انقلاب در ساخت آزادراه


گروه راه و مسکن: صبح ديروز شنبه ( 19 اسفندماه 96) در مراسمي‌با حضور وزير راه و شهرسازي قرارداد مشارکت بخش‌خصوصي در ساخت ۴۳۹ کيلومتر آزادراه به ارزش ۲۵۰۰ ميليارد تومان امضا شد. اين قراردادها که ميان خيرا... خادمي‌مديرعامل شرکت ساخت و نمايندگان شرکت‌هاي بخش خصوصي مشارکت‌کننده به امضا رسيد به شش پروژه آزادراهي در استان‌هاي مختلف مربوط مي‌شود. سيد حسين ميرشفيع معاون ساخت آزادراه‌هاي شرکت ساخت درباره جزييات اين پروژه‌ها اظهارکرد: اين آزادراه‌ها شامل مشهد به چناران با ۵۳ کيلومتر طول به ارزش ۴۲۰ ميليارد تومان، لامرد به پارسيان به طول ۵۱ کيلومتر و ارزش ۳۶۰ ميليارد تومان، سيرجان به بندرعباس به طول ۵۹ کيلومتر و ارزش ۲۶۳ ميليارد تومان، مهريز به اردکان به طول ۱۲۶ کيلومتر و ارزش ۸۰۰ ميليارد تومان، کنارگذر شمالي اراک به طول ۲۶۱ کيلومتر و ارزش ۶۵ ميليارد تومان و يکي از فازهاي آزادراه اروميه – تبريز به طول ۲۴ کيلومتر و ارزش ۳۲۷ ميليارد تومان با مشارکت بخش خصوصي اجرايي خواهند شد. به گفته وي، اين قراردادها با آورده ۷۰ درصدي بخش خصوصي و ۳۰ درصدي دولت عملياتي مي‌شود.
معاون ساخت آزادراه‌هاي شرکت ساخت از تاييد صلاحيت شدن تعدادي از پروژه‌هاي آزادراهي جديد از سوي معاونت برنامه‌ريزي وزارت راه و شهرسازي خبر داد و گفت: آزادراه‌هاي تبريز - مرند، چرمشهر - پرديس، نايين – نطنز، شهربابک – سيرجان و بستان آباد – کرمانشاه خواهند بود که با نهايي شدن ابلاغيه‌هاي لازم از سوي سرمايه‌‌گذار وارد فاز اجرايي مي‌شوند. به‌گفته ميرشفيع، با وجود تمام تنگناهايي که وجود داشته قراردادهاي قابل توجه جديدي با سرمايه‌‌گذاران بخش خصوصي به امضا رسيد که اين موضوع مي‌تواند در آينده گره‌گشاي بسياري از طرح‌هاي عمراني کشور باشد.
دست کردن در جيب بخش خصوصي افتخار ندارد
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تا سال ۱۴۰۴ بايد ۱۰ هزار کيلومتر آزادراه ساخته شود گفت: سهم برنامه ششم ۴ هزار کيلومتر است که اين مهم تا ۴ سال آينده محقق خواهد شد.
عباس آخوندي در مراسم امضاي قرارداد احداث ۴۳۹ کيلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصي با بيان اينکه اصل کار ما اين است که کار را پيش ببريم تا گوشه‌اي از کار ايران را حل کنيم، گفت: معتقدم آباداني ايران با يک دست صورت نمي‌گيرد و همه بايد به هم اعتماد کنند. هم مجلس به دولت اعتماد داشته باشد و هم بخش خصوصي به دولت اعتماد کند.
وي با بيان اينکه وقتي صحبت از احداث سه هزار و ۵۰۰ کيلومتر آزادراه يعني معال ۱.۵ برابر آزادراه‌هاي موجود مي‌شود، به اين معناست که اميد ملي و اعتماد صورت گرفته است، افزود: سال ۹۲ که به وزارت راه و شهرسازي آمدم ۷۰ درصد آزادراه‌ها را دولت و ۳۰ درصد را بخش خصوصي مي‌ساخت. يعني عملاً بخش عمده‌اي از ساخت و ساز در دست دولت بود ولي در حال حاضر اين نسبت برعکس شده و ۳۰ درصد از قرارداد ساخت آزادراه در دست دولت است که به اين معني است که دولت توانسته اعتماد بخش خصوصي را جلب کند.
آخوندي با بيان اينکه در تلاشيم هزينه سرمايه بخش خصوصي در آزادراه‌ها از محل دريافت عوارض مستهلک شود، گفت: عوارض تهران – پرديس در سالي که افتتاح شد، ۲۷۰۰ تومان برآورد شد ولي هزار و پانصد تومان از مردم اخذ مي‌کردند که به معناي حاتم بخشي از جيب بخش خصوصي است و من اين موضوع را نمي‌پذيرم و بخش خصوصي بايد سرمايه خود را مستهلک کند تا مطمئن شود که مي‌تواند به سرمايه گذاري خود در کشور ادامه دهد.
 احداث ۴ هزار کيلومتر آزادراه تا پايان برنامه ششم
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: تا سال ۱۴۰۴ بايد طول آزادراه‌ها به ۱۰ هزار کيلومتر برسد که ۴ هزار کيلومتر آن تا پايان برنامه ششم و ۶ هزار کيلومتر در طول برنامه هفتم توسعه اجرايي خواهد شد تا بدين لحظه توانسته‌ايم کل سقف مورد نظر در برنامه ششم را پر کنيم و در پايان برنامه ششم تعهد مورد نظر را استيفاء خواهيم کرد.
وي درخصوص نحوه تامين مالي بخش خصوصي براي اين آزادراه‌ها گفت: در حال تلاش هستم تا نحوه تامين مالي از بانک را براي سرمايه‌گذاران در آزادراه تأمين کنم. چرا که هيچ کس ۷۰۰ ميليون پول نقد در جيب خود ندارد و همچنين تضمين اين ارقام از محل دارايي‌هاي شخصي سرمايه گذاران امکانپذير نيست. به همين دليل بايد به سمت تضمين تسهيلات بانکي از محل خريد خدمت در آينده باشيم. در شوراي پول و اعتبار تضمين بيش از ۱۵ درصد را برطرف کرده و امکان انجام آن را به تصويب رسانديم چون ماهيت سرمايه گذاري در اين پروژه‌ها با ماهيت ساير فعاليت‌هاي اقتصادي متفاوت است.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به تصويب امکان استفاده از صندوق توسعه ملي براي سرمايه گذاري در پروژه‌هاي زيرساختي در قانون بودجه ۹۷، گفت: مطمئن نيستم سازو کار بودجه ۹۷ درباره صندوق توسعه ملي کارآمد باشد، اما مهم اين است که مجلس اصل امکانپذيري اين کار را به تصويب رسانده است ولي بايد به مکانيزمي‌برسيم تا از صندوق توسعه ملي در توسعه زيرساخت‌ها بهره ببريم.
 عوارض آزادراهي يکپارچه مي‌شود
آخوندي بااشاره به تصويب امکان اجراي سيستم يکپارچه اخذ عوارض در همه آزادراه‌ها در کشور در هيئت دولت اظهار داشت: در حال حاضر هر آزادراه براي خود يک دروازه دريافت عوارض الکترونيکي دارد که اگر بتوانيم سيستم طراحي کنيم تا از همه آزادراه‌ها به صورت يکپارچه و از يک سيستم الکترونيکي، عوارض اخذ شود، هزينه شرکت‌هاي آزادراهي کاهش چشمگيري خواهد داشت. هفته گذشته با يک کنسرسيوم براي اجراي اين پروژه به توافق رسيده ايم.
وي در پايان يکي ديگر از اقدامات وزارت راه را تلاش براي ارتقاي سطح خدمات دهي آزادراه‌هاي موجود دانست و خاطرنشان کرد: تمام قراردادهايي که امضاء مي‌شود، احداث آزادراه جديد است اما به دنبال آن هستيم که از هيئت وزيران مجوز ارتقاء سطح سرويس آزادراه‌ها را به صورت بازسازي اساسي اخذ کنيم. 


جذب ۱۱ هزار ميليارد تومان سرمايه بخش خصوصي در بخش آزادراهي
همچنين عباس آخوندي در حاشيه مراسم امضاي قرارداد ۴۳۹ کيلومتر آزادراه با مشارکت بخش خصوصي در جمع خبرنگاران، گفت: امروز براي احداث حدود ۴۴۰ کيلومتر آزادراه در ۶ محور در استان‌هاي مختلف شامل استان کرمان، مرکزي، خراسان‌هاي شمالي و رضوي، آذربايجان شرقي و غربي، اردبيل، قرارداد امضا کرديم. مبلغ اين قرارداد حدود ۲۵۰۰ ميليارد تومان است که ۷۰ درصد اين مبلغ با سرمايه گذاري بخش خصوصي صورت گرفته است و ۳۰ درصد آن را نيز دولت بر عهده خواهد داشت. در حال حاضر ۲۴۰۰ کيلومتر آزاد راه در کشور داريم که برنامه‌هاي ششم و هفتم توسعه ما را مکلف به احداث ۱۰هزار کيلومتر آزاد راه کرده است.
آخوندي با بيان اينکه در سال ۹۵ و ۹۶ قرارداد احداث ۱۱۱۳ کيلومتر آزادراه را امضا کرده‌ايم، تصريح کرد: امروز نيز حدود ۴۴۰ کيلومتر آزادراه اضافه شد و بيش از ۸۰۰ کيلومتر نيز در دست مطالعه داريم. خوشبختانه استقبال بخش خصوصي از احداث آزادراه بسيار خوب بوده است.
وي با اشاره به اشتغال فوق العاده اين پروژه‌هاي عمراني يادآور شد: اين ۱۱۱۳ کيلومتر آزادراهي که ساخت آن آغاز شده ۱۷هزار نفر را مشغول به کار خواهد کرد و بيش از ۵هزار دستگاه ماشين آلات سنگين و راه سازي نيز به کار گرفته خواهد شد. اميدواريم علي رغم تنگناي مالي دولت، وزارت راه و شهرسازي رويکرد استفاده از سرمايه بخش خصوصي را در پيش گرفته و توانسته سرمايه‌هاي خوبي را براي فعاليت‌هاي راهسازي جذب کند به طوري که حجم منابعي که در قراردادها جذب کرده‌ايم از کل بودجه ما بسيار بسيار بيشتر است. چرا که در سال ۹۷ کل بودجه‌اي که براي وزارت راه و شهرسازي در نظر گرفته شده کمتر از ۵ هزار ميليارد تومان است حال آنکه ميزان بودجه جذب شده صرفاً در بخش ساخت آزادراه بيش از ۱۱هزار ميليارد تومان است. اين نشان مي‌دهد که به تدريج در حال مشارکت دادن بخش خصوصي براي توسعه زيرساخت‌هاي کشور هستيم. همين وضعيت در حوزه بنادر، ريل و فرودگاه‌ها نيز در جريان است.
 عمليات اجرايي آزادراه تهران-شمال به شدت در جريان است
آخوندي درباره قطعه يک آزادراه تهران-شمال اظهارداشت: آزادراه تهران-شمال عمليات اجرايي آن به شدت در جريان است. در اين پروژه به اندازه طول آزادراه تونل و پل در دست ساخت داريم و بيش از ۹۰ درصد در قطعه يک پيشرفت فيزيکي کار داريم. اميدوارم به زودي در اختيار مردم قرار بگيرد.
به اندازه نيمي‌از کل آزادراه‌هاي قبلي پروژه در دست ساخت داريم
همچنين خيرا... خادمي‌مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي کشور در مراسم امضاي قرارداد احداث ۴۳۹ کيلومتر آزادراه گفت: در حال حاضر در کشور، عمليات اجرايي در بخش زيرساخت‌ها به صورت گسترده در حال انجام است. در بخش ريلي سه هزار و ۴۱۰ کيلومتر پروژه در دست احداث داريم و ۵ هزار کيلومتر ريل جديد در حال مطالعه است. تا پايان سال جاري ۵۱۶ کيلومتر ريل گذاري را تحويل مردم مي‌دهيم ولي بهره برداري از آن‌ها در سال آينده اتفاق خواهد افتاد که با ساخت اين ۵۱۶ کيلومتر در يک سال به ۹۱۹ کيلومتر ريل گذاري در دولت دست خواهيم يافت.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در بخش آزادراهي ۱۱۷۰ کيلومتر آزادراه در حال اجراست که اجراي اين پروژه‌ها سبب فعاليت ۵ هزار دستگاه ماشين آلات سنگين و اشتغال ۱۷ هزار نفر شده است که اميدواريم تا چهار سال آينده به بهره برداري برسد.
وي با اشاره به فعال شدن آزادراه تهران – شمال در طول دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم گفت: ساخت اين آزادراه در سال‌هاي گذشته دچار رکود شده بود که در حال حاضر با جديت در حال انجام است.
خادمي‌درخصوص احداث بزرگراه‌ها و راه‌هاي اصلي اظهار داشت: در حال حاضر ۷۸۰ کيلومتر بزرگراه اصلي در حال ساخت است که ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر با اجراي اين پروژه‌ها مشغول به کار شده‌اند قرار است سالانه هزار کيلومتر بزرگراه به بهره برداري برسد.
مديرعامل ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل و توسعه کشور در باره احداث راه‌هاي روستايي تصريح کرد: ۱۳ هزار کيلومتر محور جديد در دست ساخت داريم و ۵ هزار و ۲۰۰ کيلومتر راه روستايي نيز بازسازي و روکش آسفالت جديد شده اند.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در بخش ريلي ۷ پروژه در برنامه تأمين مالي خارجي قرار دارد که قرارداد دو پروژه کرمانشاه – خسروي و شيراز-بوشهر با سرمايه گذاري شرکت‌هاي چيني به امضاء رسيده است. همچنين براي تأمين مالي پروژه‌هاي ريلي همدان-سنندج، گرگان-مشهد، ميانه-اردبيل، ميانه – تبريز نيز در حال مذاکره با فاينانسور چيني هستيم ضمن اينکه در پروژه گرگان-مشهد علاوه بر سرمايه گذار خارجي، آستان قدس رضوي نيز مشارکت خواهد داشت. هزينه کل اين پروژه‌ها، ۱۳ هزار ميليارد تومان است که از محل فاينانس خارجي تأمين خواهد شد.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور با بيان اينکه در بخش آزادراهي مشارکت بخش خصوصي داخل را نيز دنبال مي‌کنيم، يادآور شد: طي ۴ سال آينده هزار و ۱۷۰ کيلومتر آزادراه را تحويل خواهيم داد. در يک سال گذشته قرارداد احداث هزار و ۱۱۳ کيلومتر آزادراه به مبلغ ۸ هزار و ۷۰۰ ميليون تومان به صورت مشارکت ۷۰ درصدي بخش خصوصي و ۳۰ درصدي دولت به امضا رسيده است. ۸۹۶ کيلومتر قرارداد جديد نيز در قالب ۸ پروژه در حال آماده شدن است. قراردادي که هم اکنون با بخش خصوصي براي احداث ۴۳۹ کيلومتر آزادراه امضا شده است به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان خواهد بود.
 براي آخوندي پيگيري کار از لابي براي استيضاح اهميت بيشتري دارد
همچنين در اين جلسه محمد حسن‌نژاد نماينده مردم جلفا در مجلس شوراي اسلامي‌اعلام کرد که خوشبختانه با وجود تمام مشکلات و معضلات موجود کارهاي اجرايي قابل توجهي صورت گرفته که فعال کردن بخش خصوصي در اين پروژه‌ها مي‌تواند به طور قابل توجهي به بهبود امکانات زيرساختي بسياري از شهرها کمک کند. براي ما فرقي نمي‌کند که کدام منطقه از کشور توسعه يابد، زيرا بهبود شرايط در هر نقطه‌اي مي‌تواند براي توسعه ايران کمک‌کننده باشد. به گفته وي در شرايطي که استيضاح وزير راه و شهرسازي به جريان افتاده و امکان آن وجود داشت که لابي‌هاي سياسي پيگيري‌ شود، اما وزير راه‌ و شهرسازي ترجيح داده قراردادهاي مهم آزادراهي را اجرايي کند که اين امر قطعا نشان‌دهنده آن است که پيگيري کار از لابي براي استيضاح براي دکتر آخوندي اهميت بيشتري دارد.