بازی دو سر برد پیونگ‌یانگ

رییس‌جمهور‌ آمریکا و رهبر کره‌شمالی آمادگی متقابل خود را برای گفت‌وگو ابراز داشته‌اند. کاخ سفید تایید کرد که ترامپ دعوت رهبر کره‌شمالی را پذیرفته و با انجام چنین دیداری موافقت کرده است.
مکان و زمان دیدار میان رییس‌جمهور‌ آمریکا و رهبر کره‌شمالی هنوز مشخص نیست، اما کاخ سفید تایید کرده که دونالد ترامپ موافقت خود با انجام دیدار و گفت‌وگو با کیم جونگ اون را ابراز داشته است.
ترامپ نیز با انتشار پیامی در شبکه توئیتر درباره چشم‌انداز مذاکرات با کره‌شمالی نوشت، پیشرفت‌های بزرگی در این راستا حاصل شده است. او در عین حال گفت، تحریم‌هایی وضع‌شده از سوی آمریکا علیه کره‌شمالی باید همچنان بر قوت خود باقی بمانند، تا توافقی با پیونگ‌یانگ بر سر اتم‌‌زدایی شبه‌جزیره کره به امضا برسد.
پیش از آن مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی طی دیدارش در واشنگتن گفته بود که رهبر کره‌شمالی، ترامپ را به ملاقات و گفت‌وگو دعوت کرده و رییس‌جمهور‌ ایالات متحده نیز این دعوت را پذیرفته است. به گفته مشاور امنیت ملی کره‌جنوبی دیدار دو طرف تا ماه می‌سال‌جاری میلادی انجام خواهد شد. او افزود، رهبری کره‌شمالی بر آن است که طی این فاز گفت‌وگو آزمایش‌های موشکی و هسته‌ای خود را متوقف کند، اما در مقابل خواستار تضمین‌هایی امنیتی است.


چونگ اویی یونگ به تازگی به عنوان رییس یک هیات ارشد کره‌جنوبی با کیم جونگ اون در پیونگ‌یانگ دیدار کرده بود. او پس از توقف و گزارش‌دهی در سئول راهی واشنگتن شد تا مقامات دولت آمریکا را در جریان حاصل دیدارش با رهبر کره‌شمالی قرار دهد.
نشست دو کره در ماه آوریل
کره‌جنوبی پس از مذاکراتی اولیه با همسایه شمالی خود اعلام کرده بود که همچنین بر سر انجام دیداری میان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه این، رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی توافق به دست آمده است. این ملاقات قرار است در ماه آوریل سال‌جاری میلادی در منطقه مرزی پانمونجوم انجام شود.
تنش بر سر برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی طی یک سال گذشته بالا گرفته و حتی تهدیدهای لفظی متقابل کره‌شمالی و آمریکا برای آغاز جنگ را به دنبال داشت. ارتش کره‌شمالی طی ماه‌های گذشته دست به چندین آزمایش ‌موشکی زد و همچنین در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ آزمایشی هسته‌ای انجام داد. این اقدامات موشکی و اتمی ناقض قطعنامه‌‌ متعددی است که از سوی سازمان ملل علیه کره‌شمالی وضع شده است.
کره‌شمالی و جنوبی از آغاز سال ۲۰۱۸ تا‌کنون درصدد تنش‌زدایی هستند و می‌کوشند به یکدیگر نزدیک شوند. شرکت و حضور ورزشکاران کره‌شمالی در مسابقات المپیک زمستانی ۲۰۱۸ در پیونگ چانگ در کره‌جنوبی گام و نشانه‌ای مهم در این راستا بوده است. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی خواهر خود، کیم یو جونگ را به مراسم افتتاحیه این بازی‌ها فرستاده و از طریق او رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی را به دیدار و گفت‌وگو دعوت کرده بود.
واکنش‌ها به تمایل ترامپ برای دیدار با کیم جونگ اون
در پی ابراز تمایل سران آمریکا و کره‌شمالی برای برگزاری دیدار دو‌جانبه، نخست‌وزیر ژاپن اگرچه از این خبر استقبال کرد اما تاکید کرد که فشارها تا زمانی که کره‌شمالی پیشرفت قابل محسوسی در حوزه خلع سلاح هسته‌ای انجام ندهد ادامه خواهد یافت.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن از ابراز تمایل دو رهبر آمریکا و کره‌شمالی برای دیدار دو‌جانبه قدردانی کرد؛ با این حال گفت: ما به اعمال بیشترین فشارها علیه کره‌شمالی تا زمانی که این کشور اقدامات قابل کنترل، غیر‌قابل بازگشت و صادقانه در حوزه خلع سلاح انجام ندهد ادامه خواهیم داد.
وی ادامه داد: ژاپن و آمریکا صددرصد با یکدیگر همکاری می‌کنند. او در ادامه اظهاراتش اعلام کرد: ماه آینده میلادی برای دیدار با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا در واشنگتن درباره مساله کره‌شمالی پیش از دیدار ترامپ با کیم جونگ اون به آمریکا سفر می‌کند.
تحلیلگران بر این باورند که ادبیات آبه نشان می‌دهد ژاپن از تغییر دیدگاه کره‌شمالی درخصوص خلع سلاح هسته‌ای نگران است. تحلیلگر امور ژاپن در یک مرکز مطالعاتی در نیویورک اعلام کرد: ‌‌فکر می‌کنم نگرانی جدی درباره دیدار دو‌جانبه ترامپ با کیم جونگ اون وجود دارد. دولت ژاپن آشکارا می‌خواهد تهدید کره‌شمالی حل شود. اما فکر نمی‌کنم مقامات ژاپنی درباره دشواری دستیابی به توافق معنادار و دقیق خلع سلاح تحت چنین شرایطی ساده‌لوح باشند.
یک مقام ارشد ناشناس در کاخ سفید اعلام کرد: ترامپ پنجشنبه گذشته با شینزو آبه تماس تلفنی داشته است. دولت آمریکا به دنبال یک توافق قابل کنترل برای خلع سلاح دائمی کره‌شمالی است. همچنین مون جائه این، به دنبال دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در اواخر ماه آوریل است.
رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی تصمیم ترامپ برای دیدار با اون را ستوده و آن را نقطه عطفی تاریخی در سیر به سوی صلح پایدار در شبه جزیره کره توصیف کرده است. در همین حال سخنگوی دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی ابراز تمایل طرف‌های آمریکا و کره‌شمالی برای دیدار با یکدیگر را یک موفقیت بزرگ اعلام کرد. به طور حتم پذیرش دعوت کیم جونگ اون توسط ترامپ یک موفقیت دیپلماتیک برای مون جائه این محسوب می‌شود اما تحلیلگران بر این باورند که اگر انتظارات آمریکا در این مذاکرات برآورده نشود یا کره‌شمالی اقداماتی در راستای خلع سلاح هسته‌ای انجام ندهد، این مساله خطراتی برای واشنگتن و سئول دارد.
از سوی دیگر پس از انتشار اخبار دیدار احتمالی ترامپ با کیم جونگ اون، وزارت خارجه چین اعلام کرد‌ از «سیگنال‌های مثبت» رسیده از سوی آمریکا و کره‌شمالی استقبال می‌کند. همچنین وندی شرمن، مذاکره کننده آمریکایی در توافق هسته‌ای ایران در دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور پیشین آمریکا در این باره گفت: چین نسبت به دیدار رهبران کره‌شمالی و آمریکا با وجود تمایل به وقوع چنین اتفاقی، محتاط است.
سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نیز اعلام کرد: دیدار رهبران کره‌شمالی و آمریکا، اقدامی در مسیر درست است. وی ادامه داد: این روند نباید تنها محدود به یک دیدار باشد‌ بلکه باید مسیری برای از سرگیری روند دیپلماتیک به منظور دستیابی به یک راه‌حل درباره برنامه هسته‌ای کره‌شمالی بر اساس اصول مورد توافق در مذاکرات شش‌جانبه ایجاد شود.