پای لندن در میان است

گروه سیاسی- اعضای یک گروهک ساعت ده روز جمعه با حمله به سفارت ایران در لندن، وارد فضای سفارت ایران در این شهر شدند و اقدامات خطرناکی را در این محدوده دیپلماتیک انجام داد. عوامل این فرقه در حالی که حامل قمه و چماق بودند با شکستن پرچم کشورمان، وارد بالکن بیرونی ساختمان سفارت شدند و با سردادن شعار و سروصدا قصد جلب توجه داشتند. البته اقدامات این گروه نهایتا با واکنش تند وزارت امور خارجه ایران و عذرخواهی سفیر انگلیس در ایران همراه شد و با دستگیری معترضان به سفارت ایران در انگلیس، این غائله به پایان رسید. سخنگوی پلیس لندن اعلام کرد که چهار نفر بعد از بالا رفتن از بالکن طبقه اول سفارت ایران در لندن دستگیر شدند. گزارش‌ها حاکی از آن است که هیچ کس در حین حمله معترضان به سفارت ایران در لندن آسیب ندیده است و معترضان بعد از حدود سه ساعت، خودشان از ساختمان خارج شدند.
اما حمله و تعرض به سفارت ایران در انگلیس، امری مسبوق به سابقه است. با تورق صفحات تاریخ به حادثه‌ای برمی‌خوریم که طی آن با نقشه از پیش طراحی شده سرویس جاسوسی انگلیس، سفارت ایران مورد حمله اشخاص ناشناس قرار گرفت و در جریان آن دو تن از دیپلمات‌های ایرانی به شهادت رسیدند. در روز دهم اردیبهشت 1359 هم در عملیات تجاوز طبس، شش مرد مسلح، سفارت ایران در لندن را به اشغال درآوردند. ضمن اینکه برعکس آن یعنی درگیری سفارتخانه‌های خارجی در تهران هم وجود دارد. در سال‌های پس از انقلاب بهمن ۵۷، نیرو‌های موسوم به حزب‌الله سه بار به سفارتخانه‌های خارجی در تهران حمله کرده‌اند که این اقدام هر بار به قطع رابطه تهران با کشور صاحب سفارت انجامیده است. در سال ۱۳۹۰ نیز جمعی از «دانشجویان بسیجی» به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند که این حادثه نیز قطع رابطه ایران و بریتانیا را به دنبال داشت. سفارتخانه بریتانیا در تهران نهایتا سال ۹۴ بازگشایی شد.
پس از انتشار خبر حمله به سفارت ایران، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به نیکلاس‌ هاپتون سفیر انگلستان در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های کشورمان در لندن‌ و برخورد فوری پلیس با مهاجمان شد البته بهرام قاسمی‌، سخنگوی دستگاه دیپلماسی خبر اشغال سفارت را تکذیب کرد و گفت که «برخلاف اخبار منتشر شده سفارت ایران در لندن اشغال نشده و تنها عناصر تفرقه‌افکنان که تعداد اندکی بوده‌اند به بالکن سفارت وارد شده‌اند». قاسمی این را هم گفت که «دولت انگلیس موظف است به طور جدی و قاطع وظایف خودش را در حفظ و حراست از اماکن دیپلماتیک ایران و دیپلمات‌ها انجام دهد و متجاوزان به حریم دیپلماتیک را سریعا دستگیر و مورد پیگیرد قرار دهد». در نهایت سفیر انگلیس در تهران نیز ضمن ابلاغ عذرخواهی رسمی دولت انگلیس، گفت که: پلیس ضدشورش انگلیس در محل حضور یافته و اوضاع را تحت کنترل دارد و تمامی اقدامات لازم برای محافظت از جان دیپلمات‌های ایران و جلوگیری از ورود مهاجمان به داخل سفارت به عمل آمده است.
تحلیل بعیدی‌نژاد از حمله‌کنندگان به سفارت ایران


حمید بعیدی‌نژاد در توئیت خود درباره حوادث روز جمعه سفارت کشورمان در لندن گفت: گروه مسوول حمله به سفارت ایران، نماینده یک گروه تندروی شیعه است. آنها تفسیری فرقه‌گرایانه از شیعه دارند و بر اهانت به رهبران ارشد سنی اصرار دارند. دولت بریتانیا در عین حال تعهد بی‌قید و شرط برای اطمینان از مصونیت سفارت را دارد. بعیدی‌نژاد پس از پایان تعرض به سفارت ایران با انتشار عکسی از اهتزار پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارت ایران در لندن خبر داد و نوشت: میله پرچم ترمیم شد و به کوری دشمنان میهن، پرچم پرافتخار جمهوری اسلامی ایران در اهتزاز است.
ابزار دیپلماتیک دولت برای حل مشکل
اما محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره حمله به سفارت ایران در انگلستان گفت: همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کردند این اقدام به شدت از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم شده و از همه ابزارهای دیپلماتیک برای بررسی این واقعه استفاده می‌کنیم. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: پلیس انگلیس پس از چند ساعت با چند نفری که به صورت غیرقانونی وارد سفارت شدند برخورد کرده است که قطعا این امر نشان می‌دهد، پلیس انگلیس قواعد بین‌المللی را رعایت نکرده است. نوبخت خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته جمهوری اسلامی ایران واکنش قاطع و مناسبی نسبت به این اتفاقات خواهد داشت.
علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره حمله معترضان به سفارت ایران در لندن اظهار داشت: همه مسوولیت امنیت سفارت ایران در انگلیس یا هر نقطه دیگر، بر اساس کنوانسیون مربوطه برعهده دولت محل است؛ بنابراین دولت انگلیس باید همه مسوولیت‌های این تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد و به مسوولیت‌های خود نیز عمل کند. وی با اشاره به اینکه حفاظت سفارتخانه‌ها به طور اخص توسط نیروهای امنیتی و پلیس انجام می‌شود، بیان کرد: ورود این افراد به بالکن سفارت و تعرض به نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن نمی‌تواند بدون موافقت یا چشم‌پوشی نیروهای امنیتی و پلیس انگلیس صورت گرفته باشد. بروجردی گفت: دولت انگلیس باید مسوولیت این ناهنجاری امنیتی علیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در لندن را برعهده گیرد و در این زمینه پاسخگو باشد. وی در تشریح علت وقوع چنین حادثه‌ای، ادامه داد: بر اساس آنچه اعلام شده این افراد از گروه شیرازی هستند، ولی آنها در واقع در مسایل امنیتی عددی نیستند؛ بنابراین اقدام یک نمایش تبلیغاتی برای عرض‌اندام در افکار عمومی و تبلیغات است نه بیشتر. نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت خارجه باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد و سفیر انگلیس را احضار و مطالبات لازم را در این زمینه مطرح کند، گفت: هرگونه خسارت وارده به سفارت ایران بر‌عهده دولت انگلستان خواهد بود.
علی‌اکبر ولایتی نیز در مورد حمله به سفارت ایران در انگلیس اظهار کرد: قطعا دولت انگلیس مسوول حفظ امنیت هیات‌های نمایندگی سیاسی در این کشور از جمله سفارت ایران در لندن است و این‌ها در جلوگیری از هجوم چند نفر از اراذل و اوباشی که تعیین شده بیگانگان هستند کوتاهی کردند. وی افزود: هیچ بعید نیست که این‌ها در ارتباط با برخی از جریان‌ها در انگلیس باشند؛ لذا دولت و پلیس انگلیس اگر می‌خواست می‌توانست جلوی هجوم چند نفر اوباش را برای حمله به سفارت ایران بگیرد و باید در این زمینه پاسخگو باشد.
سایر اخبار این روزنامه