علت توقف ثبت سفارش با دلار


رييس کميسيون بازار پول اتاق ايران با بيان اينکه توقف ثبت سفارش با دلار بايد زودتر انجام مي‌شد، گفت: استفاده از مکانيسم‌هاي تسويه چندجانبه يا پيمان‌هاي پولي مي‌تواند جايگزين دلار شود. 
کوروش پرويزيان در گفتگو با ايبِنا درباره ممنوعيت ثبت سفارش با دلار آمريکا اظهارداشت: اين اقدام شايد بايد زودتر انجام مي‌شد، چرا که يکسري شرايط بيروني درباره اين ارز خاص وجود دارد.
 وي با بيان اينکه دلار حتي پس از توافق برجام با توجه به اينکه مريوط به تحريم‌هاي اوليه بود، مستثني شد، گفت: موضوع U-Turn دلار هميشه مطرح بود و مسائل مربوط به قفل شدن اين منابع و مشکلات تبديل و هزينه‌هايي که براي ذينفعان اتفاق مي‌افتد، دغدغه تصميم‌گيران است و بايد راه‌حل‌هايي به عنوان جايگزين انتخاب شود. 
رييس کميسيون بازار پول و سرمايه اتاق ايران با اشاره به اينکه اگر مسائل مربوط به نيازهاي کسب و کار را تقسيم‌بندي کنيم دقيق‌تر مي‌توان به آنها پرداخت، تصريح کرد: براي مثال در رابطه با عراق اين روابط در دو بخش از نظر اقتصادي قابل تقسيم است، يک بخش مربوط به زوار است که از ايران به عراق يا عراق به ايران سفر مي‌کنند که اگر سوييچ کارت بانکي ايران با عراق به هم وصل شود و زائران بتوانند با کارت شتابي هزينه را پرداخت کنند نياز به ارز ثالث نخواهد بود که اين مسئله به توافقات بانک مرکزي دو کشور بر مي‌گردد.
مديرعامل بانک پارسيان افزود: بخشي نيز کالا و خدمات است که قراردادهاي صادراتي و وارداتي مي‌تواند با ارز دلار انجام نشود و با ارز ديگري مانند يورو باشد. همچنين استفاده از مکانيسم‌هاي تسويه چند جانبه مثل مکانيسم تسويه‌ آسيايي يا پيمان‌هاي پولي دوجانبه و سه جانبه کمک مي‌کند معاملات و قراردادها را با ارزهاي ديگري انجام دهيم.
پرويزيان خاطرنشان کرد: اين اقدام همچنين کمک مي‌کند کمي‌از تب و تاب اين ارز فروکش کند و هزينه‌هاي مربوط به صاحبان کسب و کار را نيز کاهش مي‌دهد.