3 ساعت حمله به سفارت تهران در لندن

شرق: چهار نفر یا چهل نفر، فرقی نمی‌کند، ورود هر تعداد آدم متعرض به سفارت یک کشور، معارض با حقوق بین‌الملل است، لندن، لاهور یا تهرانش هم فرقی نمی‌کند. چهار نفر روز جمعه به سفارت ایران در انگلیس حمله کردند، آنها چماق و قمه به دست، وارد بالکن سفارت ایران در انگلیس شده، پرچم ایران را شکسته و پرچم آبی‌رنگ خود با عنوان «خدام‌المهدی» را به اهتزاز درآوردند؛ مهاجمان به سفارت ایران، افرادی هوادار سیدصادق حسینی‌شیرازی بودند؛ روحانی ملبسی که در کربلا متولد شده و در همان‌جا تحصیلات حوزوی خود را به انجام رسانده است. او معروف به منتقد جمهوری اسلامی ایران است ولی در مسائل فقهی بسیار سخت‌گیر است. پدر او نیز از مراجع تقلید عراق بود. اما قاسم فهد، نماینده امور رسانه‌ای آیت‌الله شیرازی در لندن، درباره  چهار مهاجم به سفارت ایران در لندن به بی‌بی‌سی ‌فارسی گفته است: «این افراد دوستداران آیت‌الله شیرازی هستند که مستقلا این کار را کرده‌اند.» او مدعی شده که این افراد ارتباط سازمانی با شیرازی و نمایندگانش ندارند.
مهاجمان که بودند؟
سفیر ایران در لندن که مهاجمان به سفارت را فرقه انحرافی شیرازی می‌نامد، توضیح داده که «در تمام طول تعرض به سفارت، چهار نفر نماینده فکری این فرقه که عرب‌زبان بودند، ضمن شعارها علیه مقامات عالی کشورمان، با فریادهای مستمر جلوی دوربین شبکه‌های تلویزیونی شعارهای بسیار توهین‌آمیزی علیه عایشه، همسر پیامبر اسلام(ص) و خلفای سه‌گانه اهل سنت یعنی ابوبکر، عمر و عثمان دادند». به گفته حمید بعیدی‌نژاد، «ایدئولوژی انحرافی این فرقه مبتنی بر اهانت‌های آشکار علیه همسر پیامبر اسلام و خلفای سه‌گانه و ترغیب شیعیان به قمه‌زنی حتی در اروپاست». او گروه مسئول حمله به سفارت ایران را نماینده یک گروه تندروی شیعه معرفی می‌کند که تفسیری فرقه‌گرایانه از شیعه دارند و بر اهانت به رهبران ارشد سنی اصرار دارند.  در این حال، عبدالعظیم المهتدی‌البحرانی، نماینده شیرازی‌های بحرین، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما تعرض به سفارت ایران در لندن از سوی افراد نادان گروه یاسرالجیب و بالارفتن از دیوارهای آن‌ را محکوم می‌کنیم». در این بیانیه که کانال سفیر ایران در کویت آن را منتشر کرده، آمده است که «ما تابع مرجعیت آیت‌الله شیرازی هستیم و با هرگونه خشونتی مخالف هستیم... این گروه تابع مرجعیت آیت‌الله شیرازی نیستند، بلکه این اقدام از سوی دشمنان این مرجعیت و به منظور بدنام‌کردن آن صورت گرفته است». بی‌بی‌سی‌فارسی نیز نوشته که «حمله هواداران آیت‌الله شیرازی به سفارت ایران در لندن چند روز پس از بازداشت حسین شیرازی، پسر صادق شیرازی انجام گرفت». حسین شیرازی چندی پیش در یک سخنرانی ادعاهایی نسبت به موضوع ولایت فقیه مطرح کرده بود.
3 ساعت حادثه


ماجرای حمله چهار مهاجم به سفارت ایران در انگلیس، ساعت 16:20 به وقت محلی به پلیس لندن گزارش شده و بعد از سه ساعت، مهاجمان دستگیر شده‌اند. سفیر ایران در انگلستان از ساعات اولیه این اتفاق خبر را در توییتر رسمی‌اش منتشر کرد. «دقایقی پیش تعداد اندکی از طرفداران فرقه شیرازی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن تعرض کردند. تعداد اندکی از این افراد با شکستن پرچم، در حال شعار علیه مقامات کشور و لعن عایشه، ابوبکر، عمر و عثمان هستند. به هنگام ورود، آنها با چماق و قمه دیده شدند. پلیس در محل حاضر است». او یک ساعت بعد در توییتی نوشت «متعرضان فقط روی بالکن بیرونی ساختمان سفارت بوده و در محاصره پلیس هستند. همکاران همه در داخل سفارت در آرامش و امنیت هستند». «پلیس با آوردن بالابر بلند در خیابان، خود را روبه‌روی بالکن سفارت و در موقعیت جلوی متعرضان قرار داده و می‌خواهد با گفت‌وگو چهار جوان متعرض را دعوت به تسلیم کند». سفیر حدود یک ساعت بعد از این توییت‌ها نوشت که «چهار متعرض توسط پلیس دستگیر و با ماشین به ایستگاه پلیس برده شدند. هنوز از احتمال حضور افراد دیگری از این فرقه در اطراف ساختمان اطمینان وجود ندارد». کارکنان سفارت یکی، دو ساعت دیگر، میله پرچم جمهوری اسلامی بالای سفارت را تعمیر کرده و بار دیگر پرچم سه‌رنگ کشور بالای سفارت نصب شد. سفیر ایران در توییتی نوشت که «دولت بریتانیا برای اطمینان از مصونیت سفارت تعهد بی‌قیدوشرط دارد».
درحالی‌که مقامات ایرانی با تأکید، از نقش دولت انگلیس در این ماجرا و کوتاهی احتمالی پلیس سخن می‌گویند، یک سخنگوی وزارت خارجه انگلیس که خواست نامش درج نشود، عصر روز گذشته به ایرنا گفته: «این کشور وظیفه خود را طبق کنوانسیون ژنو درباره روابط دیپلماتیک بسیار جدی می‌گیرد. حفظ امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک در انگلیس برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است».
اعتراض ایران به انگلیس
از ساعات اولیه حادثه، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد: «بلافاصله پس از وصول این خبر، آقای دکتر عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن و برخورد فوری با مهاجمان شد». قاسمی افزود: «سفیر انگلیس در تهران نیز ضمن ابلاغ عذرخواهی رسمی دولت انگلیس، گفت: پلیس ضدشورش انگلیس در محل حضور یافته و اوضاع تحت کنترل است. او گفت: «تمام اقدامات لازم برای محافظت از جان دیپلمات‌های ایران و جلوگیری از ورود مهاجمان به داخل سفارت به عمل آمده است». حوالی ساعت 11، سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه معترضان  در بالکن سفارت کشورمان در لندن دستگیر شده‌اند، از ختم این غائله نمایشی خبر داد. قاسمی خواستار محاکمه و مجازات آمران و عاملان این اقدام شد.
محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، نیز درباره این ماجرا گفت: «این موضوع واکنش قاطع جمهوری اسلامی را در پی خواهد داشت». به گزارش ایسنا، نوبخت در حاشیه همایشی، درباره عملکرد پلیس لندن در محافظت از سفارت گفت: «اینکه چند فرد مسلح به صورت غیرقانونی وارد مکانی شوند که از نظر عرف بین‌المللی باید مورد حمایت آن کشور باشد و بعد از چند ساعت پلیس با آنان برخورد کند، پیشاپیش مشخص است که دراین‌باره قواعد بین‌المللی رعایت نشده و جمهوری اسلامی قطعا در برابر این اتفاق واکنش قاطع خواهد داشت».
پلیس کوتاهی کرده
علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری، با بیان اینکه «دولت انگلیس درباره حمله به سفارت ایران باید پاسخ‌گو باشد»، گفت: «دولت انگلیس اگر می‌خواست می‌توانست جلوی هجوم چند نفر اوباش را بگیرد. قطعا دولت انگلیس مسئول حفظ امنیت هیئت‌های نمایندگی سیاسی در این کشور ازجمله سفارت ایران در لندن است و اینها در جلوگیری از هجوم چند نفر اراذل ‌و اوباشی که تعیین‌شده بیگانگان هستند، کوتاهی کردند. هیچ بعید نیست اینها با برخی از جریان‌ها در انگلیس در ارتباط باشند؛ بنابراین دولت و پلیس انگلیس اگر می‌خواست، می‌توانست جلوی هجوم چند نفر اوباش را در حمله به سفارت ایران بگیرد و باید در این زمینه پاسخ‌گو باشد». علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، نیز گفته؛ «ورود این افراد به بالکن سفارت و تعرض به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن، نمی‌تواند بدون موافقت یا چشم‌پوشی نیروهای امنیتی و پلیس انگلیس صورت گرفته باشد». نگاهی به مواضع مسئولان در قبال حادثه رخ‌داده در سفارت ایران در لندن، نشان می‌دهد فعلا جمع‌بندی همه بر این است که پلیس انگلیس در این حادثه تعلل کرده است.
مجلس بررسی می‌کند
مجلسی‌ها نیز اعلام کرده‌اند این ماجرا را بررسی خواهند کرد. کمال دهقانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، از بررسی موضوع تعرض به سفارت ایران در انگلیس در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد. او به ایسنا گفته: «قرار است آقای عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و انصاری، معاون اقتصادی وزیر خارجه، امروز  در کمیسیون امنیت ملی برای بررسی مسائل مختلف مانند روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا حضور پیدا کنند. در این جلسه قطعا موضوع تعرض به سفارت ایران در انگلیس نیز بررسی می‌شود».
نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی، نیز با تأکید بر اینکه این موضوع را در کمیسیون بررسی خواهند کرد، درباره تأثیر این اتفاق بر روابط دو کشور گفت: ما باید این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم متعرضان چه کسانی بوده‌اند، تعرض چگونه صورت گرفته و آیا تعللی که وجود داشته عمدی بوده یا خیر تا بتوانیم به صورت دقیق‌تر دراین‌باره اظهارنظر کنیم.