برهنگی برای جذب تبلیغ!

آفتاب یزد – مریم گندمکار: حضور پررنگ شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروزه بر کسی پوشیده نیست. به‌خصوص اینستاگرام که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، آنهم به این دلیل که به کاربر این اجازه را می‌دهد که هرآنچه را دوست دارد به اشتراک بگذارد و دیده شود. یعنی به جرات می‌توان گفت که اینستاگرام یکی از بهترین و برترین برنامه‌ها برای به اشتراک گذاری تصاویر و ثبت
لحظات خاص است. اوایل کاربران ایرانی در اینستاگرام فعالیت‌شان به گذاشتن تصویری از خود خلاصه می‌شد و روند طبیعی‌ای را طی می‌کرد، اما به یکباره همه چیز تغییر کرد؛ یعنی جایگاهی شد برای حضور افراد عجیب، اقدامات متحیرالعقول و از همه مهم‌تر مسیری برای درآمدزایی.
شاید همین مسئله درآمدزایی است که باعث شده چیزی‌هایی را در دنیای اینستاگرام ببینیم که از تعجب چشم‌های‌مان گرد و رویش دو شاخ را روی سرمان احساس کنیم! چرا که این روزها تبلیغات اینستاگرامی بازار داغی را به خود اختصاص داده‌ است و از آنجا که گرفتن تبلیغ یک امتیاز و منبع درآمد خوبی، هم برای تبلیغ دهنده و هم تبلیغ کننده محسوب می‌شود، برخی‌ها را وادار به رفتارهای بعضا ناپسند و خلاف عرف کرده است. کافی است که انگشت‌تان را روی لوگوی دوربین رنگارنگ(اینستاگرام) واقع در صفحه تلفن همراه‌تان قرار دهید و این افراد معلوم الحال را که توانسته‌اند فضای مجازی را به تسخیر خود در آورند ببینید. جالب اینجاست که آنها توانسته‌اند به هدف‌شان فارغ از دیده شدن یعنی کسب درآمد برسند.



برهنگی! بهای دیده شدن
یکی از این موارد، افرادی هستند که به صورت نامتعارف یعنی نداشتن پوشش مناسب سعی در جذب فالوئر دارند. آنها هم می‌خواهند دیده شوند اما روش خوبی را انتخاب نکرده‌اند. کامنت کاربران در پیج این افراد گواه این مسئله است و سوال مشترک‌شان این است که «با چه پشتوانه فکری‌ای دست به چنین کاری می‌زنند... دیده شدن به چه قیمتی؟!»

زامبی‌های اینستاگرام
عمل‌های متعدد زیبایی و وجود برنامه‌هایی نظیر فتوشاپ باعث شده افراد به راحتی تغییر چهره دهند. اما گاه برخی، از آن سوء استفاده کرده و چهره‌های وحشتناکی از خود به نمایش می‌گذارند تا جایی که آنها را زامبی‌های اینستاگرام می‌نامند. این افراد به خوبی فهمیده‌اند که چطور می‌توانند با زشت نشان دادن خود فالوئر جذب کنند و از آنجا که دیدن چهره‌های عجیب و غریب برای جامعه تقریبا امری عادی شده است توانسته‌اند در این زمینه موفق شوند.

دسته چندش‌ها
اما دسته دیگر، راه چندش آوری را برای دیده شدن انتخاب کرده‌اند و جالب اینجاست که دلیلی خاص یا منطقی برای کارشان ندارند. آنها مواد مختلف غذایی را با هم ترکیب می‌کنند و می‌خورند حتی اگر به قیمت سلامتی‌شان تمام شود. این افراد اگرچه اغلب به خاطر کارشان با واکنش‌های منفی روبه رو می‌شوند ولی نمی‌توان منکر این شد که توانسته‌اند مخاطبان خاص خودشان را جذب کنند و عهده‌دار تبلیغ‌های اینستاگرامی شوند.
افراد بی شخصیت و فاقد وجهه اجتماعی
بی تردید افراد زیادی هستند که حاضرند علاوه بر اینکه در این فضا دیده شوند، درآمدی هم به دست آورند، دست به هر کاری بزنند اما سوال اینجاست که چرا این عده حاضرند که کارهای عجیبی را حتی به قیمت اینکه وجهه بدی از آنها در ذهن‌ها باقی بماند، انجام دهند. از همه مهم‌تر اینکه چرا عده‌ای در فضای مجازی مشتاقانه این افراد را به عنوان فالوئر دنبال می‌کنند.
یک جامعه شناس در این مورد به آفتاب یزد می‌گوید:« از لحاظ شخصیتی این افراد بسیار پایین هستند و جزو افرادی محسوب می‌شوند که مسئله خوب و بد بودن و رعایت ارزش‌ها و هنجارهای اجتماعی برای‌شان مهم نیست و حتی از اینکه مدام مورد بدگویی از سوی مردم قرار بگیرند هیچ ابایی ندارند، آنهم به این دلیل که چیزی برای از دست دادن ندارند.» امان‌الله قرائی‌مقدم بیان کرد:« از سوی دیگر این افراد فاقد وجهه اجتماعی هستند. به قول معروف لمپن و جزو اراذل فضای مجازی تلقی ‌می‌شوند. یعنی برای جامعه رذیلت به وجود می‌آورند. به نوعی می‌توان گفت از آنجایی که هیچ گونه پیوندی با خانواده و اجتماع ندارند، خودباخته هستند و به همین خاطر دست به هرکاری می‌زنند.» وی اظهار کرد:«آنها به هر آن‌چیزی که عرف است و باید رعایت شود پشت پا زده‌اند؛ چون حقیرند و برای رسیدن به کسب ثروت به هر کاری روی می‌آورند. در واقع مسئله شرافت شغلی و حرفه‌ای برای‌شان بی معناست. معمولا هم این افراد از خانواده‌های سطح پایین جامعه هستند، مثلا بی‌سرپرست، بدسرپرست، دارای خانواده معتاد یا از خانواده رانده شده، هستند و در طول دوران زندگی‌شان برای رسیدن به لقمه‌نانی به هر کاری دست می‌زنند. بنابراین از لحاظ شخصیتی، فرهنگی، تربیتی و خانوادگی بسیار ضعیف‌اند و با کارشان رذیلت‌های اجتماعی را به وجود می‌آورند.»

این افراد زخمی عمیق بر تن جامعه‌اند
این جامعه شناس در خصوص دنبال کننده‌های این افراد در فضای مجازی گفت:«اما کسانی که مشتاقانه این افراد را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و باعث رشدشان می‌شوند؛ آنها هم خود باخته‌اند. در واقع کسانی هستند که در همان رده قرار می‌گیرند، چرا که افراد با شخصیت، فهمیده، تحصیلکرده و با وجهه اجتماعی بالا و دارای اصالت خانوادگی هرگز این افراد را دنبال نمی‌کنند. در واقع کسانی را در این فضا دنبال می‌کنند که هم‌ شان خودشان هستند.» قرائی مقدم در خصوص تبعات وجود این افراد در فضای مجازی گفت:« از آنجا که وجود این افراد بد آموزی دارد؛ به ویژه برای کودکان و نوجوانانی که عضو مهم شبکه‌های اجتماعی بوده و بیشتر احساسی هستند و آنچه را که می‌بینند قضاوت می‌کنند، باید مورد بازخواست قرار بگیرند. این افراد در واقع با اقدامات غلط‌‌‌‌ شان آموزش می‌دهند و ممکن است برخی کودکان از آنها الگو برداری کنند. حتی کسی که قمه می‌کشد خطرش از وجود این افراد کمتر است، چون این افراد آموزش و شیوه بد زندگی را به برخی یاد می‌دهند و با این کارشان زخم عمیقی بر جامعه می‌گذارند.»