هند طلب ایران را به یورو می‌دهد


کاردار سفارت هندوستان با بيان اينکه هيچ مشکلي براي پرداخت پول فروش نفت ايران وجود ندارد و در حال حاضر به صورت يورو پرداخت مي‌شود، گفت: هيچ مشکلي براي حسابهاي بانکي ايرانيان در هندوستان ايجاد نشده است.
دوش اوتام روز گذشته در حاشيه نمايشگاه تجاري هندوستان در ايران اظهار کرد: 100 شرکت هندي در زمينه‌هاي فناوري، لاستيک، پلاستيک و... به ايران آمده‌اند تا در نمايشگاه سورس هندوستان در ايران شرکت کنند.
وي افزود: تجارت دو کشور ايران و هندوستان در سال گذشته به 2.8 ميليون دلار رسيده است که اميدواريم اين رقم در سالهاي آتي افزايش يابد؛ ما از حضور و برگزاري نمايشگاه‌ها تجاري ايران در کشور خودمان استقبال مي‌کنيم.
 سرمايه‌گذاري 85 ميليون دلاري هندوستان در فاز يک بندر چابهار
کاردار سفارت هندوستان ادامه داد: هندوستان اميدوار است بتواند توسعه بندر چابهار را در فاز يک انجام دهد که براي تحقق اين امر 85 ميليون دلار در نظر گرفته شده است. همچنين لاين اعتباري 150 ميليون دلاري نيز براي اين کار اختصاص يافته است.
اوتام گفت: بندر چابهار براي دو کشو رايران و هندوستان مورد اهميت است زيرا شرايط تجارت با افغانستان و آسياي ميانه را توسعه مي‌دهد.
وي با اشاره به حجم خريد نفت هندوتسان از ايرا نگفت: در سال گذشته 27.1 ميليون تن نفت به ارزش 9 ميليارد دلار از ايران خريداري شده است که همکاريهاي دو کشور در زمينه انرژي توسعه خواهد يافت.
* بدهي‌هاي نفتي زمان تحريم‌هاي هندوستان به ايران به طور کامل تسويه شد
وي در پاسخ به اينکه آيا هندوستان بدهي‌هاي خود را که از ز مان تحريمها بابت فروش نفت باقيمانده بود با ايران به طور کامل تسويه کرده است يا نه گفت: خيلي خوشحالم که بگويم تمام بدهي هندوستان به ايران که از زمان تحريمهاي بين‌المللي عليه ايران بابت فروش نفت بود امروز به طول کامل پرداخت شده است.
 مشکلي براي پرداخت پول نفت به ايران نداريم
کاردار سفارت هندوستان در ايران در پاسخ به سوال ديگر مبني بر اينکه در حال حاضر پول فروش نفت به ايران به چه صورت انجام مي‌شود، گفت: بعد از برداشته شدن تحريمها مشکلي بابت پرداخت پول نفت به ايران وجود ندارد و به طور کامل پرداخت مي‌شود.
وي افزود: براي تحقق اين امر يوکو بانک هندوستان در ايران حضور دارد و شش بانک ايراني نيز با اين بانک همکاري مي‌کنند تا تبادلات تجاري به طور کامل پرداخت شود.
کاردار سفارت هندوستان در پاسخ به تسنيم که آيا پول ايران با يورو پرداخت مي‌شود يا روپيه هندوستان گفت: پول فروش نفت ايران با يورو و به صورت کامل پرداخت مي‌شود.
اوتام در پاسخ به اين سوال که آيا به خاطر مسائل مربوط به FATF تغييري در حساب بانکي ايرانيان در هندوستان صورت گرفته است و مواردي که در خصوص بسته شدن حسابهاي ايرانيان در هندوستان مطرح مي‌شود درست است يا خير اظهار کرد: هيچ مشکلي براي حسابهاي بانکي ايرانيان در هندوستان ايجاد نشده است.
شرکت‌هاي ايراني و هندي کنسرسيوم مشترک نفتي تشکيل دادند
همچنين چند روز پيش بود که اعلام شد شرکت اون ان جي سي ويدش، شاخه برون مرزي شرکت نفت و گاز هند قراردادي با شرکت ايدروي ايران براي حضور مشترک در مناقصه پروژه يک ميليارد دلاري توسعه ميدان نفتي سوسنگرد در جنوب ايران امضا کرده‌اند.
به نقل از پايگاه خبري پي تي آي، شرکت اون ان جي سي ويدش، شاخه برون مرزي شرکت نفت و گاز هند قراردادي با شرکت ايدروي ايران براي حضور مشترک در مناقصه پروژه يک ميليارد دلاري توسعه ميدان نفتي سوسنگرد در جنوب ايران امضا کردند.
اين ميدان نفتي واقع در خشکي که در استان خوزستان واقع شده يکي از جديدترين ميدان‌هاي کشف شده است که ايران اميدوار است در 2 فاز توسعه‌اي روزانه حدود 30 هزار بشکه نفت از آن توليد نمايد.
به گفته منابع رسمي، شرکت او وي ال يادداشت تفاهمي‌را براي همکاري باشرکت ايدرو اويل براي توسعه ميدان سوسنگرد به امضا رسانده است.
ايدرو اويل که يکي از شرکت‌هاي تابعه سازمان توسعه و نوسازي ايران است ماه گذشته قرارداد مشابهي با شرکت زاروبژنفت روسيه براي حضور مشترک در مناقصه توسعه ميدان سوسنگرد امضا کرده بود.
به گفته نصرا... زارعي، مديرعامل ايدرو، اين شرکت ايراني به دنبال ايجاد کنسرسيومي‌است تا بتواند نظر شرکت ملي نفت ايران را براي گرفتن قرارداد توسعه ميدان سوسنگرد جلب نمايد.
ايدرو اويل يکي از 17 پيمانکار مجازي است که از سوي وزارت نفت ايران براي حضور در پروژه‌هاي سرمايه گذاري مشترک با شرکت‌هاي خارجي جهت مشارکت در پروژه‌هاي انرژي ايران انتخاب شده است.
شرکت او وي ال هند همچنين در تلاش است تا حق توسعه ميدان عظيم نفتي آزادگان جنوبي را به دست آورد و در اين زمينه با شرکت‌هاي بزرگ بين المللي نظير شيل، توتال فرانسه، پتروناس مالزي و گازپروم روسيه رقابت مي‌کند