و پليس انجام مي‌شود، بيان کرد: ورود اين افراد به بالکن سفارت و تعرض به نمايندگي جمهوري اسلامي‌ايران در لندن نمي‌تواند بدون موافقت يا چشم پوشي نيروهاي امنيتي و پليس انگليس صورت گرفته باشد.وي افزود: دولت انگليس بايد مسئوليت اين ناهنجاري امنيتي عليه نمايندگي جمهوري اسلامي‌ايران در لندن را برعهده گيرد و در اين زمينه پاسخگو باشد.برودجري در تشريح علت وقوع چنين حادثه‌اي، ادامه داد: بر اساس آنچه اعلام شده اين افراد از گروه شيرازي هستند، ولي آن‌ها در واقع عددي در مسائل امنيتي نيستند؛ بنابراين اقدام يک نمايش تبليغاتي براي عرض اندام در افکار عمومي‌و تبليغات است نه بيشتر.
از سوي ديگر کمال دهقاني فيروزآبادي گفت: اشغال و حمله به سفارت ايران در لندن قابل بررسي است، در واقع اينکه چه کساني و با چه انگيزه‌اي سفارت ايران را اشغال کردند، داراي اهميت است. از سوي ديگر مسئوليت دولت انگليس در جريان اين حادثه قابل تامل است. نماينده تفت و ميبد در مجلس افزود: فرقه شيرازي نماد شيعه انگليسي هستند که عامل تفرقه بين مسلمانان است. در جريان اين اقدام نيز شعارهايي تفرقه انداز بين مسلمانان چون لعن عايشه و خلفاي راشدي را سر دادند. نايب رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينکه فرقه شيرازي تفاوتي با وهابيت ندارند، افزود: وهابيت تيشه به ريشه اسلام مي‌زند، شيعه انگليسي هم همين اقدامات را انجام مي‌دهند که در نهايت سبب افزايش اختلاف و خون و خونريزي بين مسلمانان مي‌شود. اين گروه‌ براي اسلام خطرناک هستند ضمن آنکه عاملي در دست انگليسي‌ها، آمريکايي‌ها و رژيم اشغالگر قدس هستند.دهقاني فيروزآبادي ادامه داد: اين گروه‌ها در جنگ‌هاي جديد نيز به عنوان ابزاري در دست اطلاعاتي و امنيتي غربي شدند تا بين مسلمانان تفرقه بيندازند، در نهايت هم بهره اين اختلافات را انگليسي‌ها، آمريکايي‌ها و رژيم صهيونيستي مي‌برد.وي يادآور شد: از سوي ديگر اينکه دولت انگليس اجازه اشغال سفارت ايران را به چنين شکلي داده يعني به کنوانسيون وين اعتقادي ندارند و حالت بدبينانه تر اينکه به نظر مي‌رسد با اين گروه‌ها همکاري کردند. در حالي که کنوانسيون وين اجازه ورود به سفارت ديگر کشورها بدين شکل را نمي‌دهد.اين نماينده مجلس شوراي اسلامي‌معتقد است: دولت انگليس مسئول حفاظت از ديوار و محدوده سفارت هستند لذا ورود اين افراد بدين شکل جاي بسي سوال است. کم کاري پليس لندن نيز در اين ميان به وضوح مشخص است.
مهاجمان را به ايران تحويل دهند
همچنين محمدابراهيم رضايي گفت: حمله به سفارتخانه ايران در لندن سناريويي برنامه‌ريزي شده است که طرح اوليه آن، توسط انگليسي‌ها تهيه شده بود.عضو هيات رئيسه کميسيون امنيت ملي مجلس بيان کرد: به دليل حضور وليعهد عربستان سعودي در انگليس، براي جلب رضايت وي و دوشيدن حکومت سعودي با چپاول دلارهاي نفتي، انگليسي‌ها اين طرح را توسط عناصر منحرف اجرا کردند.وي افزود: نوع رفتار انگليسي‌ها کاملا مشخص است که خود آن‌ها طراحي و مديريت کردند و در نهايت نيز به نحوي موضوع را جمع کردند.رضايي با اشاره به اينکه وظيفه وزارتخارجه جمهوري اسلامي‌ايران موضع گيري قاطع است زيرا اين حرکت دشمني و تجاوز به حريم جمهوري اسلامي‌ايران بود، ادامه داد: ايران بايد موضعي جدي داشته باشند و قطع رابطه يکي از کمترين کارهايي است که وزارتخارجه بايد انجام دهد.دبير کميسيون امنيت ملي با بيان اينکه لازم است که سفير فراخوانده شود زيرا رويه‌اي که انگليس در قبال ايران در پيش گرفته دشمني است، گفت: انگليس بايد متجاوزين را به سفارت جمهوري اسلامي‌ايران تحويل بدهد، در غير اينصورت وزارتخارجه بايد با فراخواني سفير، روابط خود را با انگليس قطع کند و سطح روابط را تا حد کاردار کاهش دهد.
بريتانيا عذرخواهي کرد
همچنين سيدحسين نقوي حسيني گفت: گفت: موضوع حمله صورت گرفته به سفارت ايران در لندن حتما در کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي‌بررسي و پيگيري خواهد شد و از دستگاه ديپلماسي نيز گزارش‌هاي لازم دريافت مي‌شود.سخنگوي کميسيون امنيت ملي گفت: بايد يادآور شد که وزارت امورخارجه کشورمان به دولت انگلستان تذکر داده و اعتراض کرده است؛ بر اين اساس ظاهرا آنها نيز بخاطر اين اتفاق عذرخواهي کرده‌اند زيرا مسئوليت حفظ و حراست از سفارتخانه مستقيما بر عهده دولت انگلستان است.
جبران خسارت حمله به سفارت 
از سوي ديگر محمدجواد جمالي نوبندگاني گفت: اقداماتي که در لندن صورت گرفت قطعا هماهنگ با اقدامات ترامپ، تماس‌هاي چند روز گذشته اسرائيلي‌ها، جلسه چهارجانبه اعراب و همزماني آن با سفر محمد بن سلمان، وليعهد عربستان به انگلستان است.نماينده فسا با اشاره به اينکه مجموعه‌اي از اقدامات و تحرکاتي در منطقه و سطح بين المللي عليه جمهوري اسلامي‌به صورت کاملا هماهنگ صورت مي‌گيرد، اظهارکرد: به عنوان مثال انگلستان براي پول محمد بن سلمان سنگ تمام گذاشت و بر اين اساس ترزا مي‌و بوريس جانسون صحبت‌هايي عليه ايران بيان کردند و نشان دادند که چشمانشان را بر مظلوميت، جنايات و البته در نسل کشي سعودي‌ها بسته اند.وي ضمن تاکيد بر اينکه قطعا دستکاه‌هاي امنيتي انگلستان چنين اقداماتي را از قبل متوجه مي‌شود و حمله صورت گرفته کاملا هماهنگ بوده است، ادامه داد: انگلستان با توجه به سابقه طولاني استعماري در کشورمان و کينه توزي که نسبت به انقلاب اسلامي‌ايران دارد چنين اقداماتي را انجام مي‌دهد و متاسفانه درک صحيحي از جمهوري اسلامي‌ندارد و مداوم هماهنگ با آمريکا حرکت مي‌کند.اين نماينده مجلس دهم افزود: سفارت ايران جزئي از خاک کشورمان تلقي مي‌شود و در اين راستا پليس لندن موظف به حفاظت از سفارتخانه بوده لذا قطعا اقدامات قضايي، کنسولي و بين المللي توسط جمهوري اسلامي‌انجام مي‌شود.جمالي نوبندگاني با اشاره به اينکه مسئوليت اين اتفاق به عهده انگلستان است، تصريح کرد: تصور مي‌کنم با توجه به رويه‌اي که انگلستان در پيش گرفته يکي از اقداماتي که مي‌توان در مقابل اين کشور متصور شد در رابطه با کاهش سطح روابط است؛ به عبارتي اگر انگليسي‌ها مسئوليت اين اتفاق را نپذيرند، عذرخواهي نکنند و خسارت ناشي را جبران نکنند کاهش سطح ارتباطات مي‌تواند يکي از اقدامات متقابل باشد.