بن سلمان در سفر به انگلیس و آمریکا چه اهدافی را در سر می‌پروراند؟

خبرگزاری رویترز در گزارشی ابعاد مختلف سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس و آمریکا را مورد بررسی قرار داد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در صدد است هم پیمانان آمریکایی و انگلیسی خود را متقاعد کند که اصلاحاتی در عربستان صورت گرفته و این کشور شرایط بهتری برای جذب سرمایه گذاری خارجی به دست آورده است. او در تلاش است که در اولین سفر خارجی خود به عنوان ولیعهد عربستان سعودی بتواند انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها را قانع کند که ریاض جامعه ای تسامح‌پذیرتر از گذشته دارد.
ولیعهد عربستان سعودی روز گذشته در لندن با مقامات انگلیسی دیدار و گفتگو کرد. غربی‌ها ولیعهد جوان عربستان سعودی را به علت موفقیت‌هایی که وی در زمینه کاهش اتکای ریاض به درآمدهای نفتی به دست آورده است مورد ستایش قرار داده‌اند. آنها نحوه مقابله دولت عربستان سعودی با فساد و نیز تغییراتی را که در ساختار محافظه‌کارانه حاکمیت عربستان سعودی شکل گرفته است، ستوده‌اند.
اقدامات ماه نوامبر گذشته دولت عربستان سعودی
به بهانه سرکوب مفاسد اقتصادی در این کشور برخی از سرمایه‌گذاران را از روی آوردن به سرمایه‌گذاری


در عربستان سعودی نگران کرده است. علیرغم رقابت کشورهای غربی برای حضور در بخش نفت عربستان سعودی، نگرانی‌ها از نقض حقوق بشر و نیز نگرانی از مشروط و محدود نبودن قدرت قوه مجریه در عربستان سعودی رو به افزایش است. جین کینینمونت از کارشناسان و پژوهشگران مسائل خاورمیانه در اندیشکده چاتم‌هاوس می‌گوید:
«پروژه‌های اصلاحاتی محمد بن سلمان سرمایه گذاران
را فریب می‌دهد. همگان به شنیدن دیدگاه‌های
وی بسیار علاقمند هستند، اما عدم اطمینان همچنان پابرجاست.» ریچل ریوز رئیس یکی از کمیسیون‌های پرنفوذ در حوزه تجارت در پارلمان انگلیس، در خصوص به خطر انداختن اعتبار لندن به عنوان یک مرکز مالی هشدار داد. او تاکید کرد که نباید برای جذب همراهی و مشارکت شرکت آرامکو از رعایت قوانین و مقررات حاکم بر اداره امور شرکت‌ها چشم پوشی کرد. وی تصریح کرد این کار می‌تواند به «جذابیت‌های لندن برای جلب سرمایه خارجی آسیب برساند.»
محمد بن سلمان از اقدام خود به سرکوب‌های ماه نوامبر در عربستان سعودی دفاع کرده است. در این سرکوب‌ها شمار زیادی از شاهزادگان و تجار سرشناس عربستان سعودی بازداشت شدند. این کار به بهانه مبارزه با ‹‹سرطان›› فساد صورت گرفت. اکثر بازداشت شدگان اکنون آزاد شده اند و مسئولان دولتی در عربستان سعودی می‌گویند با این کار موفق شده اند که بیش از 100 میلیارد دلار پول از شاهزادگان و تجار سرشناس بازداشت شده بگیرند.

دیدار با ملکه انگلیس
ولیعهد بلندپرواز و جوان سعودی (او تنها
32 سال دارد) مطمئن است که در دیدار با ترزا می،
نخست وزیر انگلیس، بار دیگر مواضع خود را تشریح می‌کند و پیام خود را ارائه خواهد داد. او قرار است 19 مارس به آمریکا عزیمت و در دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نیز همین مواضع را تشریح کند. محمد بن سلمان در خلال دیدار
از انگلیس با ملکه این کشور دیدار خواهد کرد.
او بعد از دیدار با ملکه الیزابت دوم با پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس، نیز دیدار خواهد کرد.
سرمایه گذاران در بازار بورس لندن و در بازار بورس نیویورک هر گونه بازدید احتمالی محمد بن سلمان از این بازارها را از نزدیک زیر نظر خواهند داشت. ولیعهد عربستان سعودی با شماری از مقامات دینی انگلیس، از جمله اسقف اعظم کانتربوری و رئیس کلیسای این کشور، دیدار خواهد کرد. افراد نزدیک به محمد بن سلمان که وی را در سفر به انگلیس همراهی می‌کنند می‌گویند که دیدار ولیعهد عربستان سعودی با مقامات دینی در انگلیس می‌تواند فرصتی را فراهم آورد که وی چهره ای معتدل و میانه رو از دولت عربستان سعودی ارائه دهد.
بر اساس اصلاحاتی که محمد بن سلمان در عربستان سعودی شروع کرده است محدودیت‌های اجتماعی کاهش یافته اند. از جمله این محدودیت‌های برطرف شده می‌توان به فراهم آمدن امکان رانندگی برای زنان در عربستان سعودی اشاره کرد.
از جمله احتمالات دیگری که مطرح است
می‌توان به دیدار احتمالی ولیعهد عربستان سعودی با شرکت‌های تولید کننده تسلیحات مانند
‹‹بی. آ.ای. سیستمز BAE Systems » و شرکت اسلحه سازی «ام.بی.دی.آ MBDA » اروپا اشاره کرد. منابع انگلیسی و سعودی اعلام کردند احتمال دارد توافق‌های اولیه ای بین دو کشور در زمینه همکاری در حوزه‌های اکتشاف نفت، پتروشیمی‌و صنعت امضا شود. این منابع به جزئیات این توافق‌های احتمالی اشاره ای نکردند. عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، روز دوشنبه گفته بود برنامه‌های انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا به جذابیت‌های این کشور به عنوان یک مرکز مالی، خدشه ای وارد نکرده است. وی افزود: «ما گمان می‌کنیم که انگلیس یکی از قدرت‌های بزرگ است.» بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلیس، ارتباطات امنیتی عربستان سعودی با انگلیس را ستود و از اصلاحاتی که محمد بن سلمان در عربستان به اجرا گذاشته است، حمایت نمود. آنها از جمله به توافق فروش 6/4 میلیارد پوند اسلحه انگلیسی به عربستان سعودی از زمان آغاز جنگ یمن انتقاد دارند. در این راستا، گروه‌های طرفدار حقوق بشر در انگلیس در نظر دارند در روز چهارشنبه در مقابل دفتر نخست وزیر انگلیس در خیابان داونینگ (داونینگ استریت) لندن تجمع کنند.
محمد بن سلمان در سفر به آمریکا نیز با ترامپ دیدار و گفتگو خواهد کرد. از جمله حوزه‌هایی که سعودی‌ها به دنبال سرمایه گذاری در آن هستند می‌توان به حوزه‌های فناوری و گردشگری اشاره کرد. یک منبع صنعتی آگاه گفت در خلال سفر محمد بن سلمان به آمریکا درباره ساخت دو رآکتور هسته ای
در عربستان سعودی و نیز همکاری دو کشور در زمینه فناوری هسته ای نیز بحث و گفتگو خواهد شد.
ریاض به دنبال آن است که منابع انرژی خود
را متنوع سازد تا از این رهگذر بتواند نفت بیشتری صادر کند. عربستان سعودی تا کنون هیچ توافقنامه یا معاهده ای را که روزی بتواند این کشور را
از داشتن حق غنی سازی اورانیوم محروم کند، امضا
نکرده است. یک مسئول بلند پایه آمریکایی گفت از جمله مسائلی که در سفر محمد بن سلمان به آمریکا مطرح خواهد شد، موضوع اختلافات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با قطر است.
ولیعهد عربستان سعودی در سفر به آمریکا و انگلیس احتمالا دیدگاه‌های عربستان سعودی در خصوص ایران را نیز مطرح خواهد کرد. او تلاش خواهد کرد که مقامات آمریکایی و انگلیسی را توجیه کند که نباید به ایران و برنامه هسته ای این کشور اعتماد کرد.