95 درصد کاربران ایرانی از اینترنت پرسرعت محرومند؛

«جهان صنعت»- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان توسعه سرعت دسترسی به شبکه اینترنت گفت: تکنولوژی امروز ما ADSL است و هم‌اکنون پنج درصد مشترکین می‌توانند روی 16 مگابیت خدمات دریافت کنند .
توسعه اینترنت و ارتباطات در عصر تکنولوژی در کشورهای مختلف از جمله مهم‌ترین اهداف استراتژیک دولت‌هاست تا بر پایه آن بتوانند روابط سیاسی و تجاری و اقتصادی خود را گسترش دهند. بر همین اساس افزایش سرعت دسترسی به اینترنت و پهنای باند از موارد لازم در رسیدن به این هدف است‌. اما در حالی که متوسط سرعت دسترسی به اینترنت در دنیا از طریق ارتباطات پهن باند به رقم ۴۰ مگابیت بر ثانیه و در دستگاه‌های موبایل به ۲۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است، به گفته وزیر ارتباطات در کشور ما تنها پنج درصد کاربران می‌توانند به سرعت 16 مگابیت بر ثانیه دست یابند .
نخستین نشست خبری آنلاین وزیر ارتباطات دیروز از طریق شبکه بومی اشتراک ویدئو آنلاین و با استفاده از ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات و بر بستر شبکه IP داخلی با دو دفعه وقفه و تاخیر دو ساعته برگزار شد. در این نشست که‌ بیش از 400 بیننده همزمان داشت وزیر ارتباطات به پاسخگویی سوال خبرنگاران پرداخت.
محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این نشست درباره میزان توسعه سرعت دسترسی به شبکه تا 20 مگابیت بر ثانیه گفت: تکنولوژی امروز ما ADSL است و هم‌اکنون پنج درصد مشترکین می‌توانند روی 16 مگابیت خدمات دریافت کنند و مفهوم 20 مگابیت این است که باید تکنولوژی را عوض کنیم و به سمتFTTH برویم.


وزیر ارتباطات خاطر‌نشان کرد: برای این موضوع بحث سرمایه‌گذاری‌ها مهم است و باید سرمایه‌گذاری را بهینه انجام دهیم و نگاهی به جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی داشته باشیم؛ همچنین شرکت‌ها را دعوت به ادغام و استفاده از ظرفیت‌های سازمان بورس کردیم. طبیعتا این سرمایه‌گذاری به دلایل مختلف تا الان صورت نگرفته است؛ امروز جلسه‌ای با ‌FCPها و شرکت مخابرات داشتیم تا این مهم اتفاق بیفتد و تا پایان سال 97 بالای دو میلیون پورت 20 مگابیت خانگی ایجاد کنیم؛ به این معنی که 20 درصد هدف‌گذاری را سال آینده انجام دهیم.
انحصار زیرساخت برای تامین پهنای باند داخلی
محمد‌جواد آذری‌جهرمی ادامه داد: انحصار زیرساخت برای تامین پهنای باند داخلی براساس مباحث حقوقی و فنی است. اما به این سمت حرکت می‌کنیم که روزی انحصار اقتصادی در این حوزه کنار گذاشته شود و صرفا نقش حاکمیتی خود را ایفا کند.
وی در ادامه درباره مشکلات Servco‌ها با بیان اینکه این مشکلات حل می‌شود و سرمایه‌گذاری FCP‌ها کافی نبوده است تصریح کرد: هدف ما در تجمیع مجوزها و ارائه دو مجوز FCP و Servco این بود که مشوق‌های لازم برای ادغام شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه انجام شود و بخش ثابت کشور رشد بیشتری داشته باشد. برداشت روز اول ما این بود که بازار کشور بیش از شش اپراتور FCP نیاز ندارد. اما چون نمی‌خواستیم مانع رقابت شویم هر ۱۷ شرکت متقاضی این پروانه، پذیرش شدند. طبیعتا سرمایه‌گذاری همه این ۱۷ شرکت ظرفیت بازگشت سرمایه را ندارد. همه چیز هم با زور قوانین و مقررات نمی‌شود و خودشان باید از نظر اقتصادی به این درک برسند که با هم ادغام شوند.
آذری‌جهرمی با بیان اینکه کسب‌و‌کارهایی که به صورت خرد وجود داشتند در قالب پروانه Servco فعال شدند گفت: اما فعالان این حوزه اعلام کرده‌اند که حق امتیاز پروانه، محدودیتی برای فعالیت‌شان ایجاد کرده است و سبب شده فعالیت در این عرصه برایشان مقرون به صرفه نباشد. این حرف قابل بررسی است و در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هم این موضوع مطرح و قرار شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات گزارش دقیقی دهد که فعالیت Servco‌ها چیست و چگونه مشکلات آنها را برطرف کنیم.
وزیر ارتباطات تصریح کرد: فعالیت‌FCP‌ها موفق بوده و سرمایه‌گذاری خوبی هم کرده‌اند. البته سرمایه‌گذاری به‌اندازه کافی نبوده و باید بیش از این باشد. نمی‌توان به صورت فرمایشی خواستار سرمایه‌گذاری در این حوزه شد و خودشان از نظر اقتصادی باید به این نتیجه برسند که باید سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهند.
با شرایط MTN برای سرمایه‌گذاری در فیبرنوری موافقت نکردیم
وزیر ارتباطات در مورد آخرین وضعیت سرمایه‌گذاری اپراتور آفریقای جنوبی در پروژه اپراتور چهارم فیبرنوری کشور گفت: این شرکت خارجی تفاهمنامه‌ای با اپراتور فیبرنوری ما داشت و شروطی را برای حضور در این پروژه نهایی کرده بود اما هم‌اکنون طی مکاتبه‌ای به ما اعلام کرده است که با توجه به تغییر مدل قیمت‌گذاری اینترنت و نیز تغییر نرخ ارز، این شروط تغییر کند.
آذری‌جهرمی تاکید کرد: ما این شرایط را نپذیرفتیم و معتقدیم که افزایش نرخ ارز حتی به سود سرمایه‌گذاران خارجی در ایران است. از سوی دیگر‌ استدلال این اپراتور برای تغییر تعرفه‌های اینترنت نیز برای ما قانع‌کننده نبوده است. بر این اساس قرار است تیم مشترکی از اپراتور خارجی و اپراتور داخلی، گزارش نهایی را از آخرین وضعیت این پروژه به ما اعلام کند.
بانک مرکزی برای ارز مجازی تلگرام تصمیم می‌گیرد
وزیر ارتباطات در مورد برخی اقداماتی که در راستای اشاعه ارز دیجیتال بر بستر شبکه پیام رسان تلگرام صورت می‌گیرد، گفت: بانک مرکزی مسوول تصمیم‌گیری در مورد قانونی بودن این فعالیت‌هاست. همان‌طور که در خصوص سرویس پیام صوتی تلگرام، مراجع تصمیم به توقف فعالیت آن گرفتند و با حکم قضایی این سرویس مسدود شد، در مورد فعالیت ارز دیجیتال از طریق شبکه تلگرام نیز‌ بانک مرکزی باید تشخیص دهد که این فعالیت مخرب است و آن را به مراجع قانونی اعلام کند.
آذری‌جهرمی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی به این جمع‌بندی برسد که فعالیت ارز مجازی تلگرام مخرب است، باید آن را به مراجع قانونی اعلام کند تا جلوی آن گرفته شود و ما نیز این حکم قضایی را بدون هرگونه اغماض، اجرایی می‌کنیم.
وی در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی ارز دیجیتال ملی نیز گفت: مطابق با فراخوان اعلام شده و همکاری با پژوهشکده پولی بانکی، پیش‌بینی می‌کنیم که در ابتدای سال آینده، به یک جمع‌بندی از نتایج این فراخوان و همفکری با نخبگان این بخش برسیم و یک تصمیم کلان ملی در این باره بگیریم.
حذف شبکه دلالی تامین اینترنت کشور
وزیر ارتباطات از حذف شبکه دلالی تامین پهنای باند در یک سال و نیم گذشته خبر داد و گفت: با حذف این شبکه، پهنای باند به قیمت ارزان‌تری به شرکت زیرساخت می‌رسد و به‌اندازه کافی تنوع تامین‌کننده وجود دارد. این شبکه تجاری سابق که مبتنی بر دلالی و فساد بود را هرگز برنمی‌گردانیم‌ اما حذف انحصار زیرساخت در تامین پهنای باند را پیگیری می‌کنیم.
آذری‌جهرمی درباره دلیل تاخیر در راه‌اندازی شبکه علمی کشور گفت: دلیل تاخیر اپراتور است که اخیرا به این نوع اپراتور اخطار دادیم که اگر طبق مدلی که پیگیری می‌کند نتواند تعهدات و انتظارات را برآورده کند تصمیم دیگری می‌گیریم و مقرر شده در خردادماه نتیجه فعالیت‌شان را ارزیابی کنیم.
ناهنجاری اینترنت رایگان شبانه
آذری‌جهرمی درباره نقش وزارت ارتباطات در موضوعات فرهنگی و رفع ناهنجاری‌های فرهنگی گفت: هر فناوری فرهنگ خود را می‌آورد و تلاش‌های زیادی کرده‌ایم که حضور در فضای مجازی را بهینه کنیم.
وی گفت: البته تصمیمات ما قطعا در حوزه فرهنگی تاثیر خواهد داشت برای مثال در مدل قبلی فروش اینترنت در کشور نیمه‌های شب استفاده رایگان بود و نتیجه فرهنگی این رویه شب تا صبح بیدار ماندن جوان‌ها و کاهش کارایی جامعه جوان در صبحی که باید سر کار برود می‌شد. اکنون با تغییر روش فروش از حجمی به غیرحجمی ساعت پیک مصرف اینترنت از یک شب به یازده و نیم شب رسیده است که این مدلی است که در همه دنیا اجرا می‌شود و در ایران هم به اشتباه اجرا نمی‌شد.
او درباره آخرین وضعیت تحول دولت الکترونیک نیز اظهار کرد: وزارت ارتباطات اقدامات فنی لازم را انجام داده است. اما بحث چرخه و فرآیند این دولت الکترونیک، در سازمان‌های دولتی ایرادهایی دارد. اینکه هر سازمان یک لینک را در پنجره دولت الکترونیک قرار داد، نمی‌تواند مفهوم دولت الکترونیک‌ را محقق کند. آن چیزی که باید انجام شود این است که زنجیره خدمات در ادارات تعریف شود تا مردم دچار سرگردانی در ادارات نشوند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره نحوه محاسبه هزینه اینترنت نیز توضیح داد: برای محاسبه هزینه اینترنت دو مدل وجود دارد؛ یکی مدل محاسبه قیمتی و دیگری مدل برگشت سرمایه است که هر دو هم در دنیا رواج دارند. جایی که رقابت وجود داشته باشد، باید تعرفه‌ها را برداریم. مانند حوزه ارتباطات سیار که مقاومت خوبی هم وجود دارد اما در حوزه ثابت ما یک انحصار ذاتی توسط مخابرات داریم که در راستای اجرای مصوبه ۲۶۶ رشد اینترنت در این حوزه ۲۰ درصد و در حوزه سرویس‌های فناوری اطلاعات ۶۰ درصد بوده است. البته هنوز موانعی برای رشد سرویس‌های داخلی داریم و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات باید کار بیشتری در این حوزه انجام دهد.
جهرمی با اشاره به راه‌اندازی نرم‌افزار دولت همراه در آینده‌ای نزدیک اظهار کرد: در این ابزار تلاش کرده‌ایم تا مردم با دولت الکترونیکی ارتباط برقرار کرده و احتیاج‌های خود را در این بستر به صورت الکترونیکی برطرف کنند.اگر بانک مرکزی به این نتیجه برسد فعالیت ارز مجازی تلگرام مخرب باشد، با تمام وجود دستور قانونی را اجرا خواهیم کرد و اغماضی در این حوزه نمی‌کنیم. بانک مرکزی باید نظر تخصصی در این حوزه بدهد و نظرش را به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه یا شورای عالی امنیت ملی ارجاع دهد و ما هم دستورات آنها را حتما اجرا می‌کنیم.
سایر اخبار این روزنامه