بی‌توجهی سازمان ملل به140 نامه سوریه درباره سلاح‌های شیمیایی تروریست‌ها


به گزارش خبرگزاری فارس، «بشار الجعفری» تأکید کرد، دولت سوریه تا کنون برای شورای امنیت و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی بیش از 140 نامه فرستاده است، اما تا این زمان هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
این اظهارات درحالی صورت می‌کیرد که طی ماه‌های اخیر نهاد‌های مذکور با ‌اشاره آمریکا‌، جوسازی‌های بی‌سابقه‌ای را درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی راه انداخته بودند و البته این جوسازی کماکان ادامه دارد.
الجعفری در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد، هدف آمریکا و همپیمانانش از ادعای دروغ درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی، صرفا با هدف حمایت از تروریست‌ها صورت می‌گیرد. چند روز پیش نیز نیروهای امنیتی سوریه دو کامیون مملو از سلاح‌های آمریکایی که به سمت غوطه شرقی در حرکت بودند را توقیف کردند. آمریکا و همپیمانانش همچنان از تروریست‌های حاضر در سوریه حمایت می‌کنند.
نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه تصریح کرد که کشورهای حامی تروریسم در سوریه عادت کرده‌اند که استفاده از سلاح شیمیایی را بهانه‌ای برای خود قرار دهند تا مانع از پیشروی ارتش سوریه شوند و از این مسئله چند بار به عنوان اهرم فشاری علیه حکومت سوریه استفاده کرده‌اند.


الجعفری اعلام کرد که در این نامه‌ها اطلاعات موثقی درباره مواد شیمیایی تروریست‌ها موجود بود؛ موادی که کشورهای حامی تروریسم، انان را در اختیار تروریست‌ها قرار داده بودند.
وی در ادامه تأکید کرد که دبیر خانه شورای امنیت عمدا این اطلاعات موثق را نادیده گرفته است. این مسئول سوری درباره نقش برخی از کشورهای منطقه در حمایت از تروریسم در سوریه گفت: رژیم‌های عربستان و قطر و شماری از رژیم‌های [حاشیه] خلیج [فارس] از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت کرده و این بحران را به وجود آورده‌اند.
الجعفری درخصوص حمایت‌های ترکیه از تروریست‌ها نیز گفت که آنکارا نیز در حمایت از تروریسم سهیم است؛ چرا که مرزهای خود را در برابر ده‌ها تروریست باز کرد تا وارد سوریه شوند، روند تجهیز تسلیحاتی و تأمین مالی آنان را سهولت بخشید، در خاک خود برای آنان اردوگاه‌های آموزشی ایجاد کرد و مواد شیمیایی سمی در اختیار آنان گذاشت.
برنامه‌ریزی برای توطئه جدید
فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که گروه‌های تروریستی در غوطه شرقی دمشق برای یک نمایش دروغین جهت بمباران با سلاح‌های شیمیایی و نسبت دادن این حملات به ارتش سوریه مقدمه‌چینی می‌کنند.
به گزارش ایسنا، معاون وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: انجام حمله شیمیایی در غوطه شرقی ممکن است در ۱۱ مارس(22 اسفند) رخ دهد و پیش‌بینی می‌شود که این حمله در منطقه مزارع الاشعری انجام شود.
وی افزود: تروریست‌ها زنان و کودکانی را از خارج به این منطقه آورده و دستگاه‌های پخش ماهواره‌ای و نیروهای کلاه سفید (وابسته به دستگاه جاسوسی انگلیس) را برای اجرای این نمایشنامه آماده کرده‌اند.
فیصل مقداد خاطرنشان کرد که در مزارع الاشعری نیروهایی از دو گروه تروریستی فیلق الرحمن و احرار الشام حضور دارند.
معاون وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: طرف‌های شناخته شده‌ در حالی اتهامات خود علیه سوریه مبنی بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی را شدت بخشیده‌اند که ارتش سوریه به دستاوردهای جدیدی دست فته است.
وی افزود: برخی از طرف‌ها از جمله سازمان منع سلاح‌های شیمیایی اطلاعات ارائه شده توسط سوریه پیرامون استفاده مواد سمی توسط گروه‌های مسلح علیه شهروندان بی‌گناه را نادیده می‌گیرند.
فیصل مقداد در این خصوص گفت: ما در حماه و دمشق مواد شیمیایی پیدا کرده‌ایم، اما بازرسان بین‌المللی آن را نادیده گرفتند.
وی گروه‌های تروریستی و حامیان آنها را مسئول کامل استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه خواند و از سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط نیز خواست تا به صورت حرفه‌ای و صادقانه درخصوص این پرونده فعالیت کنند.
فیصل مقداد خاطرنشان کرد: با وجود شرایط سخت و بسیار پیچیده، دولت سوریه قطعنامه ۲۱۱۸ شورای امنیت، که در مورد از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه بوده، را اجرا کرده است.